Emberek/Oktatás

KILL THE PLANET YEAH! – Társasjáték-tervezés a MOME kurzushetén

2021.06.02. 10:08

Hogyan lehet a fenntarthatóság témaköre iránt érzékenyíteni a tervező hallgatókat a megszokottól eltérő módon, kizökkentve őket az apátiából? A MOME Építészeti Intézet cikksorozatának új részében Juhász Janka és Jakabfi-Kovács Boglárka építészek, a MOME doktorandái mutatják be a 2021-es tavaszi kurzushéten meghirdetett kurzusukat, melyen erre a kérdésre keresték a választ.

Neked szól, ha a könyöködön jön ki, hogy a csapból is a fenntarthatóság folyik. Akkor is, ha érdekel, mit teszel tervezőként a környezetünkkel és az is, mit tehetnél. Neked szól, ha szerinted ez az egész globális klímaváltozás hülyeség. Akkor is velünk töltheted ezt a hetet, ha mindig előre szólsz, hogy nem kérsz szívószálat. Akkor sem fogsz csalódni, ha minden álmod egy tuningolt Hummer, amit bébipandákkal políroztak és cukorral iszod a Kopi Luwakot, mert így a végén a Tiéd lehet a legnagyobb ökológiai lábnyom!

Ezzel a hívogató szöveggel hirdettünk kurzust a MOME 2021 tavaszi kurzushetére.

A fenntarthatóság és az ökológiai témák sokaknak már a könyökén jön ki, vagy a tehetetlenség érzése miatt apátiába sodródnak miatta. Ez alól nem jelentenek kivételt a tervező hallgatók sem - sőt, aki tájékozottabb a témában, az még inkább átéli a fenyegetettséget, a reménytelenséget. A klímaváltozás kommunikációja világszerte a lelkiismeretfurdalás-keltés, az elérhetetlen sikertörténetek, a drága technológiák, a green washing és persze a bagatellizálás köré épül.

A fenntartahtóság kérdése nem szexi.

Ez ellen küzdenek az ismeretterjesztő oldalak, számtalan program, és az ökológiai társasjátékok.

Mi az utóbbit választottuk, amikor a doktori kutatásunkhoz kapcsolódóan egy, a tervező hallgatók érzékenyítését megcélzó programot terveztünk. A kutatásunk, A globális felmelegedésre adható válaszok interdiszciplináris kutatása az építészet és design tükrében egyik eleme a téma hangsúlyosabb megjelenítése az oktatásban. A már jelenleg is zajló tendenciák alapján úgy látjuk, a probléma interdiszciplináris megközelítése elengedhetetlen lesz az egyetemi tervezési feladatok során, és a diploma megszerzése után is.

Az volt az elképzelésünk, hogy tervezünk egy fordított szemszögű társasjátékot, ami során egy fiktív terméket kell a lehető legnagyobb ökológiai lábnyommal előállítani. A nyertes öli meg először a bolygót. A KILL THE PLANET YEAH! a play and learn típusú játékok családjához tartozik: ugyan egy nemlétező termék előállításáról szól, de minden felhasznált adatnak a valóságot kell tükröznie. Így mind a tervezők, mind az esetleges későbbi felhasználók valós információk birtokába kerülnek.

Ezt az ötletet modelleztük le a kurzushét során, ahol a feladat ennek a társasjátéknak  a megtervezése, kidolgozása volt. A tudományos szemléletet igyekeztünk széleskörű háttéranyaggal biztosítani a számukra: klímaügyi jelentések, klímaszótár, angol és magyar nyelvű irodalom, sajtótermékek, filmek, podcast-ek összegyűjtött anyaga állt a rendelkezésükre, illetve három vendégelőadót is meghívtunk a kurzusra: Marosvári Tamás társasjáték-tervező segítette a folyamatot, Vígh Péter, a Másfélfok.hu főszerkesztője a termékek életciklusáról tartott előadást és Maróy Krisztina, a Glamour főszerkesztője a fenntartható divatról beszélt a hallgatóknak.

Hogy mennyire célravezető a témához humorral nyúlni, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a kurzus a meghirdetését követő tíz percben közel kétszeres túljelentkezéssel telt be, majd nem várt lelkesedéssel dolgozták végig a hetet. Reménnyel töltött el minket, hogy bőven akadnak érdeklődők, sőt, elkötelezettek.

A tizenkét résztvevő építész-, formatervező-, fotó- és animáció szakos hallgatók, akiket szakok alapján keverve osztottunk be három csoportba - így három különböző KILL THE PLANET YEAH! - terv jött létre.

#1 Robot csivavák. A gázolajjal működő robot csivavák speciális igényeit csak a Föld pusztítása árán lehet kielégíteni. Az orángutánszőr-kabát, lézerszem, pálmaültetvény és hasonló terhelő alapanyagok beszerzése mind súlyos láncreakciókat indít el, aminek következtében egyre fogy a földfelszín. "Az nyer, aki a legtöbb csivava-igényt teljesíti. Hogy a Föld közben elpusztul, csak járulékos veszteség - hiszen a csivavák boldogok." Parti- és memóriajáték.

Tervezők: Bárczy Alíz, Oszkai Virág, Szigligeti Balázs, Piskóti László, MOME 2021.

#2 Multinacionális vállalatóriások. "Vedd át egy multinacionális cég szerepét és építs stratégiát a leghatékonyabb profitgyűjtésre. Az erőforrások fogynak, így hatékonyabbnak kell lenned a konkurens cégeknél, hogy lehetőleg minél több fejlesztésed véghez tudd vinni és a legnagyobb luxusban élhesd át a Föld pusztulását." Stratégiai játék.

Tervezők: Máté András, Máth Dániel, Szarvas Doroti, Vági Zoe, MOME 2021.

#3 Életelixír minden áron. Az örök élet receptje ismert, de a komponensek súlyosan károsítják a bolygónkat. Egyre nehezebb beszerezni a hozzávalókat, mert közben magunk alatt vágjuk a fát. Mire elkészül az elixír, elpusztítjuk a Földet. Stratégiai játék.

Tervezők: Gergely Ambrus, Langer Kinga Klára, Kopacz Hanna, Lamm Lenke, MOME 2021.

Az elkészült tervek tükrözik a téma komplexitását, így a termék előállítása, szállítása, hulladékkezelése, a természeti katasztrófák mellett megjelennek olyan elemek is, mint a politikai korrupció, a konzumidiotizmus vagy a gyermekmunka. A hallgatók elmondták, hogy a fordított szemszög még érzékletesebbé tette számukra a helyzet súlyosságát.

Terveink szerint a pilot tanulságait levonva elkészítjük a társasjáték kimondottan tervezőknek szóló verzióját, de kaptunk megkeresést forgalomba hozható változatra is. (Hangsúlyozzuk, hogy A Kill The Planet Yeah! felnőtteknek szóló játék.)

A kutatás témavezetői: Marián Balázs DLA és Szentpéteri Márton PhD

Jakabfi-Kovács Boglárka

A cikk megvalósulását az NKA Építőművészet Kollégiuma támogatta.

Szerk.: Hulesch Máté