Design/Formatervezés

Erdély Dániel: Van egy ideális világ

2008.03.31. 12:31

A spidron egy geometriai konstrukció, találmány, amely egy házi feladatból indult a hetvenes évek végén és mára egy intézményeken kívüli, nemzetközi kutatás-fejlesztési projektté nőtte ki magát. A videóinterjút Erdély Dániellel, a spidron feltalálójával Pásztor Erika Katalina készítette.

Spidron: Erdély Dániel
Munkatársak: Rinus Roelofs es Kőszegi Péter 


A spidron forradalmasíthatja mindazokat a területeket, amelyen a geometriának fontos szerepe van, így az építészettől a kristályfizikáig szinte megszámlálhatatlan olyan alkalmazási lehetőséget rejt magában, amely a jövőben - s talán nem csak a távoli jövőben - új anyagok, szerkezetek és eljárások tömeges megjelenését eredményezheti. Nem teljesen érdektelenül lelkesedtem fel a spidron.hu oldalon látható geometriai alakzatok és képek láttán. 2007 júniusában megvédett doktori disszertációm a Média és Építészet kapcsolatával foglalkozott, amelyben arra jutottam, hogy a médiaiparban1 működő logika kikerülhetetlenül nyomot hagy és jelentős változásokat kényszerít ki az építészetből is. Ezek a változások kikezdik az építészethez kötődő maradandóság fogalmát. A jövő építészete az alkalmazkodásról szól, amelyben kitüntetett szerepet kap a változás: mobilitás, elbonthatóság, újrafelhasználhatóság, ökológia.

Ha igaz az, hogy az élménygazdaságban fogyasztóként olyan termékeket preferálunk, amelyek képesek az új élmények iránti vágyainkat folyamatosan kielégíteni, maximálisan alkalmazkodni a mobil életvitelhez és hulladékmentesen lecserélhetők, akkor fogyasztói keresletünkhöz a nem-anyagi természetű médiatermékek kínálata igazodik a legjobban. Ha ezek az elvárások projektálódnak anyagi természetű épített környezetünkre is, akkor ezek a preferenciák a kulturális minták követése során lassan, de biztosan átalakítják épített környezetünket. Az építészet fizikai keretet ad az élménygazdaság szolgáltatásainak, amelyek visszahatnak erre a keretre és megpróbálják minimalizálni a keret anyagszerűségéből eredő rugalmatlanságot. Egy neo-nomád társadalom ideális építészeti termékeiben inherens a tervezett ideiglenesség, perszonalizáció, mobilitás és újrafelhasználhatóság ideája.

A Spidron tökéletes neo-nomád építészeti forma és szerkezeti rendszer.
Összehajtogatható, kinyitható, összecsomagolható, szállítható, tárolható, szinte korlátok nélkül algoritmizálható, perszonalizálható. A Spidronban látom azt a szinte tökéletesen rugalmas építészeti keretrendszert, amelyről egy évvel korábban csak logikai következtetéseim voltak, s természetesen azonnal írtam Daninak egy e-mailt, hogy az építészeknek - akik még esetleg nem ismerik a Spidront - mindenképpen be kell mutatnunk, hátha valakinek beindul a fantáziája. Dani és csapata csodálatos síkbeli mintákat és térbeli testeket hoztak létre, de az a gyanúm, hogy az igazi nagy áttörést építészeti léptékben a spidronnak az a kivételes tulajdonsága hozhatja meg, hogy élei térben mozognak a lapok hajlítása nélkül. S mivel ezt dr. Szilassi Lajos matematikai úton bizonyította, nincs akadálya annak, hogy összeérjenek azok a technológiák, amelyek lehetővé teszik a spidron alapú generatív síkbeli és térbeli szerkezetek tervezését és komputer vezérelt gyártását, s ez egy óriási lehetőség lehetne a magyar építészet és építőipar számára.

Erdély Dániel grafikus művész a geometria mellett sok minden mással is foglalkozott, pl. az Internet Galaxis vagy a Freemail ötlete is az ő fejéből pattant ki. Az internetben rejlő lehetőségeket nagyon korán felismerve sokat dolgozott azon, hogy a különböző területek közötti kommunikációt stimulálja, egy asztalhoz ültessen potentátokat és egyszerű felhasználókat. A kilencvenes évek közepén induló Internet Galaxis volt az első ilyen multidiszciplináris fórum Magyarországon. S van még egy más, titkos, közvetett, de nekem fontos és meghatározó "link" is Danihoz: annak az Erdély Miklós építésznek, képzőművésznek a fia, akinek művészetpedagógiai módszereit Maurer Dóra kurzusán ismerhettem meg az iparon. (videó ajánlat! Erdély Miklós: Önhordó gúlák) Dóra és közvetve Erdély Miklós életre szóló hatása alatt állok a mai napig. Dóra egy éves kurzusa a kanonizált művészetoktatás megkérdőjelezhető módszerei ellenében az igazi művészeti élményt és az alkotói energiák felszabadulását jelentette számunkra. Nagy érdeklődéssel várom tehát az interjúban is említett, Erdély Miklós közeljövőben megjelenő művészetpedagógiai könyvét, amely Szőke Anikó és az Erdély Miklós Alapítvány évtizedes kutató munkájának eredménye.

Pásztor Erika Katalina

1 a médiaipar gyűjtőfogalomba belevettem azokat a kapcsolódó területeket is, amelyeket ma a szakirodalomban sokszor telematika-ként neveznek: telekommunikáció, informatika és média (tartalomipar) integrációját röviden és vitathatatlanul önkényesen médiaiparnak rövidítettem.


A Magyar Tudományos Akadémia elnökének előterjesztése alapján, a Magyar Köztársaság elnöke az ún. „Spidron-rendszer” kifejlesztéséért, mellyel egy olyan felismeréshez jutott el, amelynek következményei egyelőre még be sem láthatók a művészet, a formatervezés, a matematika és a fizika határterületén, a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje kitüntetést adományozza ERDÉLY DÁNIEL iparművész tervezőnek." (2007. március 15.)