Helyek

Kín városa, te, helyrehozhatatlan

1/6

A Magyar Tudomány Emlékműve a WestEnd előtt, Kő Pál/Finta József, fotó: VM

Lakótömb a dél-pesti Duna-parton, fotó: VM

Lakótömb a dél-pesti Duna-parton, fotó: VM

A Duna-part az A38-cal, fotó: VM

A lebontott Sajtópalota sebe, Blaha Lujza tér, fotó: VM

Erkély a Szabó Ervin tér - Ötpacsirta utca sarkán, fotó: VM

?>
A Magyar Tudomány Emlékműve a WestEnd előtt, Kő Pál/Finta József, fotó: VM
?>
Lakótömb a dél-pesti Duna-parton, fotó: VM
?>
Lakótömb a dél-pesti Duna-parton, fotó: VM
?>
A Duna-part az A38-cal, fotó: VM
?>
A lebontott Sajtópalota sebe, Blaha Lujza tér, fotó: VM
?>
Erkély a Szabó Ervin tér - Ötpacsirta utca sarkán, fotó: VM
1/6

A Magyar Tudomány Emlékműve a WestEnd előtt, Kő Pál/Finta József, fotó: VM

Lakótömb a dél-pesti Duna-parton, fotó: VM

Lakótömb a dél-pesti Duna-parton, fotó: VM

A Duna-part az A38-cal, fotó: VM

A lebontott Sajtópalota sebe, Blaha Lujza tér, fotó: VM

Erkély a Szabó Ervin tér - Ötpacsirta utca sarkán, fotó: VM

Kín városa, te, helyrehozhatatlan
Helyek

Kín városa, te, helyrehozhatatlan

2006.07.12. 09:30

Részlet György Péter torokszorító publicisztikájából, minden építész, nem csak a budapestiek szíves figyelmébe!

Részlet György Péter torokszorító publicisztikájából, minden építész, nem csak a budapestiek szíves figyelmébe!
a szerk.

 

"Kín városa, te, / helyrehozhatatlan, roppant nehézkedés!
te megtervezett boldogtalanság, / beléd ölt
életünket, ha fölszíthatnánk is
még egyszer - / Nem a remény
megalvadt vére minden köved?
- Örök vagy! / - kiáltottam ezerszer,
suttogtam rémülten: / Örök vagy."
(Petri György: Megvilágosul)

 

...a lakótelepek népe már a késő Kádár-kor kulturális reprezentációiban, tehát a városképben is láthatatlanná vált, elkezdődött a belvárosi kerületek nagy metamorfózisa, amely máig is tart. A késő Kádár-kor reprezentatív építészetének arcélét többek között Finta József rajzolta meg, aki rövid idő alatt jutott el a brutális modernségtől a "posztmodern" giccs kínos látványáig. Mindazok, akik ma végigsétálnak a Duna-parton vagy a Váci utcán, tanúi lehetnek annak, hogy mit jelentett a nyolcvanas évek végén a "modern város" mítosza, s milyen megalázóan kicsinyes mindez ma. Vagy ott van a Hotel Meridien pár éve rekonstruált finom modernsége mellett a Finta József által tervezett Kempinski monumentális tömbje, amely már a pénz előtti hódolat esztétikai kurzusának emlékműve. Másrészt a késő szocializmusban megjelent a "városvédő Pallas Athéné", azaz a jólelkű Ráday Mihály mozgalma, akinek valóban komoly érdemei voltak a romok romkénti megpillantásában, annak a szemléletnek az elterjesztésében, amely képessé tette a városlakókat arra, hogy hirtelen észrevegyék mindazt, ami odáig láthatatlan, pontosabban magától értedődő volt a számukra. A konzerválási mánia romantikus hevülete persze nem segített az átalakulás megértésében. 


Mert a nagy metamorfózist mégis a telekárak által alakított városfejlődés kora hozta el. A pénz uralta városban már nem örök többé semmi. 1989 után annak lehettünk szemtanúi, hogy a város vezetése hosszú éveken át még csak meg sem értette, hogy Demján Sándor és társai, a nagy telekspekulánsok ugyan nélkülözhetetlenek, de komolyan veendő és hatásos szabályokkal korlátozandóak. A Budapestet vezető liberális baloldaliakból álló kör, akárcsak jobboldalivá átváltozó ellenzéke, egyaránt a szocializmus kultúrájában felnőtt emberekkel volt tele. S amikor ezek a művelt és okos emberek szembetalálták magukat a pénz általi növekedés hajtotta városi lét kihívásával, arra a mai napig nem voltak képes érvényes választ adni. Így aztán a befektetők aranykora jött el, Budapest a telekspekulánsok paradicsoma lett. Az elmúlt tizenöt évben például Demján Sándor több, mélyebb és jóvátehetetlenebb nyomot hagyott a városon, mint azt a város vezetése vagy a városlakók talán akarták volna. Már a Westend is intő jel volt: ez a rémületes és nevetséges konténer gyakorlatilag lehetetlenné tette, hogy a környéken élő városlakók kulturális terei, mindennapi életük és a fogyasztás színpadai akár részben is, de fedjék egymást. Aki a Podmaninczky utcába szorultan él, nyilván pontosan tudja, mit is jelent egy steril virtuális városi gettó a szomszédban, az igazi város helyén, Budapest közepén. 

