Épülettervek/Hallgatói terv

Konferenciaközpont és klubépület a kiskunlacházi reptérre – Sárközy Bálint diplomaterve

2012.08.07. 12:47

Hazánk legkorszerűbb magánrepülőterének további fejlesztése, az eddig hiányzó funkciók elhelyezése inspirálta Sárközy Bálintot diplomaterve témájának kiválasztásakor. A védett belső udvar köré szervezett, tárgyalókat, konferenciatermet, irodákat és klubhelyiséget tartalmazó, részben földbe süllyesztett épület formája a környezet zajterhelésére reagál, amelyet az egységes titáncink burokba csomagolt, zárt tető- és homlokzati felületek tovább erősítenek. 

A helyszín ismertetése

A tervezett Klubépület és Konferenciaközpont a kiskunlacházi repülőtér jelenleg hiányzó funkcióinak biztosítana helyet. A Kiskunlacháza Airport mindössze 31 km-re található a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtértől dél-keleti irányban, így tökéletes körülményeket teremt akár üzleti felhasználású-, akár hobbi célú repülőgépek számára. A hazai magánrepülőterek között egyedülálló módon 35 hektár szilárd burkolattal rendelkezik. A kifutópálya 2500 m hosszú és 45 m széles, aszfaltozott burkolatú. A 2004 óta tartó fejlesztéseknek köszönhetően mára a Kiskunlacháza Airport Magyarország legkorszerűbb magánrepülőterévé lépett elő.

 

 

 

A tervezési helyszín a Kiskunlacháza Airport mai központja mellett fekvő, jelenleg beépítetlen terület. A központi épületben a felújításkor irodákat és egy tárgyalót alakítottak ki, ezek a helyiségek azonban a reptér vezetősége számára vannak fenntartva. Az időközben megnövekedett számú felhasználók számára azonban szükségessé vált egy klubépület létrehozása. A konferenciaterem, illetve tárgyalók kialakítása pedig a területre magánrepülőgépekkel érkező üzletemberek számára nyújtana egy gyorsan elérhető, minőségi lehetőséget az üzleti tárgyalásaikhoz. A klubépület emellett a repülőtér területén megrendezett autó-, illetve motorsport rendezvények során is fontos szerepet kapna. A kifutópálya a repülőtér jelenlegi központi épületeitől viszonylag távol található, így a felszálló gépek keltette zaj- és rezgésterhelés nem jelentős, azonban a hangárakhoz kapcsolódó gurulótér időszakos zajterhelést jelenthet - ez utóbbi eredményezte az épület formáját.

 

 

 

Az objektum építészeti ismertetése

Az épület formálása a helyszíni adottságok figyelembevételével történt, a hat alaprelációból adódó igények és ezek lehetséges megoldási lehetőségei már a kezdeti szakaszban is a tervezési folyamat részét képezték. A belső udvaros elrendezés formabeli fejlődése, ezáltal a belső udvar és kávézóterasz kívánt hangulata eredményezte az épület alaprajzi rendszerét. Az így kialakult alaprajzi forma lehetővé tette a közösségi és fenntartói funkciók elkülönítését. A  közlekedő terek különleges térélményt nyújtanak a belső udvar transzparens lehatárolásával, hiszen ezáltal - az épületen belüli helyzetünk függvényében - mind a belső udvar, mind az épület az állandó változás illúzióját kelti. Az épület déli homlokzatán elhelyezett árnyékoló tető perforált acéllemezei folyamatosan változó árnyékhatást hoznak létre a belső udvar sokszögű üveghomlokzatain.

A tervezett épület kétszintes, földszintjét a belső udvarral együtt a jelenlegi talajszinthez képest -1,50 m-rel lesüllyesztve kerül kialakításra. Az épület emeleti szintje a földszintről lépcsőn, illetve az akadálymentes használatra is alkalmas felvonón közelíthető meg. A belső süllyesztett udvarra rámpán, illetve lépcsőn juthatunk le. Az épület egyik bejárata a belső udvarról, a másik a tervezett parkoló felől nyílik. A földszinten a klubhelyiség, illetve annak kiszolgáló helyiségei, valamint a vezetőség irodája kapott helyet. A két tárgyaló helyiséget és a konferenciatermet az emeleten helyeztem el. Az épület mindkét szintjén létesülnek mosdók, az akadálymentes mosdó az emeleti szintre került.

 

 

 

A határoló falak, pillérek, illetve födémek monolit vasbeton technológiával készülnek. Az épület belső kontúrvonalán függönyfal található, a hátsó traktus egyetlen megnyitásán kívül az épület külső homlokzatai teljesen zártak. A homlokzatburkolat Rheinzink nagyrombusz elemekből épül fel, egyedi rakási minta alapján.

Az objektum szerkezeti ismertetése

 

 

 

A főfalak 20 cm vastagságban, a födémek 25 cm vastagságban készülnek monolit technológiával. A tervezett tartópillérek mérete változó, kisebbik befoglaló méretük azonban egységesen, a falakéval megegyezően 20 cm. A szerkezetek magassága a földszinten 2,8 m, az emeleti szinten pedig a zárófödém lejtésének függvényében változik. Az épület  sávalapozással készül, a vízszigetelés a monolit vasbeton lemezen készül, a függőleges teherhordó falak elkészülte után. A vasbeton falak vízszigetelése utólag, kívülről készül. A talajszint alatt elhelyezett hőszigetelések extrudált anyagúak. A tetőszerkezetet a lejtésben készített monolit vasbeton zárófödémen két rétegben elhelyezett xps hőszigetelő táblák, illetve az ellenlécek közötti 10 cm átszellőztetett légréteg együttese alkotja. A deszkázaton elhelyezett szellőző alátétszőnyegre kerül az állókorcos titáncink fémlemezfedés, amely a homlokzaton alkalmazott nagyrombusz elemekkel azonos színű.

Sárközy Bálint


Kiskunlacháza Airport Klubépület és Konferenciaközpont

tervező: Sárközy Bálint
tervezés éve: 2012