/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Technológia

Közösségi naperőmű került egy bécsi önkormányzati bérházra

1/2

Naperőmű a bérházon - forrás: EuroComm PR

?>
Naperőmű a bérházon - forrás: EuroComm PR
?>
Naperőmű a bérházon - forrás: EuroComm PR
1/2

Naperőmű a bérházon - forrás: EuroComm PR

Közösségi naperőmű került egy bécsi önkormányzati bérházra
Technológia

Közösségi naperőmű került egy bécsi önkormányzati bérházra

2016.09.08. 09:30

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Bécs, Ausztria

Elkészült az első önkormányzati lakóépületre telepített közösségi naperőmű az osztrák fővárosban. A 13 egységből álló, mintegy kétezer négyzetméteren megvalósított beruházás évente 132 háztartást lát el zöldárammal, a bérlőknek pedig elővásárlási joga van a napelemekre. 

Összesen 1.229 napelemből áll a bécsi energiaszolgáltató vállalat, a Wien Energie legújabb közösségi naperőműve, amely évente 330 ezer KWh zöldáramot termel. Ez a mennyiség 3.667 hűtőszekrény éves fogyasztásának felel meg. Az Am Schöpfwerk 29./Zanaschkagasse 12-16. szám alatt található épület tetején létesített, összesen kétezer négyzetméter alapterületű naperőmű különlegessége, hogy ez az első, önkormányzati lakóépületen megvalósított közösségi beruházás.

Naperőmű a bérházon - forrás: EuroComm PR
2/2
Naperőmű a bérházon - forrás: EuroComm PR

Az itt lakó bérlőknek elővásárlási joga van a napelemekre, amelyeknek darabját 950 euróért vehetik meg. Egy lakó maximum tíz panelt vásárolhat, a befektetés 1,75 százalékon kamatozik. 25 év elteltével pedig a Wien Energie visszavásárolja a napelemeket.

A közösségi naperőművek rendkívül népszerűek az osztrák fővárosban, az elsőnek 24 óra alatt elkapkodták a „részvényeit". A Wien Energie 2012 óta összesen 25 közösségi erőművet létesített, amelyből 23 a nap, kettő pedig a szél energiáját hasznosítja. Megépítésük óta összesen 21 millió kilowattóra zöldáramot termeltek, és több mint hatezren vásároltak részesedést bennük.
A Wien Energie célja, hogy 2030-ig megduplázza, vagyis 40 százalékra növelje a megújuló energiaforrások arányát. Így addigra a mai 800 ezer ember helyett 1,5 millió bécsit láthat majd el zöldárammal. A mostani beruházás kapcsán Ulli Sima környezetvédelemért felelős városi tanácsnok elmondta, hogy „a tetőre telepített napelemeken alapuló koncepció kiválóan alkalmas arra, hogy a már meglévő lakóépületeket bevonjuk a napenergia hasznosításába".

forrás: EuroComm PR

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk