Emberek/Interjú

"Lételemünk az innováció" - Tomas Rosak

2016.01.08. 15:21

Kevesen mondhatják el magukról, hogy több évszázados múlttal rendelkeznek az építőiparban, azonban a Média Építészeti Díja 2015 főtámogatója, a világszerte elismert Saint-Gobain ezt a tábort erősíti. A párizsi futurisztikus pavilonok árnyékában Tomas Rosak, a vállalat regionális vezérigazgatója és Pásztor Erika Katalina beszélgetett innovációról, az ötletek szabad szárnyalásáról és folyamatos önfejlesztésről.

Pásztor Erika Katalina: 2008 óta vagy a Saint-Gobain regionális vezérigazgatója, mi jellemezte a céget, amikor ide kerültél? 

Tomas Rosak: Nagy általánosságokban beszélve azt mondhatom, hogy 2008-ban az építőipar csúcsán voltunk. A válság az egész építőipart rendkívül megrázta, most kezdünk visszatérni a hamvainkból és ennek pozitív hatásaként érezhető, hogy a vásárlók egyre inkább igénylik a minőséget. Ez régen nem így volt, hiszen az építőiparra a hatalmas mennyiségek felépítése volt jellemző anélkül, hogy gondoltak volna a valódi minőségre. Most sokkal nagyobb a "kereslet" az építészek, a dizájnerek és az építőipari cégek iránt, mint tíz évvel ezelőtt. A piacon igény mutatkozik a naprakész minőség, a kényelem és a megfizethető ár összekapcsolására. Ez egy kihívás, amiben mi nagyon jók vagyunk. 

PEK: Mi volt a legrosszabb éved?

TR: 2011. Annak ellenére, hogy jól teljesítettünk, az akkori portfoliónkról nem mondhattuk el ugyanezt, hiszen csak az alaptermékeinket tartalmazta. Beletelt néhány évünkbe, hogy fejlesszük terveink hatékonyságát és javítsunk a termelésen is. Így amikor az új rendszerekkel, az új technológiákkal végre betörtünk a piacra, nagyon elégedettek voltunk. Örömmel töltött el bennünket, hogy minőségi termékeket kínálunk a vásárlóinknak, nem beszélve arról, hogy ezzel biztosítjuk a jövedelmezőségünket is. 

PEK: Szükséges volt ezután a termékeitek kapacitásának csökkentése?

TR: Igen, 2011-hez képest 20-25%-kal kevesebb a termelőképességünk, hiszen ha magasabb minőséget gyártasz, ha azt szeretnéd, hogy valami kifinomult és bonyolult legyen, az értelemszerűen a termelés szempontjából sokkal több időt vesz igénybe. 

PEK: Képes a Saint-Gobain komoly innovációkkal előrukkolni a mai gazdasági helyzetben? 

TR: Igen. Sőt, lételemünk az innováció, hiszen nélküle megszűnnénk. Fontos, hogy minden ötletünket lehetséges újításokba fektessük. 

PEK: Az innovációhoz tehetségekre is szükség van. Mi alapján, hogyan találjátok meg a megfelelő embereket?

TR: Különböző vállalati tréningeken és toborzásokon. Nagyon ritkán fordul elő, hogy külső szakértőt alkalmaznánk, hiszen nekik más elképzeléseik vannak - amelyek nem biztos, hogy megegyeznek a miénkkel -, amely megnehezítené a közös munkát. A Saint-Gobain filozófiája a folyamatos önfejlesztés és tanulás. Hiszünk abban, hogy fontos az egyre magasabb szintek elérése. Ha a fejlesztő csapatainkra gondolok, mindenki különböző területről jött: gyártás, értékesítés, logisztika. Ismerik a vásárlók igényeit és a piac követelményeit; sokszínűségükkel remek technikai megoldások születnek. 

PEK: Kik azok az emberek, akikre felfigyeltek és szívesen látjátok a Saint-Gobain csapatában?

