Helyek/Infrastruktúra

Intermodális Közösségi Közlekedési Központ, Debrecen

2013.10.08. 08:20

A Nagyállomás fogalommá vált Debrecenben - e név megtartása mellett új városkaput hozott létre az EKHO Építész Műterem és a Lépték-Terv Tájépítész Iroda megvételt nyert közös tervében.

Városkapu - az új központ a város kapuja

Új formában gondoltuk újra a vasúti állomásépületeknek ezt a történetileg megalapozott szerepét, úgy, hogy ebben az új épületben, formában és funkcióban egyesüljön a vasúti- és az autóbusz pályaudvar, egy állomási arculatban, egy épületegyüttesben. A városon belüli és kívüli közösségi közlekedés minden lényegi földi eleme ide fut majd be, a reptérrel közvetlen transzfer járati kapcsolata van. Fontos, hogy a központ épülete a város jelentős eleme lesz, ennek megfelelően valódi középület is kell legyen. Az új központ nagy forgalmú átszállóhely, mely Debrecen nevét viseli, azok számára is, akik nem a városba igyekeznek, csupán áthaladnak itt e ponton. A Nagyállomás nevet javasoljuk megőrizni.

Mag

A jelenlegi épületegyüttesen belül a felvételi épület („B”), a belső várócsarnok – különösen a Domanovszky sgrafittok – képviselnek építészeti, művészeti és főként történeti és identitásalkotó értéket, melyek ezt az épületet Debrecenhez kötik. Ezért ezt az új központ magjaként kívánjuk megőrizni és integrálni. Ez lesz a kívánt agora.

Autóbusz-pályaudvar

Az autóbusz pályaudvar a vasúti pályaudvarnál későbbi közlekedési épületforma. Tervünkben kialakítását a vasúti pályaudvaréval egyező súllyal kezeltük. Nem érezzük ebben a városban felszín alatti, sem feletti elhelyezésének indokát. A buszpályaudvar fedett, épületben való elhelyezése forgalmi-tartószerkezeti okokból nehézkes, a közönség szempontjából nem átlátható, nehezen megvilágítható, átszellőztethető, nagy, zajos és nehéz tér érzetét keltheti, a buszpályaudvarok mostohagyerekként való kezelésének érezzük. A koncepcióban meghatározott középületi jelleggel nem összeilleszthető egy központi épület belsejében lévő buszpályaudvar. Az tehát külön helyet kap, nem épületben, a vasúti csarnoktetővel rokon szerkezettel.
A szokásos perontetős megoldásnál elegánsabb és használati szempontból előnyösebb csarnokfedést terveztünk, mely jól illeszkedik a szigetperonos elrendezéshez.

Állomás és város összefügg

Debrecen az ország második legnépesebb városa, az Alföld központja, többször volt az ország irányításának székhelye – fontos város. A tervezett központ – mint a város kapuja – szerves kapcsolatban kell legyen a városmaggal, a már említett főutca (Piac utca) tengely részeként. Így a Petőfi teret átvágó főút a térszínen nem tartható meg, melynek jogosságát számos európai példa igazolja. Felszíni megtartása a központ építésével remélt és szándékolt hatást elrontja, részben megsemmisíti, (városszerkezeti- és közlekedési kapcsolatok, közvetlen környezet felértékelődése, turizmus, identitás, brend), a beruházás részben célját tévesztheti, a város számára a beruházásban rejlő lehetőség nem bontakozhat ki a maga teljességében.