Közélet, hírek

Elkezdődhet az új sportközpont építése a volt józsefvárosi pályaudvar területén

2022.02.09. 12:10

A tervpályázat már évekkel korábban lezajlott, azonban a beruházás jó időre megakadt. Most új lendületet vehet az MTK által irányított fejlesztés megvalósítása.  

Miután kiválasztották a kivitelezőt, elkezdődhetnek a Sándor Károly Labdarúgó Akadémia új utánpótlás-nevelési központjának munkálatai - írja az MTK hivatalos oldala. A létesítményegyüttes részeként hat darab nagyméretű labdarúgópálya épül, és egy palánkos kisméretű műfüves pályát is kialakítanak. A beruházás keretében felépülő főépületben öltözők, vizesblokkok, masszőr- és doppingellenőrző-helyiség, szertár, konyha és étkező, gépészeti és üzemeltetési helyiségek, irodák, tárgyaló, sajtószoba, videóelemző- és szerverhelyiség, korszerű konditerem, raktár, a kiemelt utánpótlás csapat helyiségei (öltöző, pihenő, iroda) és gépészeti helyiségek kapnak helyet.

A további szabadtéri fejlesztések részeként aszfaltburkolatú magánút épül térkőburkolatú parkolóhelyekkel, két elektromos autótöltő állomással és kerékpár tárolóval, emellett kiépítik a teljes terület közvilágítását is, és jelentős növénytelepítésre kerül sor.



Az ütemezett megvalósítása során a pályák és az ezek rendeltetésszerű használatához szükséges összes gépészeti, elektromos és egyéb infrastruktúra, a vízelvezetés, a vízellátás kivitelezése az elképzelések szerint idén augusztus végéig megvalósul, míg a teljes beruházás megvalósításának és a műszaki átadás-átvételi eljárás megkezdésének véghatáridejét november végére teszik.

Az egykori józsefvárosi pályaudvar a kétezres évek eleje óta nem bonyolít forgalmat, hasznosítására a közelmúltban is több elképzelés is született. A pályaudvar épületét múzeummá (Sorsok Háza) alakították át, a projektet korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk. A hatalmas, kihasználatlan terület fejlesztésére aztán tervpályázatot írt ki a Magyar Testgyakorlók Köre Budapest, amelynek az volt a célja, hogy a 2019-es Maccabi Európa Játékok infrastrukturális igényeinek biztosítsa, illetve a játékot követően lehetőség legyen a tér városszövetbe való integrálására. A pályázaton az Építész Stúdió munkáját ítélték legjobbnak, az értékelésről részletesebben ebben a cikkünkben számoltunk be.

A beruházás azonban elakadt, és bár egy későbbi koncepció szerint strand, valamint irodaépületek, kézilabdacsarnok és villamosremíz is megvalósulhatott volna a területen, végül ez is csak terv maradt. Tavaly azonban újabb lendületet vett a sportközpont-projekt, a legújabb hírek szerint pedig hamarosan a megvalósítás is elkezdődhet.  



A pályaudvarról mint fejlesztendő területről a BFK honlapján is írnak, eszerint "...páratlan helyszíne lehet egy komplex városfejlesztési akciónak. A környezetében megvalósult és tervezett számos kulturális és sportberuházás elősegíti az ezek súlypontjában fekvő egykori pályaudvari terület megújulását. A vasúti rozsdaterület átalakulásával egy olyan összetett funkciójú városrész jöhet létre, amely a kulturális és sportfunkciók mellett helyet ad új lakásoknak és munkahelyeknek, valamint kapcsolatot teremt a környező térségek között. Cél egy olyan átfogó fejlesztési koncepció megalkotása, amely összeköttetést hoz létre Kőbánya központja, az Északi Járműjavító kulturális negyed, benne az új Közlekedési Múzeum és az ahhoz kapcsolódó új vasúti megállóhely, a felújított Népliget, a megújított Fiumei Úti Nemzeti Sírkert, valamint Józsefváros és a belső városrészek között. A Budapest Fejlesztési Központ feladata az egykori pályaudvar területének újragondolása, a jelenleg zárványként működő terület belső átjárhatóságának biztosítása, a környező városrészekkel együttműködő kialakítása és a gyalogos-kerékpáros kapcsolatok erősítése – az MTK labdarúgóutánpótlás-nevelési központ megvalósításával összhangban."