Épületek/Középület

Kétarcú ház a dombon

1/11

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/11

Kétarcú ház a dombon
Épületek/Középület

Kétarcú ház a dombon

2009.11.04. 11:54

A skanzen új főépülete az 1882-ből származó mezőhegyesi vasútállomás mintájára készült, amelyhez egy szinttel lejjebb csatlakozik - a terepadottságokat kihasználva - egy modern épületszárny. Vezető tervező: Nagy Gergely

Részlet a műleírásból
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum jelenlegi dinamikus fejlődése, a látogatói szám növekedése miatt felmerült a bejárati épület korszerűsítésének igénye. A korábbi  bejárati épület alkalmatlan volt a fejlesztésre, ezért szükségessé vált egy új fogadóépület létesítése, amely kielégítheti a látogatói igényeket, és közvetlenül kapcsolódik az új vasúti pályához. A vasút az új fogadóépülettel összehangoltan épült, így lehetőség adódott arra, hogy a fogadóépület is a szabadtéri néprajzi múzeum programjához illeszkedő téma szerint formálódjék.

 

1/11

2/11

3/11


 

Környezeti összefüggések
A fogadóépület egyben a vasúti pálya induló állomása. A feladat egy emblematikus épület tervezése volt, amely a vendégfogadás első állomása. Külső megjelenésében az eredeti épület karakterét idézi, de belső kialakításában megfelel a mai kor elvárásainak.

A főépület az 1882-ből származó mezőhegyesi vasútállomás mintájára készült, amelyhez egy szinttel lejjebb csatlakozik - a terepadottságokat kihasználva - egy modern épületszárny. A két épület összefonódása különös építészeti szemlélet szerint valósult meg. A skanzen szellemének megfelelően a vasútállomás külső megjelenésében és egyes belső részleteiben a korabeli épület pontos mása. Ennek megfelelően az alkalmazott látszó szerkezetek, a technológiák is csak az eredetinek megfelelőek lehettek. A régi és az új épület szerkezetei a földszinti előcsarnokban találkoznak, ott váltanak. Ez az a tér, ahol a volt vasútállomás világa és az új épületrész modern elemei találkoznak egymással. A skanzen feladatának megfelelően az épület pontosan ezt a két világot hirdeti, együttélését fogalmazza meg. Innen indulhat az időutazás. A régi épület látványa messziről hirdeti a funkciót, a régi korok és tájegységek életformájának és építészetének bemutatását. Belül azonban megjelenik a ma építészete, ami átvezet a múzeumi területre. Az épület különféle építészeti világainak összerendeződése nem csak a jelen és a múlt közötti átvezetést sugallja, hanem tükrözi a mai kultúra múlt világából való épülését, abban való gyökereződését. Ugyanezt a szellemiséget képviseli az épület körül kialakított kert. Az új bejárati épület a korábbi bejárati épület közelében, attól északra helyezkedik el. Környezetében új parkoló, új gazdasági bejárat épült.

Megközelítés
Az épületet a parkoló felől lehet megközelíteni. Az épület körül kialakított nagyobb zöldfelület megakadályozza, hogy a parkoló „rátelepedjen" az épületre, a fogadóépületnek megfelelő természetes környezetet ad. Az állomásépület előtt a természetes, dombszerű kialakításnak megfelelően formálódik a zöld környezet. Belül a modern épülethez kapcsolódó park geometrikus rendszerű, érezhetően mesterségesebb jellegű. Az alkalmazott növények azonban őshonos, a népi világtól sem idegen, karakteres fajták. Így kerül lila akác, levendula, hárs a területre. A két eltérő környezetben az azonos fajták más-más hangulatú természeti világot képviselnek.

A telepítésnél a terepadottságok meghatározóak voltak. Nem csak a vasút nyomvonalvezetése miatt, hanem amiatt is, hogy a leggazdaságosabb, a terepadottságokhoz a legjobban alkalmazkodó épületet lehessen létrehozni. A terepadottságoknak köszönhető, hogy szintben is teljesen el lehetett különíteni az érkező és a távozó forgalmat.

 

4/11

5/11

6/11


 

Az előcsarnok
Az érkezés szintjén a hajdani váróterem a fogadótér. Középső elválasztó vonalában épült ki a beléptető rendszer. Előtte jegy nélkül is lehet tartózkodni, vagyis az itteni vizes helyiségeket a jegy nélkül érkező vendégek is használhatják. A vonalon túlra csak jeggyel lehet belépni. Itt vagy a vasútállomás peronjára léphet ki a látogató, vagy a külső traktus teljes szélességében kialakított modern lépcsőn át érhető el a múzeum érkező tere, ami találkahely, várakozó tér, pihenőhely, mert ugyanez a külső tér
szolgál a csoportok tagjainak távozás előtti „összevárására" is. Az előcsarnok az a tér, ahol a két formavilág együtt jelentkezik, és átvezeti a látogatót az újabban megformált építészeti világba, hiszen itt a múzeumtechnológiának megfelelően telepített szerkezetek, információs rendszerek is a modern világot képviselik. A kivetítők, számítógépes tájékoztató portálok és a bankautomata a kiszolgálásnál elengedhetetlenül szükséges szerkezetek.

