Épülettervek/Hallgatói terv

Hőközpontból játékos TECH-blokk – Fodor Zsófia Árkay-díjas diplomája

2020.07.16. 08:30

Új élet park, Fényes udvar, Vénkert, Újkert, Tócoskert. Debrecen szocialista lakótelepeinek nemcsak a neve szép, de számos tartalékkal rendelkeznek. Fodor Zsófia, a MOME MA hallgatója Tócoskerten egy hőközpont átalakításával hozott létre  speciális képzési helyszínt. Árkay-díjat kapott érte.

Helyszín: Választásom egy debreceni lakótelepre, Tócóskertre esett. A helyi komplex telepek között ez rendelkezik a legkiforrottabb építészeti koncepcióval. A beruházója az OTP volt, így a telep lakóit elsősorban fiatal családok alkották, a városi átlaghoz képest mind a mai napig fiatalabb a demográfiai összetétele a területnek. A területen 8 oktatási intézményt hoztak létre. Ezek a lakótelep középső részén helyezkednek el egy bokorban, így maguk köré szervezve a terület közösségi életét. Az iskolák körül parkokat alakítottak ki, majd a panelházak képeznek egy külső hártyát. Ezeknek a külső oldalán alakították ki a járműforgalmat, amelynek kiszervezésével a belső magot átadták a helyi közösségnek.

a funkcióról: Az általános iskolások 4 modulban tanulhatják a technikát: épített környezet – tárgyalkotás, háztartásökonómia – életvitel, kertészet, modellezés – tárgyalkotás. Ezek egy-egy témakör részletes feldolgozását biztosítják, a régmúlt tradícióitól a kortárs szemléletekig. A 4 modul közül a gyerekek szabadon választhatnak érdeklődési köreik szerint. A mestermunkám ezeknek a moduloknak biztosít infrastruktúrát, amelyet a  lakótelepi iskolák együtt használhatnak.

a házról: A hőközpontok szalagházakra tapadó ipari objektumok, amelyek a távhőrendszer tartozékait fogadták be. A technológia fejlődésével a gépészet egyre kisebb helyet foglalt el, míg végül a hőközpontok kiürültek. Ma ott állnak üresen a terület 4 sarkán, körülölelve a középső szociális magot így az iskolákat is.Ezekben helyeztem el egy-egy blokkot a 4 technika modul számára. A továbbiakban 1 blokkal foglalkoztam, amelyben a modellezés – tárgyalkotás témakör kapott helyet.

az attitűdről: A hőközpontok elég markáns képet festenek kopolit üveg homlokzatukkal. Ezt, mint a kor üledékét, lefejtettem az épületről, így kiszabadítva azok vasbeton csontvázát. A masszív raszteres szerkezetet igyekeztem a lehető legtöbb helyen megőrizni és az új szerkezeteket hozzájuk építeni, amelyek kialakítása során igyekeztem előregyártott, szerelt elemeket alkalmazni. Az így létrejövő komplexum megőrzi a hőközpont ipari atmoszféráját, miközben kortárs tereket hoz létre.

a rétegekről: A meglévő épületre is kétosztatúság jellemző. A felső nagy belmagasságú csarnokkal és a két alsó alacsonyabb szinttel. Ezeket a beavatkozás során kiegészítettem egy ráépítéssel. Így három réteg jött létre, amelyeket a tervezés során különböző módon kezeltem.

a térszervezésről: Az épületnek 3 szabadonálló és egy tűzfalra tapadó homlokzata van. A  hátsó, zárt részt kiszabadítva egy közlekedő- és kiszolgálósávot hoztam létre. Az épület szabadon álló részére kerültek a különböző oktatási terek, amelyek minősége rétegenként változik.

Az alsóban a megmaradó szerkezetet laktam be. Ezen a szinten található a terepszinti bejárat, valamint innen indul az az egykarú lépcső, amely az épület vertikális összeköttetését biztosítja. Emellé került egy lift és egy mosdó-blokk. Az első szinttől a kiszolgálósáv egy körfolyosóvá alakul, amelynek öbleibe várótereket terveztem. Ebben a rétegben egy fazekas és egy faműves termet hoztam létre, amelyek durvább igénybevételt jelentenek.

