Közélet, hírek

Kopaszi-gát: jöhet a 120 méteres toronyház

2016.12.08. 09:36

Épülhet 120 méteres toronyház a Kopaszi-gát mellett, miután a Fővárosi Közgyűlés módosította Budapest településszerkezeti tervét és rendezési szabályzatát. A Lágymányosi-öböl nagy ingatlanberuházását - BudaPart - az Anders Lonka vezette dán Adept iroda tervezi. 

Budapest egyik legnagyobb vegyes funkciójú ingatlan beruházása a Kopaszi-gáttal szemközti területen, a Lágymányosi-öböl másik oldalán valósul meg. Az új városnegyed beépítési koncepcióját egy dán várostervező iroda, az Adept készítette. Az első ütemhez tartozó lakások fele már elkelt, az első irodaépületek előkészítő munkálatai pedig folyamatban vannak. Az építkezési munkálatok várhatóan 2017 első negyedévében indulnak el.

A közvetlen Duna-parti kapcsolattal rendelkező projekt fő célja - amely elnyerte a rangos nemzetközi CIJ Awards legjobb koncepciójáért járó díjat - egy olyan város a városban terv megvalósítása, ahol az otthon és munkahely funkciók magas színvonalú infrastrukturális kiegészítésével az ott élők és dolgozók karnyújtásnyira hozzáférnek a szükséges szolgáltatásokhoz. Azonban a Smart City szellemiség jegyében született koncepció kérdéses pontja az a 120 méter magas toronyház, amely a Kopaszi-gát jelenlegi bejáratához került, és amely megvalósítása érdekében a Fővárosi Közgyűlés módosítja Budapest településszerkezeti tervét. 



 

A testület 19 igen szavazattal, 9 nem szavazat ellenében támogatta a főváros településszerkezeti tervének és rendezési szabályzatának módosítására vonatkozó javaslatot. Az eredeti szabályozás szerint ilyen magas toronyház építésére a településszerkezeti terv csak Csepel északi részén biztosított lehetőséget, a Lágymányosi-öböl melletti területen 65 méter volt a megengedett maximális magasság.

Az indítvány szerint a beruházó a XI. kerülettel kötött településrendezési szerződésben közcélú tervezési feladatokat vállalt magára. Ezek egyike a környék meglévő villamosvonalainak újratervezéséről, illetve meghosszabbításáról szól, a továbbiak új jelzőlámpás kereszteződések és kerékpárutak kialakítását tartalmazza. A vitában az előterjesztő Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes hangsúlyozta, nincs jogszabályi akadálya a módosításnak, ráadásul szerinte egy modern város akkor jár el helyesen, ha meghallja az előrehaladást biztosító fejlődési szándékokat.

A jobbikos Tokody Marcell azt mondta, a közgyűlés a javaslat elfogadásával a miniszterelnök gazdasági partnereinek tesz "hűségesküt", miközben nem veszi figyelembe, milyen hatással jár a beruházás, például milyen módon növekszik meg a környék forgalma, miként kerül veszélybe Budapest védett világörökségi látképe. Horváth Csaba, az MSZP képviselője arra hívta fel a figyelmet, hogy a beruházó nem tett túl nagy vállalásokat, azok mintegy 80 százaléka ugyanis saját telkén belül valósul meg, miközben például a javaslatban szereplő villamosvonal meghosszabbítása esetében is csak a tervezési feladatokat vállalta magára, a megvalósítást nem. Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció képviselője felelőtlennek nevezte a kormányoldalt, szerinte politikai alapon dönt egy a város életét hosszú távon meghatározó kérdésben.





Hoffmann Tamás (Fidesz-KDNP), a XI. kerület polgármestere úgy fogalmazott, a szóban forgó beruházás emberi városfejlesztési léptékkel készül, amivel óriásit fejlődhet Budapest. Elmondta, egy fejlődő nagyvárosban helye van magasházaknak, a Kopaszi-gátra tervezett épület pedig azért is szükséges, hogy a területet szellősebben építhessék fel. A kormánypárti politikus kitért arra is, hogy a tervezett épület egy kilométerre valósulhat meg a világörökségi látkép védőövezetétől.

A nemzetközi díjakkal rendelkező koppenhágai Adept által elkészített várostervezési koncepció az okos város szellemiség jegyében született. A kivitelezés során egyre inkább előtérbe kerülnek azok az eszközök és módszerek, amelyekkel az épületek harmóniába kerülnek a külvilággal, környezettudatosan használják az erőforrásokat, és olyan modern környezetet biztosítanak, amelyben az ember egyszerre érezheti közel magát a természethez, illetve a technológiai vívmányokhoz is.