Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Elkészült a DPD Group új csomagelosztó központja

2020.11.20. 14:19

Európa egyik vezető logisztikai szolgáltatójának magyarországi leányvállalata az egész országot kiszolgáló új csomagelosztó központban végzi a kiscsomagok válogatását.

Európa egyik vezető logisztikai szolgáltatója, a DPD Group magyarországi leányvállalata azzal a feladattal kereste meg az AddVal Kft.-t 2019 nyarán, hogy segítsen egy, az egész országot kiszolgáló csomagelosztó központ létrehozásában, mely idén szeptemberre elkészült és üzemel. A megrendelő szempontjából sorsdöntő volt ez a fejlesztés; célja az volt, hogy a magyar piacon a csomagszolgáltatók dobogójára felállhasson mennyiségi és minőségi szempontból egyaránt. A határidő kifejezetten szűk volt, a tét pedig nagy, mégis kezdettől fogva teljes bizalmat kaptak, mely inspiráció is volt és segített valamennyi problémát megoldani. A feladat már a leendő telek kiválasztásával elkezdődött, a tervezési program megalkotásával folytatódott, és a teljes megvalósulási folyamatban is végigkísérték a tervezéstől kezdve a kivitelező kiválasztásáig, beleértve az építkezés műszaki szervezését, a költségvetés és a műszaki kivitelezés ellenőrzését. A DPD Hungária saját forrásból valósította meg a közel 6 milliárd forint értékű zöldmezős beruházását.

Tervezési helyszín

Budapest XV. kerületében, a Városkapu utcában található az M3 autópálya nyomvonalának közelében a terület. Nagy közúti forgalmat igénylő ipari funkcióra ideális helyszín: könnyen megközelíthető, síknak tekinthető, nagyméretű, teljesen beépítetlen. Szinte kizárólag fűfélék találhatóak a területen, értékes növénytársulások, fák, élőhelyek nem. Hátránya, hogy a telek nem rendelkezett csatornázással, és annak kiépítése a közeljövőben nem is volt várható.

A közösen kiválasztott telek kezdetben 115 335 m2 alapterületű volt, ezt egy telekosztási eljárás keretein belül megosztották, és a tervezés helyszín végül az északi, 57 668 m2 alapterületű rész lett, míg a korábbi 57 667 m2 alapterületű része lett a délnyugati telekszomszéd. A csatornázás hiány miatt erre a szomszédos telekre építették ki egy szennyvíztisztító telepet, természetesen úgy, hogy annak kiépítése a későbbi beépíthetőséget ne zavarja, és mindkét parcellát ki tudja szolgálni a kapacitása.

Tervezési program

A legkorszerűbb szortírozó technológiát alkalmazó csomag logisztikai elosztó központ létesítését tűzte ki célul a cég. Ez egy logisztikai funkciójú csarnoképületet jelent, amely egy „CROSS-DOCK" átrakodó épülethez hasonlítható, azzal a különbséggel, hogy itt jellemzően nem raklapos áruk mozgatása folyik, hanem „kiscsomagok" előszortírozása, majd azt követően mind országon belüli, mind országon kívüli irányba indítják a már feltöltött csereszekrényeket, vagyis szabványosított méretű, teherautók hátára felvehető konténereket. A logisztikai központot kiszolgáló, szociális és adminisztratív funkciókat többszintes fejépületben kell elhelyezni, amely ezek mellett a biztonságos beléptetést, és a technológiai felügyeletet is szolgálja. Az ipari funkciót kiszolgáló tehergépkocsiknak, a futárok gépjárműveinek, a dolgozók járműveinek ellenőrzött beléptetéséhez egy portaépület is szükséges.

Építészeti koncepció

Ennek nehézsége a feladat szigorúan technológiai jellegében, a hatalmas méretekben, és a funkció adottságainál fogva zárt, dobozszerű, iparias jellegében volt, hiszen maga a csarnoképület egy üres tér, mely egy szállítószalag jellegű rendszert foglal magában. Célkitűzés volt, hogy a DPD szempontjából kifejezetten fontos épület ne sablonszerű, hanem kívül-belül emberbarát, szerethető és környezetkímélő legyen, vagyis a technológián túl a benne dolgozó embereket is szolgálja és a környezetet is szépítse. Ezért az egyes feladatrészek egyszerű teljesítésénél többet szerettünk volna a tervezők, meghaladni esztétikában és minőségben egy ipari épület szokásos színvonalát. E cél elérése érdekében részletes tervdokumentáció készült nemcsak az épületről és annak környezetéről, hanem a belsőépítészeti kialakításról, a bútorokról, és még a belső dekorációról is.

Tömegalakítás

A tömegalakítás egészét a technológia határozta meg. Annak sajátossága, hogy a csomag betöltés oldali részén (ez a csarnokrész közepe hosszanti értelemben) 54 méter széles teret igényel, míg a szortírozó, vagyis kiosztó részen ugyanez a szélesség 36 méter. Ez egy alaprajzilag kereszt alakú technológiai teret eredményez, keleti és a nyugati hosszhomlokzatokon a kamionok betöltését és kiürítést lehetővé tévő dokkoló kapuk ismétlődő ritmusával (a déli oldal a későbbi bővítési lehetőség biztosítása miatt nyílásmentes marad). Az 54 méter széles részen természetes fényt bejutását biztosítandó polikarbonát homlokzati sávval segítették elő, egyébként a fény bejutását teljes csarnoktér tetején elhelyezett felülvilágítókkal biztosított, melyek a hő- és füstelvezetést is megoldják.

A Városkapu utca felé néz a kétszintes fejépület, amely az épület arca is. Ezt az arcot úgy szerették volna megfogalmazni a tervezők, hogy a homlokzat egyedi, felismerhető, ugyanakkor közhelyektől mentes legyen, és egyértelműen kötödjön a DPD világához. A főbejáratot és a fejépület fontos közösségi tereknek helyet adó épületrészt egy, a DPD céglogójában látható csomagolódobozra emlékeztető, piros színnel jelölt. A főbejáratot és a hozzávezető előlépcsőt, az előtetőt, és az étkezőhöz tartozó teraszt és annak előtetőjét úgy kívánták megfogalmazni, mintha a piros csomagolódobozt itt-ott éppen felnyilna, felidézve a kicsomagolás gyermeki örömét. A „csomagoló doboz" héját áttetsző felületet biztosító festett expandált lemezburkolattal jeleníti meg, mely mögött látszik a betonhatású vakolt felület. Ez alakítja ki az épület megjelenését, és a mögöttes anyagot láttatva könnyedebb, vizuális mélységet, összetettebb árnyékot adó homlokzati héj alakul ki, mely az épület megközelítésekor fokozatosan tárul fel más és más arcát mutatva. Az épület homlokzati felületeinek textúráinak kiválasztása tudatosan döntés eredménye: a csarnok épületrész szinusz hullámlemez burkolatú, mely elrejti a lemeztoldásokat; a csarnok lábazati látszó betonfelülete enyhén textúrázott betonhatású vakolatként folytatódik a fejépület felületén; a főbejárati sarok pedig a DPD arculati piros színét viselő alumínium expandált lemez. Ezek a felületek szép árnyékokat vetnek surló napfényben; távolról homogénnek tűnnek, közelítve mégis részletek és textúrák tárulnak fel, és az expandált lemez mögötti homlokzati felületek olyan összetett árnyékhatású lesznek, mintha egy történeti épület tagozatos homlokzata lenne látható.

Anyaghasználat

A tervezésekor adottság volt, hogy az épület két fő része, a csomagszortírozó technológiát tartalmazó csarnokrész, és a jóval kisebb fejépület előnytelen arányúak. A két épületrész arányainak megváltoztatására nem volt mód, a technológiai rész nyomasztóan nagy mérete kötött. A teljes épület arányain úgy szerettek volna javítani a tervezők, hogy az egyes épületrészek közötti anyaghasználati kohéziót teremtenek, „átmosva" az egyes épületrész közötti határokat. Így a csarnoképület lábazatának szükségszerűen látszóbeton felületét átviszikk a fejépületre külső burkolataként, - ezt betonhatású vakolattal érték el, amelyet hőszigetelésre vittek fel - míg a főbb tereket tartalmazó fejépület rész elé áttört piros fémlemez burkolatot, mintegy áttetsző fátylat feszítettek ki, amely mögött továbbra is megjelenik a fejépület látszóbeton felülete. A DPD arculati logója egy (többnyire) piros, vagy piros háttéren megjelenő csomag axonometrikus nézete, az áttört lemezburkolat ezt kívánja absztraháltan megjeleníteni. Így az egyes anyagok felülete átfolyik egyik épületről a másikra, kapcsolatot teremtve az egyes épületrészek között, amely így már nem egymás melletti dobozok szervetlen kapcsolata, valamint egyedi jelleget sugároz, ami tükrözi a DPD arculatát. A burkolatok váltakozása hangsúlyokat teremt az egyes épületrészek viszonyában, tagolja a felületeket, elkerülve ezzel, hogy egy nagy monolitikus tömb legyen az épület egésze.

A funkció

Jellegzetessége, hogy a dobozjellegű csarnoképületet körbeveszi egy, a kamionok mozgását lehetővé tevő szilárd burkolat. A helyszínrajzi szervezés ezt az elrendezést mutatja. A csereszekrények parkolójának betonfelületét 1 500 m2 alatti területekre bontott a szabályozási terv előírásainak megfelelően.