A Westend felépülése után nyoma sem volt a nyilvános kritikának. Holott a fogyasztás homogén közegének architekturálisan elkülönült megjelenése a valódi város kontextusában Budapest történetének észre- és tudomásul nem vett fordulópontja volt. S itt egyetlen pillanatra sem a "pláza"-jelenségről, hanem a városi szerepek komplexitásának, illetve szeparálásának százezreket érintő következményeiről volt s van szó. Ha lettek volna a városi lét bonyolultságát tételező és azokat óvó szabályozók, akkor a Westendet is be lehetett volna illeszteni a fennálló életformákat, szokásokat, kulturális térhasználati gyakorlatokat figyelembe vevő lokális rend struktúrái közé. De a város vezetésének csupán az építészetről volt tudása, s nem az urbanisztikáról, s végképp nem a kulturális terek dinamikájáról. Holott ez csak a kezdet volt.



A minap, a Petőfi hídtól délre annak lehettünk a tanúi, hogy Budapest városvezetése még mindig hatékony eszközök és egyetlen szó nélkül nézte végig, amit Demján Sándor és Orbán Viktor műveltek. A Nemzeti Színház épületét ugyan némi újundok mazochizmussal még kedvelni is lehet mint a késő posztmodern egy lokális kismesterének őszinte szamárságát, de a város szimbolikus köztulajdonát, mindannyiunk szellemi értékét, a Duna-partot szétverni ezzel az épülettel talán mégis túlzás. Nem járt sokkal jobban a valóban tehetséges Zoboki Gábor sem, akinek jobb sorsra érdemes terve és épülete, a Művészetek Palotája gyakorlatilag lehetetlen helyen kellett, hogy felépüljön, beszorítva egy zajos híd és a fentiekben jellemzett historikus betonhisztéria közé. Majd jöttek Demján Sándor cégei, s a befektetők elvették a IX. kerület lakóitól a Duna partot, kit sem érdekelt a közérdek, s a kerület lakói a folyóra néző luxuslakások mögé szorultak vissza.

Máig sem szólt senki egyetlen szót sem arról, amit mindenki lát: ugyanis a közérdek semmibevételéről, Budapest közterének: a Duna part látványának brutális kisajátításáról, azaz városunk egy részének elvételéről. Mindennek nyilván több oka is van. Egyrészt a kapitalizmus kulturális terei valóban csak a telekárakkal dolgozó befektetőkkel való kooperáció révén jöhetnek létre, másrészt a város vezetését egyetlen pillanatra sem érdekli a külső kerületek sorsa. A tőkével való kooperáció azonban ritka bonyolult dolog. Senki nem akarhatja, hogy Demján és a többi befektető ne költsön és ne keressen sok pénzt, arról nem beszélve, hogy - mint az eredmény mutatja - ez a küzdelem amúgy reménytelen. De a kooperáció azt jelentette volna, hogy a városnak erősebb víziója lenne a kulturális terek egész szövetéről, mint a tőkének, és ezt a víziót, a széles nyilvánossággal a háta mögött, a város vezetése arra használhatta volna, hogy a befektetőket kemény tárgyalásra kényszerítse.




Végre is a köztér és magántulajdon közötti határok kérdése nem magától értetődő: a kettő közötti összhang az, amely a városok fejlődését a helyes mederbe terelheti. A közérdek hatékony védelme - s nem az üres beszéd - a befektetők és telekspekulánsok termékeny kritikája, illetve azok alkotó szabályozása. De mindebből semmi sem történt meg. Persze mindig olvasható pár különféle, hol nagy erővel megírt, s elmélyült tanulmány, hol az infantilis "szeressük a várost" mozgalom által írt polgári manifesztum kerül elő, úrigyerekek kedves és ártatlan játszadozása. Mindezek a szövegek a belváros és az értékes telkek tőke által uralt tereinek csinosítgatásáról szólnak. De egyetlen szavuk sincs a város egészéről. Budapest főváros vezetésének ma egész egyszerűen nincs semmiféle technikája arra, hogy miként kezelje a kapitalizmust, eltekintve attól, hogy kiszolgálja.

 

Holott ebben a városban százezrek laknak azokban a kerületekben, amelyeket a belvárost csinosítgató, a kutyaszar felszedését, illetve a posztmodern design utcabútorok különféle hullámait összevető divatos szövegek szerzői soha nem is érintenek. A főpolgármester valóban különféle fontos és racionális kérdésekkel van elfoglalva, de mintha mindmáig nem vált volna azoknak a tömegeknek a képviselőjévé, akik kényszerűen, eszközök nélkül, némán tűrik, hogy környezetük részben még ma is olyan, mint azt József Attila megírta volt. (...)

György Péter

Megjelent az Élet és Irodalom 2006/27. számában (július 7.)

A teljes cikk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.