Helyek/Köztér

Itt vannak a Debreceni Közlekedési Központ látványtervei

2015.11.12. 13:37

2013-ban már beszámoltunk róla, hogy két debereceni iroda, az Archiko Kft. és a Lengyel Építész Műterem Kft. nyerte meg a debreni közösségi közlekedési központra kiírt tervpályázatot. Nemrég bemutatták a terveket, a kivitelezési munkák várhatóan 2016-ban kezdődnek meg, és 2019-re fejezik be az építkezést. 

Debrecen Megyei Jogú Város (DMJV) Önkormányzata a Közlekedési Operatív Program keretében pályázatot nyújtott be az Intermodális Közösségi Közlekedési Központ létrehozásának előkészítésére, tervezésére. A benyújtott pályázat kedvező elbírálása alapján 2012-ben Debrecen 843 280 000 Ft vissza nem térítendő, 100 százalékban európai uniós támogatást nyert. A tervpályázat eredményeként a debreceni új főpályaudvart az Archiko Kft. és a Lengyel Építész Műterem Kft. tervezte

A 115 ezer m2-en létrejövő fejlesztés nem pusztán egy közlekedésfejlesztési programot hoz létre, hanem egyben egy jelentős urbanisztikai programot is. Újraértelmezi a város és a régió közösségi közlekedését, ugyanakkor, a Petőfi tér, mint Debrecen új városközpontja új dimenzóba helyezi ezen városrészt.




 

A projekt célja a Debrecenben és az agglomerációban élő lakosok, valamint a városba látogatók közlekedési lehetőségeinek fejlesztése, a debreceni Nagyállomás és környezetének (Petőfi tér), városépítészeti szempontokat is érvényesítő rendezése.

A tervezett főpályaudvar a vasútállomás jelenlegi épületének átépítésével, valamint közlekedési és zöldterületek kialakításával körülbelül 150 000 m2 épül. A fejlesztés célja egy modern, jól használható, a különböző közlekedési módok közötti közvetlen kapcsolatot megteremtő központ kialakítása a Petőfi téren. Egy helyre kerül a helyi és helyközi autóbusz-, a vasútállomás, a villamos- végállomás és a trolibuszok megállóhelye. Ez megkönnyíti és meggyorsítja a Debrecenbe érkező, illetve a Debrecenből induló utasok közlekedését. 








A jelenlegi MÁV állomás központi épülete és a nyugati szárny megújul, a keleti szárnyat elbontják. Két új irodaszárny épül, valaint parkolóház, villamos megállók, és autóbusz pályaudvar a felszín alatt. 

A közösségi közlekedés egységesítésén túl a 4-es számú főút érintett szakaszát is átalakítják: a felszín alá vezetik az utat, valamint két új körforgalom is épül.
A gépjárművel Debrecenbe érkező utasok is kényelmesen elhelyezhetik majd járműveiket abban a közel 390 férőhelyes, háromszintes parkolóházban, mely szintén a beruházás részeként épül.

A két új épületben bérirodák, diszpécser szolgálat, kereskedelmi és vendéglátó egységek is működnek majd.






A beruházás során a távolsági és a helyi autóbuszállomás is a felszín alá kerül.
A főpályaudvar a következő létesítmények kapcsolódását szolgálja:

  • Jelenlegi épület: A vasútállomás jelenlegi épületegyütteséből a keleti szárnyat lebontják, a központi épületet felújítják, a nyugati szárny megmarad jelenlegi állapotában.
  • 4-es számú főútvonal: A főutat a felszín alatt vezetik át a Vörösmarty Mihály utca és a Varga utca közötti szakaszon, ezt a megoldást egészíti ki a Homokkerti felüljáró két oldalán megépülő egy-egy körforgalom.
  • Autóbuszforgalom: A helyi és helyközi autóbusz-forgalom számára felszín alatti buszpályaudvar épül megállóhelyekkel, a felszín alatt 12 000 m2 területen, korszerű utastájékoztató rendszerrel.
  • Villamos-végállomás: 4 villamos befogadására alkalmas állomást alakítanak ki a felszínen.
  • Vasúti közlekedés: A főpályaudvar belső utasforgalmi területén jegypénztárak, információs központ, csomagmegőrzők, mosdók lesznek. Az autóbuszjáratok utasperonjai, valamint a vasúti peronokhoz vezető aluljáró közvetlenül csatlakoznak az utasforgalmi térhez. Az épületen belül az egyes tömegközlekedési egységek között mozgólépcsők könnyítik meg az átszállást.
  • Parkolóház: 11 500 m2-es, egy földszinti, egy emelet és egy tetőszinttel rendelkező parkolóház épül közel 390 férőhelyes férőhellyel, a földszinten taxiállomás, akadálymentes parkoló, gyorsparkoló, valamint 150 kerékpár elhelyezését biztosító, fedett tároló kap helyet.
  • Új épületek: Összesen 8700 m2 alapterületen két új épület létesül, melyekben irodák, az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt., a DKV Zrt. központi forgalomirányító központja, kereskedelmi, vendéglátó ipari egységek kapnak helyet.
  • Zöldterület: A 4-es főút érintett szakaszának és a buszpályaudvarnak a felszín alá helyezése lehetővé teszi a Petőfi tér új arculatának, egy igazi belvárosi parknak a kialakítását.

     



 

Kivitelezési információk

A kivitelezési munkálatok várhatóan 2016 második félévében kezdődnek el és 2019 végére fejeződnek be.

A beruházás 21 milliárd forint támogatással valósul meg az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében.


Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata