Épülettervek

Bence-hegyi kilátó ötletpályázat - Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter munkája

2015.04.28. 13:30

Bemutatjuk Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter Bence-hegyi kilátóra tervezett kiemelt dicséretben részesült munkáját.

Gondolatok egy kilátó körül

A hazai természetvédelem emblematikus, az oltalom alatt álló területek határát jelző táblákon is országszerte látható madara a nemes kócsag. Röpte jellegzetesen könnyed, méltóságteljes. Ez az emblematikus könnyedség határozza meg a Bence-hegyi kilátót. A formák könnyed játéka szolgálja a magasba jutást. Nem telepszik rá a hegytetőre tömör toronyként, nem foglalja a helyet – a Panoráma úttal körülhatárolt apró erdős területen ez kiváltképp hátrányos volna -, hanem szabadon hagyva azt, légiesen jelenik meg, hagyja a látványt feltárulkozni.

A Bence-hegy topográfiai adottságai folytán a körkörösen tekeredő Panoráma úton a parkolóba érve máris elénk tárul a Velencei-tó festői látványa. Sokan ennél magasabbra nem is mennek, innen élvezik a kilátást, s indulnak is tovább. Innen felfelé haladva, a hegytetőre vezető enyhén lejtős ösvényen felérve már a panoráma nagy része érvényesül. Előbújnak a dombok közt rejtőző települések, a nadapi templom, a Velencei-hegység lankái. A Panoráma út és az ösvény körkörös s csupán enyhén emelkedő vonalát vezeti tovább a kilátó; a terep lankáját folytatja, így még az idősebbek s a magaslatokat nehezebben leküzdők számára is könnyed feljutást biztosít az építmény. A felfelé tartó séta során a fokozatos körbefordulás elénk tárja a környező tájat. Maga az út a fontos, a feljutás – s közben szemlélődünk, töltődünk.

Egy magaslatra felérkezni, s érezni azt a kitárulkozó, szabad teret, ami ott fogadja az embert felejthetetlen élmény. Mintha ólom bilincsek hullanának le. A világ súlya letekeredik. Egyszerre érezzük magunkat hatalmasnak, világ fölöttinek és ébredünk semmisségünk tudatára. A kilátóra való feljutás folyamata ezt a látványban való beteljesedést készíti elő. A legfelső szint gyűrűjén a körpanoráma teljességgel érvényesül. Az élmény minél teljesebb befogadására, a merengésre bőven van hely. Bármely irányba körbejárhatunk. A kilátó szerkesztése jelzi a fő irányt, a tavat, s mégis a teljes környezetet magához hívja.

Az autópályán haladva, körben a tó partjáról vagy a szomszédos településekről más és más nézete tárul fel a kilátónak; a térbeli formát látva - s azon átlátva - a nézőpont mozgásával változik a látvány. Ahhoz, hogy egy szobrot teljes egészében értékelni tudjunk, körüljárjuk. A modern szobrászat jelentős része is ezt a körkörös mozgást propagálja a valódi befogadáshoz.

Szerkezeti rendszerében a kilátó az egymásra ható erők játékát, a függés és függesztés kapcsolatát járja körül. Ez a szinte gyermeki felszabadult építkezés, s egyben pontos kalkuláció távolról ugyan, de kapcsolatban áll a madarak fészeképítési szokásaival, különösen a cserregő nádiposzáta nádszálakra függesztett, azokat összekötő fészkének szépségére - a benne rejlő kreativitásra.

Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter