Design/Formatervezés

KIOSZK - Andreas Fogarasi kiállításához

1/6

KIOSZK - Andreas Fogarasi

KIOSZK - Andreas Fogarasi

Fotó a KIOSZK felületén

Fotó a KIOSZK felületén

Fotó a KIOSZK felületén

Fotó a KIOSZK felületén

?>
KIOSZK - Andreas Fogarasi
?>
KIOSZK - Andreas Fogarasi
?>
Fotó a KIOSZK felületén
?>
Fotó a KIOSZK felületén
?>
Fotó a KIOSZK felületén
?>
Fotó a KIOSZK felületén
1/6

KIOSZK - Andreas Fogarasi

KIOSZK - Andreas Fogarasi

Fotó a KIOSZK felületén

Fotó a KIOSZK felületén

Fotó a KIOSZK felületén

Fotó a KIOSZK felületén

KIOSZK - Andreas Fogarasi kiállításához
Design/Formatervezés

KIOSZK - Andreas Fogarasi kiállításához

2013.01.30. 13:02

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Andreas Fogarasi

2013. január 23-án nyílt meg a Park Galériában a Bécsben élő, magyar származású képzőművész, Andreas Fogarasi Kioszk (Buda) kiállítása, amely június 16-ig tekinthető meg. Somogyi Hajnalka megnyitó beszéde.

LÁSS

Tudták, hogy a kioszk közép-perzsa eredetű szó, és kis palotát, kerti pavilont jelentett? A később az ottomán birodalom parkjaiban kivirágzó kioszk-építészet célja olyan nyitott, a környezetbe belesimuló kis építmények emelése volt, amelyeknek fő rendeltetése, hogy kilássanak belőlük. Tehát, hogy a környező táj lehető legélvezetesebb képét, a szemlélődőnek a rálátás gyönyörűségét nyújtsák. Egy helyet, ahol megállhat és gondolkozhat.

KIOSZK - Andreas Fogarasi
1/6
KIOSZK - Andreas Fogarasi

Ez a kioszk persze már nem úgy néz ki, mint azok a kioszkok. A tájat pedig, amelyre a fotókon keresztül rálátást ad, nem azért ajánljuk a figyelmükbe, mert azt gondoljuk, hogy önök ezt különösebben élvezetesnek vagy gyönyörűségesnek találják majd. Inkább olyasféle élményre számítsanak, mint azok a mostanában szaporodó remek séták, amelyek kifejezetten a főváros elfeledett, vagy egyszerűen kevés figyelemre méltatott, mégis történetekkel teli helyszíneire kalauzolják magukat a budapestieket.

Persze ez sem egészen igaz. Egyrészt önök itt megspórolják a sétát, másrészt viszont éppen a helyekhez kapcsolódó sztorikat nem kapják meg. De talán elboldogulnak így is. Hiszen a képek, amelyeket Andreas Fogarasi a környező budai kerületekben készített, ismerős, mondhatni tipikus budapesti helyzeteket mutatnak be. Átnedvesedett ronda palánk fal a Móriczon, mögötte állítólag egy vadonatúj körtér munkálatai Gombástul, négyesmetróstul. Eszméletlen nagy betonozott gödör a Budai Vár oldalában, amelyről azon túl, hogy a várfal statikai épségét veszélyezteti, nem sok tudható. Jobb napokat látott Déli pályaudvar árválkodó Vasarelyvel. Budai villából bank, kisközértből multinacionális szupermarket, régi garázsból boltocska. Kicsit különlegesebb példák: Pasaréti téri buszvégállomás az eredeti, harmincas évekbeli koncepció szerint helyrehozva, és a nemrég felújított MOM Kulturális Központ (régen: művház) falára szépen visszahelyezett Gáldi Gyula-féle “Munkás-paraszt szövetség" című mű 1952-ből.

Amit Andreas Fogarasi csinál, szokás városi archeológiaként leírni. A társadalom, a kultúra változásait kutatja, gyakran e változások egyfajta lenyomatán, az építészeten keresztül, vagy épp a társadalmi kommunikáción és annak jelrendszerén át. (Ez a kettő időnként összefügg). Ám míg az archeológus igyekszik a különböző történelmi rétegeket akkurátusan különválasztani, az itt látható képeken ezek egyszerre mutatkoznak meg, egyszerre a jelennel: a régi maradványai az új alatt. Sokat ostromlott budai várfal és parkolóház (terv); HÉV-végállomásnak épült Móricz Zsigmond körtéri Gomba és vadonatúj metróaluljáró; munkás-paraszt szövetség füstölgő gyárkéménnyel és előtte az európai autógyártás legújabb reménysége, egy Renault, ún. „francia kék" színben. És olyan finomságok, mint a régről ott felejtett „BIZTONSÁG" felirat a Déli pu. hátterében. Nem is beszélve a Móricz Zsigmond körtéri paravánra felfújt „LÁSS" graffitiről, amelyet e beszéd címéül választva igyekszem az egész mű mottójává tenni.

KIOSZK - Andreas Fogarasi
2/6
KIOSZK - Andreas Fogarasi

Tehát mit kell itt látni? Milyen így együtt ez a – néhol gyorsan változó, máshol menet közben megfeneklett – városi táj, amelyre a kioszkból rálátunk? Mi az, ami megváltozott, és mivé alakul át? Mit mond az archeológusunk?

Nem ad egyértelmű választ, lévén nem is archeológus, hanem egy osztrák művész, aki a családi kötődések okán gyakran jár errefelé, de mivel mégiscsak látogató, talán jobban észreveszi a változásokat. Egy olyan művész, aki szereti kölcsönvenni a kutatók eszközeit, hogy aztán meghamisítsa az eredményeket, és tudományosan megengedhetetlen személyeskedéseket kövessen el a művészet nevében. Amellett, hogy a képeken apró utalások találhatók Andreas korábbi műveire, már maga a kioszk is, mint a mű alapformája – bár kétségtelenül találó egy plázában rendezett kiállítás esetében – gyermekkori emlék lenyomata: az egykori fény utcai piac azóta eltűnt trafikjaié, ahová a művész a nyolcvanas években játékot beszerezni járt. Az egyik képen látható közértet pedig a nagymamájával látogatta. A másik képen látható üzletlánc nevét a betűk sorrendjének megváltoztatásával önkényesen “ABC"-re változtatta (vissza). Az itt látható, mindössze BANK feliratot viselő épület is csak a mesében létezik. Viszont a LÁSS graffiti a paravánon nem photoshop, tényleg ott van, tehát mindenki vegye nyugodtan magára.

Végezetül hadd hívjam fel a figyelmüket a kioszkban található egyetlen termékre, a felbecsülhetetlen értékű, az egykori Fény utcai beszerzésekből megmaradt műanyag pálmafára. Ez persze maga is hamisítvány: az egykor hőn áhított Playmobil kelet-európai utánzata. A megkopott kis tárgy sajátos lazúrt von az egész projektre, felidézve a bemutatott átalakulások és a mű személyes kiindulópontja, vagyis a nyolcvanas évek fröccsöntött vágyálmait a változásról, napsütéses kaliforniai tengerpartokról vagy épp a paradicsomi ottomán kertekről.

Somogyi Hajnalka

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.