Közélet, hírek

Az építész és a szerzői jog – német módra

2006.12.11. 14:05

Az új berlini főpályaudvar épületéről van szó, amelyet tavasszal adtak át, s amelyet az építtető, a Deutsche Bahn (DB) úgy változtatott meg, hogy az építész bírósághoz fordult szerzői jogainak védelméért.

Csak nem hagyta nyugodni von Gerkant az a tető-téma. Pedig az építtetővel tíz éve kitűnő munkakapcsolatban áll: mégis bíróság elé vitte az ügyet. Az új berlini főpályaudvar épületéről van szó, amelyet tavasszal adtak át, s amelyet az építtető, a Deutsche Bahn (DB) úgy változtatott meg, hogy az építész bírósághoz fordult szerzői jogainak védelméért. Ami végül kiverte a biztosítékot a tervezőnél, az a nemzetközi peronok feletti tető, amelyet a GMP iroda boltozatos kilakítással tervezett meg, ám a vasúttársaság költségokokra hivatkozva egyszerűbb megoldás mellett döntött. Tette mindezt a tervezők tájékoztatása nélkül, úgymond az építészek háta mögött. A tervezés egyébként korábban sem volt zökkenőmentes. Az impozáns üvegkígyó, ami a helyi S-Bahn és távolsági DB vágányokat fedi le, már évekkel ezelőtt elkészült. Csakhogy a hosszából mintegy 100 méternyit lespóroltak, úgy, hogy az előregyártott szerkezeti elemek már elkészültek, csak nem építették be őket. Így aztán most épp az 1. osztályon utazók szállnak le ott, ahol nincs tető – s áznak, ha esik az eső.


 
Mindez már túl sok volt a tervezőknek, s von Gerkan keresetet nyújtott be szerzői jogainak megsértése miatt. S ami szép a történetben: első fokon nyert.

A szerzői jog védelme Németországban nagyon erős. Az ítélet szerint a „változtatással az építészeti elképzeléseket meghamisították.“ Természetesen minden családi háznál nem állná meg a helyét egy ilyen per; de kiemelt jelentőségű projekteknél az építtetőnek óvatosan kell bánnia az ilyesmivel. Von Gerkan szerint „az ítélet olyan jelentősen erősíti az építészeti kultúra érdekeit, mint még soha“. Az újságok pedig „az építésszel szemben tehetetlen építtetőről“ cikkeznek. A per végső kimenetele bizonytalan. De elképzelhető, hogy a kaland a német vasúttársaságnak 40 millió eurójába fog fájni, ugyanis a bíróság a tervek szerinti állapot helyreállítására kötelezte a céget. Na ezt csinálja von Gerkan után a magyar építész…

Az előre legyártott elemek szerencsére még egy raktárban porosodnak.

Varga Péter István, építész
Nürnberg


Forrás: Focus 49/2006
Képek: Focus, vpi