Nézőpontok/Kritika

Gyerek_szemmel - Építészet gyerekekkel és gyerekeknek

2013.05.28. 10:18

A kiadvány az épített környezeti nevelés nemzetközi gyakorlatáról, valamint a gyerekek városfejlesztésben való részvételének lehetőségeiről ad áttekintést.

A kiadvány szinopszisa

A tanulmánykötet szerzői és szerkesztői finn, német, holland és brit építészek, pedagógusok, kutatók, muzeológusok, akik az épített környezeti neveléssel kapcsolatos programok és projektek szervezése és lebonyolítása területén nemzetközi szinten elismert szaktekintélyeknek számítanak. A könyvben megjelentetett tanulmányok két nagy téma köré csoportosulnak.

A kiadvány első része a közelmúlt épített környezettel kapcsolatos kezdeményezéseit és oktatási projektjeit mutatja be. A különböző szinteken és kontextusban megvalósuló projektek azt mutatják, hogy milyen sokféleképpen valósulhat meg az épített környezetről való ismeretek átadását. A kezdeményezések sora a formális oktatási keretek között megvalósuló projektektől, a nem formális oktatás keretein át szélen spektrumba illeszthető. Az építészeti kamarák, szakmai múzeumok által szervezett múzeumpedagógiai programokon keresztül a nemzeti, sőt nemzetközi kampányokig tarthat. Ez a tanulmánykötet elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsük a gyerekek és fiatalok nézőpontját. A könyv szerzői arra inspirálnak, hogy a gyermekek környezetét játékos, interaktív módszerekkel velük együtt fedezzük föl. A térrel való fizikai szembesülés jelenti a kiindulópontot és erre lehet építeni a további rétegeket, egészen addig, amíg képesekké válnak arra, hogy személyes tapasztalatukat közvetíteni tudják, amiből kiindulva ötleteket és javaslatokat dolgoznak ki.

A kiadvány második része olyan projekteket mutat be, amelyek gyerekeket és fiatalokat vontak be a tervezés folyamatába. Számos figyelemreméltó tapasztalatról, élményről, következtetésről számolnak be a szerzők, amit ezek során vontak le. Őszintén számolnak be a gyakran nem éppen bíztató feltételekről, majd a célokról és módszerekről, amelyekkel különböző korcsoportokat és eltérő komplexitású feladatokat céloztak meg. A projektek a lakóközösségek lakóterének közös átalakításától, az oktatási intézmények tanulókkal együtt történő tervezésén vagy módosításán keresztül a városi szintű beruházásokban való együttműködésekig terjednek. A részletes leírásokból, amelyek a folyamatok minden egyes mozzanatát leírják és elemzik nagyon sokat tanulhatnak a hazai szakemberek. Számos olyan példa kerül szóba, amit könnyedén lehetne alkalmazni magyarországi helyszíneken is.
A különböző szemléletű írások meghatározó közös vonása, hogy mindegyik azt a meggyőződést közvetíti, hogy a gyerekekben és fiatalokban kiaknázatlan kreatív energiák rejlenek, amelyeket a várostervezésben kiválóan lehet hasznosítani . Fontos, hogy a szakértők ráébresszék őket arra, hogy nemcsak részt vehetnek, hanem részt kell vállalniuk környezetük alakításában és ezért felelősséggel is tartoznak. A célcsoport korától függően természetesen eltérő eszközöket kell alkalmazni.

A tanulmánykötet harmadik részében olyan feladattípusokat és módszereket ismerhetünk meg a lebonyolításhoz szükséges minden egyes részlettel együtt, amelyek az előző részekben érintőlegesen merültek föl. Itt a különböző korcsoportokhoz és kontextushoz mért tanácsok, megjegyzések, javaslatok egészítik ki ezeket. Számos olyan izgalmas módszert kerül bemutatásra, amelyet kiválóan lehet alkalmazni mind a formális és mind a nem formális oktatás keretében.

A KIADVÁNY
A Gyerek_szemmel. Építészet gyerekekkel és gyerekeknek magyarra fordítását Tóth Eszter és Sebestyén Ágnes végezte. Tóth Eszter a hamburgi HafenCity Egyetemen végzi doktori tanulmányait várostervezés szakon, kutatási területe a gyermekek részvétele a várostervezésben. Sebestyén Ágnes a Berni Egyetemen, valamint az ELTE Neveléstörténeti Intézetében folytat doktori tanulmányokat épített környezeti nevelés témakörben. A fordítók külön előszót írtak a magyar kiadáshoz. A könyv szakmai lektora Zöldi Anna építész, szakíró. A borítótervet Sirály Dóra grafikus készítette.

A KIADVÁNY CÉLCSOPORTJA
A könyv első fejezetében bemutatott oktatási projektek különösen az építészeti és városi témák iránt érdeklődő pedagógusok, nevelők, ifjúsági munkások és múzeumpedagógusok számára lehet hasznos és érdekes. A könyv második felében tárgyalt részvételi projektek az építészek, a várostervezők, ifjúsági munkások, valamint a szakmai és politikai döntéshozók munkájához nyújthatnak ötleteket és segítséget. A módszertani példatárat pedig bárki könnyedén tudja alkalmazni saját területén – legyen az szabadidős, oktatási vagy tervezési terület – aki gyermekekkel és fiatalokkal foglalkozik.