Egyéb cikkek

"A pécsi belváros észak-déli tengelye"

2007.05.11. 12:09



Rangsorolás nélkül a megvételben részesült a 19. sz. pályamű



Getto Tamás, Helmle Csaba, Schunk Tímea (Gettoplan Bt., Pécs)

A megvétel összege: 700 ezer Forint

Rangsorolás nélkül a megvételben részesült a 19. sz. pályamű
Getto Tamás, Helmle Csaba, Schunk Tímea (Gettoplan Bt., Pécs)
A megvétel összege: 700 ezer Forint

 


 
 

Részletes bírálat:

A pályamű jól értelmezi a feladat lehetőségeit: a „tengely” történeti helyreállításával Siklós és ma már Megyer városrész, a repülőtér irányába egyszerre ad javaslatot a városszerkezet nagyléptékű átalakítására és hozza új szerepkörbe az öt megjelölt közteret. Emellett az érkezés-indulás főterét is kialakítja, ahogyan a műleírásban fogalmaz – a vasútállomás haza érkezett. A pályaműre jellemző, hogy a Széchenyi térről indulva a karakteres hagyományőrző szemlélettől halad egyre fokozottabban az új építésig. Így a Széchenyi tér megőrizve megújítását a Kossuth tér térbeli és eszmei megosztása követi – ami további mérlegelést igényel. A Centrum tér déli, erőteljesen formált térfala a létrehozott szintterületek nagysága miatt ugyan vonzó lehet a magántőke számára is, azonban túlzott kubatúrasűrűsége tovább rontja az egyébként is sűrűn beépített környezet biológiai élhetőségét. Az új vásárcsarnok, piactér, autóbusz pályaudvar nagyságrendi megfogalmazása megfelelő, arányosan tagolt. Funkcióival kellemesen egészíti ki a vasútállomás lebegő tetőzetű épületét. A Domus parkot, parkolót az értékes faállományt tiszteletben tartva, mint jellemző zöldfelületi elemet kezeli. Csak az áruház tömegét fogalmazza át vertikális városképi elemmé, megjelölve a tengely déli irányát. A felértékelt (volt) vasútállomás épületet és az új Városkapu teret összekötő sétány, mint a terület megújításának első lépése, még az új vasútállomás megépítése előtt létrehozható és a városközpontba vezető útvonal színvonalas részét képezheti.