Egyéb cikkek

Gunther Zsolt és Csillag Katalin pályaműve

1/8

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

Gunther Zsolt és Csillag Katalin pályaműve
Egyéb cikkek

Gunther Zsolt és Csillag Katalin pályaműve

2004.06.30. 15:47

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Gunther Zsolt, Csillag Katalin

A Győr-Kismegyer, római katolikus templom tervpályázaton 400.000 Ft összegű díjban részesült 3. bírálati sorszámú pályamű.

A "Győr-Kismegyer, római katolikus templom környékének rendezése és építészeti koncepciójának kialakítása" c. tervpályázaton 400.000 Ft összegű díjban részesült a 3. bírálati sorszámú pályamű.

Szerzők: Gunther Zsolt és Csillag Katalin vezető tervezők, továbbá Barcza Dániel, Börzsei Tamás, Szűcs Péter, Sleiner György és Horváth István társtervezők, Sallai Krisztián, Sipos Gergely és Gál Péter munkatársak.

 






Részletek a műleírásból

A templom helye
A domb, a hegy kitűntetetett szereppel bír a Kisalföldön. Tetejére valami különleges, szakrális kívánkozik. A dombra elődeink egy kis kápolnát építettek. A kápolna arányosan illeszkedik a domb tömegéhez, csupán a később hozzátoldott sekrestye zavarja ezt a barokk ékszerdobozt. A kápolna, a sírkert és a domb érzékeny szimbiózisát mindennemű beavatkozás megzavarná - a hely léptékéhez illő nagyságú szakrális tér a hegyet koronázza meg.

Egy ilyen meglévő együttes mellett a készülő templom akkor viselkedik alázatosan, ha belesimul a domb oldalába. Az épület léptéke ne akarja meghaladni a hegyét, a természetét. Ne akarjon az emberi alkotás a természet, az Isten által teremtettel versenyezni. A templom így az élőkhöz, az utcához kapcsolódik, a temető, a ravatalozókápolna pedig a halottakhoz, az égiekhez. A templom a mindennapok részévé tud válni. A megérinthető, megtapasztalható tér kerül előtérbe. Hiszen nem zarándoktemplomról, hanem plébániáról van szó. A templom domboldalba történő illesztésével a föld az éggel, a város a természettel olvad egybe. A templom kissé visszahúzva, egy kerten keresztül közelíthető meg.

Teológai megfontolások
A katolikus egyház egyik legmélyebb szimbóluma, a kereszt több rétegben jelenik meg a tervben. Távolról látható a harangtorony, melyet nyugati oldalról falfelület határol, a benne lévő falnyílás egy keresztet rajzol ki. A templom tetején fekvő üvegezett kereszt nem öncélú: a rajta bejutó fény és a kihagyott árnyék játékából egy kereszt képe rajzolódik ki, mely vándorol a templom belsejében. Louis Kahn írt többször a természetes fény állandóan változó minőségéről, melyben a tér a nap minden egyes pillanatában más jelleggel bír. Templomunkban is a fény és állandóan változó minősége játssza a főszerepet. Az együttesben megjelenő keresztek közül a szentélyben elhelyezett a leghangsúlyosabb. A fakereszt a fal síkjával egybeesik, a korpusz viszont előáll. Kitárt karja kevésbé sugallja a megfeszítettséget, inkább magához hív és békességet oszt. A kereszt anyagszerűségével üt el a faltól. A fa és a vályog faktúrája békésen találkozik. A felülvilágítón beérkező fény hol súrolja, hol deríti, hol határozottan megvilágítja.

A tér
Az egységes templomtér mind a központosságot, mind az irányultságot kezeli. Az alsó templomtér arányai közel négyzetesek, egy enyhén íves szentélyfal, a szegmensívű padsorok az oltárt, az ambót állítják a középpontba. Ezek a momentumok a tér centralitását, a közösség egybetartozását hangsúlyozzák. A boltozat fénykeresztje, az "oltárkép" anyagválasztása - amely anyagszerűségénél fogva a keleti irányú folytatódást is magában foglalja, az oltár és a keresztelőkút által felvázolt feszültségi tér a templom irányultáságát hangsúlyozza. A szentély a fókuszba került. Az enyhén lejtő templomtér egy ellipszis alakú, vízszintes karéjba torkollik. A szentély központi mivoltát a peremét kísérő ferde, íves felületek is aláhúzzák. A felülről aláhulló fény hol súrolja, hol telibe világítja a keleti falat. A vert vályogból készült fal őszintén mutatja rétegeit, síkjába ágyazva jelenik meg a korpuszt tartó fakereszt. Az oltárkép maga a vert vályogból készült fal, mely torzfelületével és színével leválik a két kísérő fehér falról.

