Technológia

Real5d-ben a Várkert Bazár

2013.03.19. 13:26

A Várkert Bazár sajtótájékoztatóján debütált a szélesebb szakmai közönség előtt Magyarországon a Real5d interaktív, internetre optimalizált 3d építészeti vizualizációs eszköze. A megoldás különlegessége, hogy csupán egy weboldal címének begépelésével beléphetünk a virtuális térbe és pont ugyanúgy járhatjuk be és érzékelhetjük, mint a valóságot.

A virtuális modell ide kattintva elérhető el.

A megoldásról kérdeztük Hegedüs Balázs (HB) építészt, fejlesztési igazgatót.

ÉF: Hogy kerültetek kapcsolatba a projekttel?

HB: A Közti kért fel minket a munkára, de már korábban megismerhettem a terveket, mivel a belsőépítészetet Dévényi Tamás vezetésével a Budapesti Műhely készítette, és Tamás oktató kollégám a Szent István Egyetemen Ybl Mikós Építéstudományi Karán. Mindannyian arra gondoltunk, hogy milyen nagyszerű lenne, ha már most meg tudná nézni a teret a nem szakmai közönség is. Ez egy nagy beruházás, kész tervekkel, és rengetegen kíváncsiak rá. Az ügy most kapott új lendületet, a tervek szerint 2014 májusában átadják a felújított, kibővített tereket, mozgólépcsővel együtt – a sajtótájékoztatón legalábbis ez hangzott el. Úgy gondolom, egy ilyen beruházás megérdemli a nyilvánosság figyelmét, és erre a mi programunk jó eszközt kínál.

ÉF : Mi kell ahhoz, hogy valaki megnézhesse a tervet?

HB: Hardver vonatkozásában, egy átlagos pc vagy egy néhány évnél nem öregebb notebook elegendő. Ami a szoftvert illeti, csak egy webböngésző kell hozzá. A legelső belépéskor telepíteni kell egy böngésző-kiegészítőt, később erre már nincs szükség. A linket begépelve megjelenik egy oldal, ahol akár látogatóként, akár regisztrált felhasználóként beléphetünk a virtuális térbe.

ÉF: Valóban sok lehetőséget kínál ez megoldás, hogy lehet, hogy eddig nem kapott nagyobb nyilvánosságot?

HB: Tavaly megnyertünk egy technológiai versenyt San Franciscóban, erről akkor az Index is hírt adott. Ez egy startup cégek számára kiírt technológia versenyt volt, és Európából egyedül mi jutottunk a döntőbe. Az értékelési szempont az innováció és az eredetiség volt, vagyis az, hogy a megoldás mennyire hathat az adott iparágra. A kisebb publicitásnak az lehet az egyik oka, hogy jelenleg az ügyfeleink túlnyomó része, Nyugat-Európából és a tengeren túlról való.

ÉF: A mai fejlett, kifinomult vizualizációs technológiákhoz képest ez a megoldás milyen újdonságot jelent?

HB: A legfontosabb a valóság és a tér érzékelésének az egzakt lehetősége. A térbe egy avatár segítségével lépünk be, amelynek a mozgása követi az emberi mozgás jellegzetességeit. Mivel a személyes avatárt magunk mozgatjuk, a mozgás sebességéből és az avatár és tér méretarányaiból adódóan a teret minden eddigi megoldásnál hívebben érzékeljük. További előnye szoftvernek, hogy egyszerre többen is mozoghatnak az adott térben, egész konferenciákat lehet a projekt belsejében lebonyolítani, miközben az egyik résztvevő San Franciscoban, a másik Budepsten üldögél testi valójában. Az avatárok viszont együtt járják be a teret, egy laser-pointer segítségével mutogathatnak egymásnak, beszélni tudnak egymással, sőt, lehetőségük van különböző anyagfelületek között váltogatni.

ÉF: A látvány minősége mitől függ? Amit az oldalon bejárhatunk, az gyakorlatilag teljesen megegyezik azzal a látvánnyal, amit a sajtóban közöltek a Várkert Bazárról.

HB: Örülök, hogy észrevettétek. Éppen az a jelentősége a megoldásnak, hogy közel látványtervi minőséget lehet vele előállítani. Sőt, mi pont a látványtervekből dolgozunk. A bevilágított és betextúrázott modellt vesszük át, és a megoldásunkkal ezt tudjuk bejárhatóvá tenni.

ÉF: A sajtótájékoztatón a virtuális bejárás térben megjelent Potzner Ferenc, a felelős tervező avatárja is.

HB: Arról van szó, hogy ugyanabba a térbe az internet segítségével a világon bárhonnan be tudunk lépni, fizikailag mindegy, hogy aki belép az Budapesten vagy San Franciscóban van. Avatárjaink (azaz mi magunk) halljuk egymást. Ehhez csupán annyi kell, hogy az adott gépen legyen mikrofon és hangszóró vagy headset, ami egy mai laptopban már gyári tartozék. A gyakorlatban ez úgy történt, hogy megkértünk Potzner Ferencet, hogy egy másik gépről lépjen be a térbe, és tartson egy rövid ismertetést. Ezt rögzítettük, így most ha valaki belép a térbe, akkor a Potzner Ferencet megtestesítő avatár egy kattintással körbevezeti őt, és közben hallhatja az ismertetőjét.
Amit szolgáltatunk, az ezeknek a kommunikációs lehetőségeknek köszönhetően nem csupán vizualizáció, hanem sokkal inkább a közös munka platformja, legyen szó építész és megrendelő, vagy építész - építész közötti kommunikációról.

ÉF: Említetted, hogy szolgáltatjátok és fejlesztetitek is ezt a vizualizációs lehetőséget.

HB.: Mindkettővel foglalkozunk. Magát a megoldást több mint hat éve fejlesztjük. Óriási előnyt jelent, hogy a programot magunk fejlesztjük, mert így bármilyen megrendelő igényt gyorsan teljesíteni tudunk. A szolgáltatás úgy működik, hogy a megrendelő elküldi az általa készített 3d modellt, de papír alapú tervdokumentációt is fel tudunk dolgozni. A megoldásunk a jelenleg kapható építészeti programokkal nem konkurál, csupán kiegészítése azoknak, és nem jelentünk konkurenciát a piacon levő látványtervező cégeknek sem, hiszen olyan megoldást kínálunk, ami a piacon eddig nem létezett. Valójában pont arra törekszünk, hogy a látványtervező cégek számára is elérhetővé tegyük a technológiánkat. Azzal a meggyőződéssel fejlesztjük tovább a módszert, hogy ez a megoldás változást hozhat az építészeti kommunikációban! Ajánlom mindenkinek, hogy sétáljon egyet virtuálisan a Várkert Bazárban, megéri!

Zöldi Anna