Technológia

Mi a közös a Thyssenkrupp új jászfényszarui gyára és a Hungaroring boxutcája között?

2017.04.03. 08:00

A Thyssenkrupp új jászfényszarui gyára és a Hungaroring boxutcája között elsősorban a mindkét helyen felvonuló és a padlókon végiggördülő, modern technológiák arzenálja a közös. Építészeti szempontból a két projekt a szintetikus szálerősítés révén kapcsolódik össze, mivel padlószerkezeteik High Grade szálerősítéssel készültek el. Mindkét esetben elvárás volt a csúcsminőség, ami a megrendelői igényességet mutatja.

A Thyssenkrupp új, szintetikus szálerősítésű ipari padlója

A ThyssenKrupp Presta Hungary Kft a világ legelismertebb autógyártóinak fejleszt kormányrendszereket Magyarországon. Az új jászfényszarui gyárban történik majd a gyártása ezeknek az egyedülálló vezérlőegységekenek.

Valószínűleg szerepet játszott ez az innovatív gondolkodásmód abban, hogy az új gyár ipari padlója nem a tradícionális acélháló vagy acélszál megerősítéssel készült el, hanem a High Grade nagyteljesítményű műszállal.

A betonpadló úgynevezett "nagytáblás" vagy "fúgamentes" kivitelben épült meg, 25 x 28 méteres táblanagyságban, 20.000 m2 alapterületen. Az előnye a nagytáblás megoldásnak, hogy a táblaszéleket egy speciális jointprofil szegélyez, ami a statika szempontjából a teherátadásban játszik szerepet és ezzel lehetővé válik a padlólemez elvékonyítása. Nemcsak műszakilag kedvező a szintetikus szálerősítésű nagytáblás padlószerkezet, hanem beruházói szemszögből is előnyösebb. Szinte karbantartásmentessé teszi az ipari padlót a táblaszéleket határoló acélprofil kialakítás, ugyanis megakadályozza a táblaszélek letöredezést, így nincs szükség a 3-5 év közötti felújításra. A nagy járműforgalmú padlók esetében ez manapság szinte elengedhetetlen, mivel a targoncák egyre inkább apró, tömörkerekes változatúak és ez felgyorsítja a vágott fúgás ipari padlók tönkremenetelét.




Hungaroring boxutca felújítása

A Hungarorig boxutcájának felújításásakor a High Grade szálerősítés, a szerkezeterősítő funkciója mellett jelentős betontechnológiai feladatot látott el. A repedésmentes térbeton készítés nagyon percíz bedolgozást és fokozott betontechnológiát igényel. A szálerősítés révén az időjárási hatások negítív következményeit tudtuk csökkenteni. Ennek révén repedésmentes betonutat kaptunk, ami a Forma 1 autóversenyzői számára elengedhetetlen.




A szálbeton technológia alkalmazása

Az EuroCode 2 szerinti statikai méretezés bizonyítja, hogy egyes szerkezeti elemeknél a szokásos acélbetétek vagy acélhálók elhagyhatóak a High Grade használatával. Jelentős vasalatmegtakarítás érhető el az erősítések kombinálásával is (High Grade és az acélbetétek együttes alkalmazásával). Rendkívül érdekes vasalatmegtakarítási megoldásokra adnak lehetőséget a statikai méretezések. Mérnökeink számításait végeselem méretezési programok támogatják.