Közélet, hírek

Építészet- és építésügy kutatási eredmények: reklámok

2012.04.23. 12:18

A szakmagyakorlók jelentős többségének komoly problémái vannak a reklámokkal, azok mennyiségével és minőségével egyaránt. A szabályozást illetően viszont nincs egységes vélemény, a legtöbben ezt helyi kompetenciakörbe sorolnák, bár többen is megemlítik, hogy a további zsűrik és engedélyezési szervek fölállítása anyagilag megterheli az önkormányzatokat és növeli a bürokráciát.

Kutatási összefoglaló

Összességében a véleményekből kitűnik, hogy a szakmagyakorlók jelentős többségének komoly problémái vannak a reklámokkal, azok mennyiségével és minőségével egyaránt. A szabályozást illetően viszont nincs egységes vélemény, a legtöbben ezt helyi kompetenciakörbe sorolnák, bár többen is megemlítik, hogy a további zsűrik és engedélyezési szervek fölállítása anyagilag megterheli az önkormányzatokat és növeli a bürokráciát. Az egyik hozzászólás pontosan megfogalmazza a problémát: „Jelenleg nettó vizuális környezetszennyezés. Ez az összes eddiginél bonyolultabb, de talán egyszerűsíthetőbb kérdés. Először az érdekeket, a szereplőket, a célokat kellene tisztázni. Aztán érdemes szabályozást alkotni rá.”

 

Feleletválasztós kérdések értékelése

 

 

 

A válaszadók kisebb hányadától [12%] eltekintve – akik vagy egyáltalán nem szabályoznának [3%] vagy betiltanának minden reklámot [9%] - a többiek szerint a reklámok mennyiségi és/vagy minőségi szabályozására van szükség.


Szabadsoros hozzászólások értékelése [70 hozzászólás]

 

 

 

Az alábbiakban azokat a megjegyzéseket összegezzük, amelyeket a kérdőívet kitöltők a reklámokkal kapcsolatos kérdés utáni szabadsoros rovatba írtak. A kérdőív utolsó kérdésénél 252 válaszadó közül viszonylag kevesen, csak a ~27% érezte úgy, hogy a reklámokkal kapcsolatban további, kifejtendő álláspontja van. A reklámok megítélése – eltekintve 3 hozzászólót – igen rossz.

29-en [41%] úgy vélik, hogy túl sok a reklám a településeken, sőt még a településeken kívül, a szántóföldeken is. „Mégis, hogy néz ki ez az ország az óriásplakátoktól? Már a szántóföldön is régóta állnak háromemeletes plakátok! Ha ezek nem lennének, már egy kicsit lépnénk előre.” 18-an [25%] úgy vélik, hogy ésszerű szabályozásra van szükség, amit helyi szintekre és/vagy egyedi elbírálási körbe kell delegálni. Ezzel együtt a szabályozás mikéntjéről nagyon eltérőek a vélemények, összességében elég nagy a bizonytalanság. Többen is hangot adtak annak, hogy már így is túl sok a zsűri. „A reklámot nem lehet megtiltani. Azt, hogy hogyan néz ki, hová helyezhetik - hogyan illeszkedik a környezetéhez, a többi reklámhoz stb., azt kell szabályozni. Nem tartom túl jó ötletnek a sok-sok bizottságot, mert azt valakinek fizetni kell és az önkormányzatoknak erre nincs pénze.”

13-an [18%] arra hívták fel a figyelmet, hogy szigorúbb szabályozásra van szükség, ugyanennyien kiálltak a reklámok mennyiségi és minőségi szempontból történő korlátozása mellett.  5-en említették a visszaélések, korrupció jelentőségét. „A közterületi reklám [...] lehetne a sokkal jobb közterület-gazdálkodás egyik alappillére. Ma ez a gazdasági szürke-zóna és az átláthatatlan korrupció birodalma.” 4-en egységes, országos szabályozást tartanának kívánatosnak, legalább a fő keretek meghatározása céljából. Sőt, valaki azt is felvetette, hogy a visszaélések elkerülése végett létre kellene hozni egy központi végrehajtó szervezetet a közigazgatási kötelezések érvényesítése céljából.

 


Az összefoglaló az epiteszforum.hu által indított „Építészet és építésügy” című, 2011.10.11 – 2011.12.12 közötti internetes, anonim közönségkutatás alapján készült. A kérdőívre a két hónap alatt összesen 252 válasz érkezett a szakmagyakorlók köréből. Az elemzést és értékelést Pásztor Erika Katalina DLA (epiteszforum.hu) végezte.

Alább letölthető az összefoglaló és külön az összes beérkezett szabadsoros vélemény pdf formátumban.