Épülettervek/Ipari és kereskedelmi épület

Megnyerni a lakosság szívét - a pozsonyi Stanica Nivy

2017.06.15. 10:30

Több szempontból is egyedülálló projekt épül Pozsonyban, amely őszinteségével, az ember és a minőség iránti elkötelezettségével illetve újszerűségével - vagy a 125 méteres irodaépületével - hívja fel magára a figyelmet. Jan Baška a HB Reavis Csoport Product Managere mesélt nekünk a Benoy és a Siebert + Talaš építészstúdió közös munkájából született Stanica Nivy beruházásról

A Nivy Tower a Stanica Nivy projekt első ütemében valósul meg. Ez a modern, világszínvonalú üzleti és közlekedési központ Pozsony új, keleti kapuja lehet majd. A fejlesztés keretében 70 000 m2 kiskereskedelmi célú terület, több mint 31 000 m2 bérbeadható irodaterület, egy 3000 m2-es, friss árut kínáló piac és egy 30 000 m2-es buszpályaudvar jön létre. Az ütemezés szerint a Nivy Tower 2020 elejére készül el, és Szlovákiában ez az első olyan projekt, amely esetében a WELL Building Core and Shell (szerkezetkész) minősítés Gold szintjét szeretnék megszerezni.

A Nivy Tower tervei a brit Benoy és a szlovák Siebert + Talaš építészstúdió közös munkájából születtek. Ez a két iroda készítette a nagyléptékű Stanica Nivy projekt koncepciótervét is. Az ötszintes bevásárlóközpont egyik kiemelkedő eleme az a 3000 m2-es piac lesz, amely minőségi, friss szezonális és helyi élelmiszereket kínál majd. Az éttermek, gyorséttermek, kávézók és minőségi élelmiszereket kínáló üzletek nagy választéka révén a Stanica Nivy az ínyencek első számú pozsonyi célpontjává válhat.



A beruházó kérése a rendkívül telített pozsonyi kiskereskedelmi piacra egy teljesen újszerű vásárlási élmény létrehozása volt. Ennek érdekében a végső terméknek minden szempontból jobbnak kell lennie, mint a versenytársaknak, így a tervezők fő szempontja a minőség volt. "Arra törekszünk, hogy a lehető legjobb kiskereskedelmi környezetet, választékot, látogatói élményt, útbaigazítást, egyedi, egyúttal vonzó kialakítást nyújtsunk. Ezáltal hozzáadott értéket teremtünk a vásárlók, ingázók és a helyi közösség számára is."

ÉF: Milyen építészeti koncepcióban nyilvánul meg ez az újszerű vásárlási élmény? 

Jan Baška: Az elmúlt években számos fórumon megjelent a "retailteinment" fogalma, vagyis a vásárlás és a szórakozás egyesítése, mint a jövő sikeres kiskereskedelmi koncepciója. A projekt az elejétől fogva teljes mértékben követi ezt az új trendet. Ráadásul még gazdagítottuk is a koncepciót a tömegközlekedési központ bevonásával (más városokban ez főleg reptér vagy vasúti pályaudvar, Szlovákiában ez távolsági buszpályaudvar). El lehet képzelni, hogy a három elem, a vásárlás, a szórakozás és a napi utazás összehangolása milyen nagy kihívást jelentett a projekt arányainak eltalálása szempontjából. Alapos megfontolás után, ebből az egyedi felállásból adódó szinergia biztosítása érdekében, úgy döntöttünk, hogy a három elemet egymás fölé rétegezzük. A buszpályaudvar kerül a legalsó szintre, felette két emeletnyi kereskedelmi egység, míg a harmadik emeleten a szórakoztató és gasztronómiai élmények kapnak helyet. Mindezt egy csodálatos park koronázza meg a tetőn. Az elismert szakértők által tervezett hibátlan belső navigációs rendszer segítségével megvalósítjuk a projekt mottóját: minőség minden téren.




ÉF: Milyen különleges anyagok használatára esett a választás? 

JB: Nem a különleges anyagok használatára építettük fel a koncepciót, sokkal inkább a megfelelő anyagok gondos összeválogatására, amelyek együttesen még jobban kihangsúlyozzák a projekt egyediségét. Emellett komoly figyelmet kap a fenntarthatóság, és az a cél, hogy a túlságosan is városias környezetbe több zöldet csempésszünk. A földön sűrű növényzettel, a lombkoronaszint felé haladva egyre könnyedebb, lágyabb térkialakítással teremtünk kellemes érzést a látogatók számára.

ÉF: A tervezési folyamatban mi jelentette számotokra a legnagyobb kihívást? 

JB: Tulajdonképpen az, ami minden nagyobb regenerációs projektnél: megnyerni a lakosság szívét. Mindenki tudja, hogy a városnak ez a része a jelenlegi megoldásnál jobbat érdemel, de sajnos az emberek jelenleg nem szimpatizálnak a kivitelezőkkel. A projekt vitathatatlan értékeinek köszönhetően, szerencsére - noha lassan - sikerül meggyőznünk a szélesebb közönséget szándékunk tisztaságáról és őszinteségéről, s hogy a projekttel kiemelkedő vásárlási élményt szeretnénk nyújtani nekik.





ÉF: Mi, mivel és hogyan inspirálta az építészeket a tervezésben? 

JB: Ez a projekt több szempontból is egyedülálló, például a méretei, a helyszíne, illetve a megcélzott piaca miatt is, így a kiskereskedelmi közeg legjobbjaival vettük fel a kapcsolatot. A brit Benoy építésziroda rendelkezik világszerte a legjobb portfólióval a változatos kiskereskedelmi projektek terén, a londoni Westfieldtől a szingapúri Orchardig. Tapasztalatuk és ügyfélorientált megközelítésük a mi helyi piacismeretünkkel kiegészülve valódi értékkel ruházta fel a projektet.

Tudjuk, hogy Pozsonynak szüksége van egy megfelelő távolsági buszpályaudvarra, mint ahogy termelői piacra és közparkra is. Így mondhatjuk, az inspirációnk az volt, hogy felélesszük, és állandó fejlődést biztosítsunk a Nivy városrésznek. Régen ez egy áradásoktól sújtott terület volt, amelyet a Duna miatt nem hasznosítottak igazán (az iparosodásig), mégis képes megújulni és olyan módon örömöt szerezni az embereknek, hogy hozzánk besétálva szinte beleütköznek a természetbe. Ez egyben azt is jelenti, hogy a sivár és rosszul funkcionáló buszpályaudvar vonzó úti céllá válhat a pozsonyi és a távolabb élő emberek számára is.