A mennyezeti üvegkereszten át tiszta, éles fény hatol a templomba. A fény mennyisége tudatosan aluladagolt, nehogy a templom túl világossá legyen. A nyugati ablak színes üvegtáblái horizontális osztásúak, az üveg vastagságának változásával is teltebb, mélyebb és hártyaszerűbb, vékonyabb fényeket engednek a templomba. A "rózsaablak" tábláinak színe a kékből megy át a vörös irányába. A déli oldal padozatának magasságában egy halványan derengő fénycsík egészíti ki a templom természetes megvilágítását. A természetes fényt egy transzcendesként ható mesterséges megvilágítás egészíti ki. A falamellás álmennyezet belső oldalán a födémet határoló rétegelt lemez lapok közvetve vannak megvilágítva. A visszaverődő fény a lamellákon átjutva diffúz hatást kelt: este a födém olyan, mintha elemelkedne, ezáltal megteremtve a földi és az égi között a kapcsolatot.

A fény mellett a színek is fontos szerepet játszanak a szakrális tér megalkotásában. A keleti oltárkép barnás színeit a keresztelőkápolna kékje ellenpontozza. Az egész kápolna mélykék üvegmozaikkal borított. Ez a szín a földből kitörő forrásvizet jelképezi. A színeket a nyugati oldal színes üvegablaka egészíti ki. Színes felületek ragyognak intenzíven vagy sejlenek át halványan a délutáni órákban - attól függően, van-e az üvegablak előtt lehajló borostyán vagy nincs. A nyugati homlokzaton egy "rétegezett szűrő" jött létre: a borostyánt hagyjuk lenőni a tetőről, mögötte viszont egy olyan üvegablak található, mely szőnyegszerűen mintázott, a színek pedig a kékből a vörös irányába mennek át.

A szakralitás fontos záloga az anyaghasználat által keltett meghittség és egyben archaizmus. Az oltárkép anyaga - a föld - akár Palesztina jelképe is lehetne. A mennyezeten megjelenő lamellázott fa álmennyezet, az oltárkép durva keresztje, a déli falon megjelenő szőlőindák a hagyományos anyaghasználatot erősítik. Fehér falfelületek egyensúlyozzák az archaikus elemeket, nehogy egy nosztalgikus Szentföld-kép alakuljon ki. A matéria, az anyag közvetlen megtapasztalása, a fény különféle kezelése és a keresztény szimbólumok összjátéka teszi gondolatilag koherenssé a templom belső világát.

A vályog
Az épületszerkezetek választásánál olyan anyagot kerestünk, mely liturgikus mélységgel bír, ugyanakkor kifejezetten olcsó. Így jutottunk el a vályogig, mely kézenfekvő: a dombból kitermelt föld pontos összetételétől függően 85 - 90 %-ban felhasználható egy vályogfal készítéséhez. A többi anyag - az agyag és egyéb természetes adalékanyagok - szintén olcsón beszerezhető. Nem lebecsülendő a vályogfal készítésének élőmunka igénye sem. Mivel a pénzforrások szűkösek, ez nagyszerűen ellensúlyozható a közösség által elvégzett munkával, melynek közösségformáló ereje nem lebecsülendő. Isten házát együtt megépíteni - ez nemcsak felajánlásként szép gondolat, hanem a közös munka segít abban is, hogy megbecsüljük a templomot, és közösséggé forrjunk embertársainkkal.

Az a tény, hogy az emberiség csaknem fele még mindig vályogból illetve földből épült házakban él, szemben áll az Első Világ fejlődésorientált tudatával, amely már nem a "természetes" humanizálására irányul, hanem a mesterségesre, sokszor pedig az isteni meghaladására.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.