Közélet, hírek

91 éves korában elhunyt Paolo Portoghesi, a posztmodern építészet kultikus alakja

2023.05.31. 15:34

Május 30-án elhunyt Paolo Portoghesi, a Velencei Építészeti Biennálé első igazgatója. A leginkább teoretikus munkássága kapcsán híressé vált olasz építészt a mérnöki tudományra és technológiára redukált modern építészet mélyreható kritikája foglalkoztatta. Élete során azt képviselte, hogy a történelemre visszatekintve lehetséges a tradíció újraírása, reflektív és releváns kortárs építészet művelése.

Paolo Portoghesi 1931-ben született Rómában, majd a La Sapienza Egyetemen végzett építészként 1957-ben, ahol négy évvel később meg is kezdte tanári pályafutását. 1966-ban a Politecnico di Milano-n folytatta az oktatást, ahol a 60-as évek diáklázadásai közepette, fiatal, 36 éves kora ellenére az építészeti tanszék dékánjának nevezték ki.

Portoghesi a barokk és reneszánsz építészet elmélyült ismerője, két nagy hatású munkája a Roma Barocca és a Roma del Rinascimento, melyekben megfogalmazza a pozitivista modern építészet kritikáját. Számos könyv, esszé és kiállítás fűződik nevéhez, élete során Guarino GuariniBorromini és Michelangelo építészete vissza-visszatérő referencia.

1979-ben a Velencei Építészeti Biennálé igazgatójaként felkéri Aldo Rossit, hogy tervezze meg a Teatro del Mondo ikonikus színházi pavilonját, mely a vízen úszva járja be Velencét, és érkezik meg a Punta della Dogana-hoz. 1980-ban, az első Velencei Építészeti Biennáléra 20 nemezetközileg elismert építészt, köztük Rem Koolhaast, Frank Gehryt, Arata Isozakit, Robert Venturit, Hans Holleint és Ricardo Boffilt hívja meg, akiknek a homlokzatszegmenseiből egy 70 méter hosszú, kitalált utca, a Strada Novissima állt össze.

Építészetelméleti munkássága mellett tervezőként is dolgozott, 1964-ben közös irodát alapított Vittorio Gigliottival. 1966-ban készült el leghíresebb épülete, a római Casa Papanice, mely Ettore Scola Dramma della gelosia (tutti i particolari in cronaca) – angolul The Pizza Triangle-re fordították – című filmjének egyik helyszíne. Monica Vitti az egyik jelenetben az épület erkélyén, a nádszálakra emlékeztető korlátok felől érdeklődik. Az ikonikus filmkocka kimerevített képét tavaly, Portoghesi és Vitti 90. születésnapja alkalmából számos kulturális intézmény falára kivetítették világszerte.

Portoghesi az iszlám kultúra ösztöndíjas kutatójaként több építészeti megbízást is elnyert, melyek közül kiemelkedik a Római nagymecset és kulturális központ, valamint a Strasbourgi mecset terve. Mediációs képességeinek és sokszínű karakterének köszönhetően meghatározó szerepet töltött be a 20. század olasz (és nemzetközi) építészeti kultúrájának életében, bár személye szorosan összeszövődött a posztmodern mozgalommal, gondolatai nem redukálhatóak stílusirányzatokra és divattermékekre. 1995 óta a La Sapienza Egyetemre visszatérve tervezést oktatott és Geoarchitettura címen vezetett kurzust, melyen Szigyártó Gábor is részt vett és egy interjút is készített a Mesterrel 2011-ben.