A 2. rétegben található a vezérszint, amelyet a meglévő épület 2. emeletén alakítottam ki. Ide vezet az épület főbejáratát jelentő északi homlokzatra kerülő önhordó lépcső. A kiszabadított gépcsarnokban egy városi köztéri helyzetet hoztam létre. A publikus zónát egy függönyfal hártyaként választja el az intézményi terektől.  A meglévő galéria szinten zárható fedett nyitott tantermet alakítottam ki. A kiszolgáló sávnak ezen a részen a legnagyobbak a térbővületek, így ezek közösségi funkciót látnak el. Alkalmasak gyülekezésre vagy kiállítások megrendezésére.

A felső rétegben folytatódik az alaprajzi struktúra, kiegészülve egy kerengővel. Amely a polikarbonát homlokzatburkolat 2 rétege közé ékelődik be. Az első ráépített szintre került 2 kisterem a másodikra egy textilműhely, míg a harmadikra egy nagybelmagasságú oktatási tér, amely alkalmas az installációs léptékkel való kísérletezésre. A legfelső szinten a kiszolgáló sávban tanári zónát hoztam létre, egy teakonyhával és egy zárható irodával.

a huzatról: Az épület „tárgyszerűségét" megőrzendő felületszerű homlokzatokat terveztem. Így nem jelenik meg a hagyományos ablak-ajtó architektúra, hanem homogén textúrák membránként veszik körbe a meglévő és új vázat. A rétegek különbsége megjelenik a homlokzati zónák transzparenciájának váltakozásán keresztül.Így az alsó részre trapézlemez burkolat került. A középső réteget igyekeztem szabadon hagyni így csupán egy acélsodronyháló jelenik meg a homlokzati síkon. Míg felső réteg karakterét opálos polikarbonát határozza meg. Az épület arca az esti órákban változik. A napközben zártnak ható opál-ing kinyílik, ahogy felkapcsolódnak a villanyok. 

belülről: Az épület belső tereinek kialakítása különbözik a három rétegben. Az alsó rétegbe nagyobb igénybevételt jelentő funkciók kerültek így ebben ellenálló anyagokat alkalmaztam. A meglévő beton mellett megjelenik a fa és az acél. A kiszolgáló sáv új födémjeinek alján a szabadon hagyott bordás fémlemez erősíti az ipari képet. A kemény műhelyhangulatot fa bútorok oldottam fel. A közlekedő sávba látszó gépészet került perforált acéllemezzel elburkolva. Ennek a gesztusnak prezentációs célja van, ugyanis a technika tantervnek van egy gépészeti szekciója.

A középső rész kialakítása során olyan anyagokat alkalmaztam, amelyek nem nyomják el a meglévő vasbetonvázat. A kiszabaduló gépcsarnokban acélsodronyháló biztosítja a kiesés elleni védelmet. A tér meglévő födémében cső áttörések találhatóak. A kisebbekbe led világítótestet helyeztem el, míg a középen található nagyobb lyukakra térelemeket terveztem. Ezek különböző magasságúak, így a kreatív felhasználást biztosítanak. Használhatóak posztamensként, munka– vagy ülőfelületként.

Az áttörések körül mind a mai napig fel van festve az egykori gépek biztonsági sávja, amelyet a felület javítása után rekonstruáltam. Ebben a térben egykor volt egy ipari daru, amelyet visszaállítottam eredeti pozíciójába. A beavatkozás után egy városi játszótér jön létre, amely inspiráló környezetet nyújt a telepi gyerekek számára. A felső rétegben egészen más hangulat jött létre. Ezekben a terekben sokkal dominánsabbak a fa felületek.  A felső terek opálos falait és az acélszerkezetek ridegségét ellensúlyozandó gumiburkolatot alkalmaztam a födémeken. Az oktatási tereket fa bútorokkal rendeztem be.

a TECH-blokkról: A létrejött épület magában hordozza a hely múltjának lenyomatát, ugyanakkor a jövőjét is. Helyet teremt a következő generációknak az anyagokkal, formákkal téri helyzetekkel való kísérletezésre. A TECH-blokk nem iskola, hanem egyszerre játszótér és laboratórium.

Fodor Zsófia

 

Szerk: Somogyi Krisztina