Az előcsarnokban a pénztároldali régi szerkezetek mellett modern anyagok is megjelennek. A külön részletezett kialakítású, üvegburkolatú oszlopok, az üveg mellvéd és a szálcsiszolt korracél kötőelemek az alsó szint modern világának anyagait idézik. Ezt követi a belsőépítészeti kialakítás is. Az előcsarnok padlóburkolata méregzöld és fehér márvány mozaiklap a hozzá tartozó mezőkeretező elemekkel, lábazattal.

 

7/11

8/11

9/11


 

A peron
A peronon fehér alapon fekete betűkkel zománctáblák jelölik minden innen nyíló helyiség funkcióját. Az itt lévő padok, virágtartók, óra, korlátok, szemétgyűjtők, lámpák, vasúti és általános tájékoztató táblák történeti hűséggel megformált szerkezetek. A mellvéd fa oszlopok között fagerendákból alkotott keretekbe foglalt Haidecker fonat. A peron folytatásában a Sztaravodai útig futó kerítés fehérre meszelt, előregyártott, jellegzetesen áttört, felül íves záródású betonelemekből készülő MÁV típuskerítés.

Alsó szint érkező tere
Az előcsarnokból lépcsőn lehet az alsóbb, terepszinti térsorig jutni. A lépcső oldalában sarki kétoldalas átforduló üvegvitrin létesül a skanzen díjainak elhelyezésére. Az intézmény támogatói az oldalfalon végigfutó kőszalagban kerülnek megörökítésre.
A lenti érkező tér kisebb alkalmi kiállítások fogadására is alkalmas. Nagyobb információs tábla segíti a skanzen teljes területének a bemutatását. Ebből a térből érhető el a csomagmegőrző, ami szekrényes, kulcsos rendszerű és a vizesblokk.

A külső portál a teljes felületen ugyanaz a szerkezet. Mélyen üvegezett, szálcsiszolt korracél szerkezetű, fokozott hőszigetelő képességű üvegszerkezet. Az oszlopok öntött üvegburkolatúak, a szálcsiszolt, korracél szerkezetek rejtik az oszlopokat
élben megvilágító ledsort. Az oszlopok ívesen formált négyzetes alaprajzra szerkesztett 10 cm magasságú kőposztamensen állnak.

Az üzlet és a kijárat
A távozó látogatók a teljesen flexibilis berendezésű üzleten keresztül hagyhatják el a múzeumot. A berendezés variálható, a legkülönfélébb méretű múzeumi ajándéktárgy bemutatására, értékesítésére alkalmas. Az ajándékboltot maga a múzeum üzemelteti.

Az épület kijárata egyszerű, geometrikus elemekből épül. Látványában egy L-alakú, egyszerű szerkezetet támaszt alá egy tumulusz jellegű zöld gúla. A vasbeton modern vonala és az ősi, természetes építmény kontrasztjából alkotott szokatlan kapumotívum ugyanazt a kettős világot szimbolizálja, mint az egész épületben meglévő múlt-jelen kettőssége. Ennek kisebb cikkelye az épület belső terébe nyúlik, a többi része az oldalhomlokzaton, ami a belső park felől a kijáratnak ad hangsúlyt. A fölé nyúló vasbeton lemez az oszlop körül körben felnyitott felületű, hogy a földfeltöltésre telepített növényzet megfelelő fényt kapjon. A belső tér fölötti cikkely vízszintes üvegfedést kap. A földépítményre felfut a külső térelhatároló üvegfal, így a teljes látványában érvényesül a tumulusz.

 

10/11

 

 

Az alsó tér
Alul nagyobb, szigorú geometrikus hálózatra szerkesztett kert épült, benne dísztóval, annak közepén szigettel. Körötte rézsüs fal, amelynek koronáján vezet le a mozgássérültek közlekedését segítő rámpa. Ezzel párhuzamosan vezet a peron felől érkező lépcső. A támfal és az épület vizuális összekötésére födémből kinyúló gerendázat szolgál, amire felfuttatható az épület melletti terebélyes virágtartóba ültetett lila akác.

építész vezető tervező: Nagy Gergely
építész tervezők: Magyar-Nagy Mariann, Sebestény Tamás
belsőépítész: Makk Attila
statika: Lepel László, Bognár Attila
elektromos tervező: Tornallyay Miklós
gépész tervező: Kalotai János
kerttervező: Nemes Zoltán, Dobos Ivett
közműtervező: Simon Bálint

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.