- A (teher és személygépkocsi) gépforgalom beléptetése egy, a Városkapu utcáról feltárt, motoros tolókapun keresztül történik. A beléptetést egy előtetővel kiegészített 5x5 méteres alapterületű portaépületből lehet felügyelni. A portaépület tetejét megnövelt, mely egyrészt javítja az arányokat, másrészt fedett, és oldalról üveglapokkal védett helyet biztosít dohányzásra és kerékpártárolásra.

- A főépületet úgy helyezkedik el, hogy nyerges járművel biztonságosan körbejárható legyen. Ezért a főépületet egy 15-25 méter széles aszfalt csík veszi körbe. Az aszfaltcsíkok mellett a Városkapu utca felől személygépkocsi parkolót, míg a hosszanti telekhatárok mentén csereszekrény parkolók határolják.

- A Városkapu utca felől 45-52 méter széles, öntözhető zöldfelületet biztosítottak, és ebben a szabályozási tervnek megfelelően egy 10 méter széles véderdősáv lett kialakítva. A személygépkocsi parkolót ugyancsak fásított. A zöldfelületek egyben tartását a fenntarthatóság miatt minél kevésbé széttördelt, így a telepíteni kívánt fákat nem a parkolók közé elhelyezett zöldszigetekbe, hanem az egységes zöldfelületekbe ültették.

Az alkalmazott szortírozó technológia

A technológia kiválasztásakor a fő szempont a piacon elérhető lehető legmodernebb kialakítás mellett a bővíthetőség lehetősége, a lehető legalacsonyabb zajszint és a csekély környezetterhelés volt. A csarnokban elhelyezett teljes mértékben automata csomagszortírozó rendszert 58 dokkoló kapu szolgálja ki. A szalagrendszer érdekessége, hogy moduláris, így igény szerint gyorsan és rugalmasan bővíthető. A teljes pálya 340 méter hosszú, amelyen 2,5 m/s sebességgel haladnak a csomagok, teljes biztonságban. A rendszer maximális kapacitással működtetve óránként akár 11 250 csomagot képes kezelni, ezt jelenleg 9 beszállító pálya és 36 kiszállító csúszda biztosítja. A „cross-belt" szortírozási eljárásnak köszönhetően a csomagok végig kontroll alatt utaznak a szőnyegen, ahol keresztirányú mozgás révén kerülnek a megfelelő rakodókapuhoz, semmi nem löki vagy üti meg a csomagokat, ezáltal biztosítható a sérülésmentesség a szortírozás során.

Környezetvédelem

A környezetvédelmi szempont a hatályos követelmények teljesítésénél is fontosabb volt a tervezés és a kivitelezés során, ami összhangban van DPD nemzetközi CSR programjával, miszerint a vállalat nemcsak 100 százalékban kompenzálja a szén-dioxid kibocsátását, hanem egy elfogadott 5 éves program keretében jelentősen csökkenti is azt. Egyrészt a belső térbe a kor legfejlettebb, legenergiatakarékosabb gépészeti és elektromos berendezései kerültek beépítésre, másrészt az épület környezetében jelentős növénytelepítés történt: 70 lombos fa ültetése történt meg, illetve 20 000 m2 zöldfelületet és vizinövényekkel beültett esőkertet jött létre.

Az eredmény

Az elkészült projekt meghaladta a beruházás szereplőinek várakozásait, ami nagyban köszönhető a teljes bizalomnak, szakmai hozzáértésnek, amelyet a tervezők a megbízótól kaptak, valamint a generálkivitelező igényes és rugalmas hozzáállásának, és a tervezőiroda csapatmunkájának.

AddVal

Adatok

Tervezés éve: 2019-2020
Építés éve: 2020
Bruttó szintterület: 6300 m2

Építésziroda: AddVal Kft.
Vezető tervező: Tündik Ferenc
Építész munkatársak: Gódor Júlia, Kiss Tamás, Szőke János
Belsőépítészet: Gódor Júlia
Statika: Madár Ferenc (MS-Plan Kft.)
Épületgépészet: Nógrádi Péter, Dobos Dániel (Hanoplan Kft.)
Épületvillamosság: Sándor Dávid (SDesign Electric Kft.)
Tájtervezés: Kuhn András, Bőcs Beatrix (Gardenworks Kft.)
Út és forgalomtechnika: Ambrus Dávid, Tancsik Gábor (iUtak Kft.)
Tűzvédelem: dr. Csizmadia Zoltán
Technológia: Beumer Gmbh
Beruházó: DPD Hungária Kft.
Ügyvezető igazgató: Czifrik Szabolcs
Ingatlanfejlesztő mérnök: Sperl Ottó
Kivitelező: Market Építő Zrt.