TR: Lényegében mindenkire, aki képes kommunikálni. Komolyra fordítva a szót, a mérnöktől, építésztől kezdve, a fizikai munkát végző dolgozón át, egészen a humán beállítottságú emberekig mindenkire nyitottak vagyunk. Szeretjük, ha a különböző tudományágak szakértői találkoznak nálunk, hiszen így más megvilágításba kerül egy-egy probléma, eltérő szemszögből látjuk az adott ötleteket. Célunk egy jól stabilizált csapat létrehozása, ahol mindenkinek megvan a saját tapasztalata, a saját elképzelése és mi hagyjuk, hogy megvitassák ezeket. Ehhez persze lelkes, mindenre elszánt, fejlődni vágyó emberekre van szükség, akikben nemcsak az elkötelezettség, de az egymás iránti tisztelet is megvan. Bízunk abban, hogy a közös munka minél több innovációt eredményez majd.

PEK: Elégedett vagy a Saint-Gobain kelet-európai erőforrásaival?

TR: Nemcsak, hogy elégedett, de nagyon büszke is vagyok; örülök, hogy ilyen csapataink vannak. Mindennek megvan a pozitív és negatív oldala, még a 2008-as válságnak is. Kegyetlen volt. Nehéz volt az embereknek és nekünk is, ám sikerült megerősödve felállnunk belőle. Különösen büszke vagyok arra, amit Magyarországon értünk el. Nem volt zökkenőmentes indulásunk, de mára nyereséges a vállalkozás, és csodálatos termékpalettával rendelkezünk itt is. Erős pozíciót foglalunk el a piacon és elmondhatom, hogy az alkalmazottaink is boldogok, elégedettek a munkájukkal. Ez hatalmas pozitívum, hiszen újabbnál újabb ötletekkel bombáznak minket.

PEK: Milyen terveitek vannak a jövőre nézve? 

TR: Először is a gyarapodás, másodszor - különösen Magyarországon - a mostani kapacitásunk kiterjesztése. Jelenleg egy teljesen új terméken dolgozunk, amely - úgy hisszük -, képes alapjában megváltoztatni a világot és felválthatja az eddigi tégla-válaszfalakat. A Mátrában lévő üzemünk az elsők között van, ahol fejleszthetik ezt a kísérleti tervet. Nagyon elégedett vagyok az ott dolgozókkal, hiszen a fejlesztés során csodálatosan teljesítettek, sokkal jobban mint a francia, az angol vagy a cseh csapataink. Mindenesetre nagy változásokat tervezünk a termékeinkben. 

PEK: Mit lehet tudni erről az új termékről? 

TR: Valószínűleg idén kerül a széles közönség elé, jelenleg tesztelés alatt áll, megerősítésre várunk. Hisszük, hogy amikor piacra dobjuk, pozitív eredményt kapunk. A régi, téglafalhoz képest ez olcsóbb, könnyebb, vékonyabb, jobb az akusztikája, ráadásul nehezebb dolgokat is ráakaszthatunk, hiszen elbírja.

PEK: Visszatérve hozzád, a te hétéves karrieredre, hogy érzed, elérted a csúcsot vagy van még hová fejlődnöd? 

TR: Tartok felé. Az üzleti életben soha nem mondhatod, hogy a csúcson vagy. Ez egy folyamatos út, fejlődés, ahol nem mondhatod, hogy megérkeztem.

PEK: Mit gondolsz, milyen növekedés várható a jövőben Kelet-Európában?

TR: Reményeink szerint elérjük a 10 százalékos növekedést. Azért mondok ennyit, mert rengeteg az újításunk, a minőségi termékünk, amelyek sokkal drágábbak, mint egy átlagos áru és lassabban indul be a kereslet. Mindemellett új termékeinkkel biztonságot és kényelmet adunk a vásárlóknak. Az emberek igénylik ezt. Még Kelet-Európában is. Hiszem, hogy képesek leszünk bebizonyítani az embereknek, hogy fejlődött a technológiánk és mindez nem csak üres ígéret. Éppen ezért minden országban keresünk egy olyan épületet, amely felépülését az elejétől a végéig nyomon követjük, ahol jelen vagyunk és amit támogatunk, ahol az emberek látják a technológiánkat. Amikor az általunk felkarolt ház elkészül, felmérjük az emberek életkörülményeit, meglátásait, hogy mit gondolnak az épület akusztikájáról, a hőszigetelésről, mennyibe kerül az energetikai fenntartása, hogy milyen benne lakni, stb. Szeretnénk mindenkinek megmutatni, hogy mi nem csak ígérgetünk, de véghez is visszük, amit mondunk. 

Pásztor Erika Katalina