Emberek/Interjú

A bútor mint háziállat?

1/3

?>
?>
?>
1/3

A bútor mint háziállat?
Emberek/Interjú

A bútor mint háziállat?

2008.10.16. 13:47

Dávidházy Panni trendelemzőt a trend-előrejelző szakmával kapcsolatban, karrierjének kiemelt pontjairól, szakmai fejlődéséről kérdeztük, valamint hogy hogyan boldogul a new york-i mércével mérve archaikusnak számító magyar közegben a jövő régésze.Markó Barbara interjúja

Dávidházy Panni trendelemző a design7 keretében egy különleges Trend Union-előadással kedveskedett a magyar közönségnek – ezt az eseményt annak ellenére is a programsorozat egyik csúcspontjaként értékeltük, hogy nem a legfrissebb anyagot hozta el nekünk. Ám egy percig se gondoljuk, hogy a júniusban készült anyag októberben elavultnak számít – Li Edelkoortnak, a trend-előrejelző vállakozás szülőanyjának és egyben a globális dizájnszakma koronázatlan királynőjének szavait tolmácsolva az előadó arra hívta fel a figyelmet, hogy a dátumok immár elvesztették jelentőségüket. Nem szabad komolyan venni őket, a megjósolt trend-irányok két év múlva, sőt tíz év múlva is éreztetik majd hatásukat, ezért mindenképp érdemes röviden ismertetni, mik lesznek a termék- és enteriőrtervezés legfontosabb irányvonalai a jövőben.

A Trend Union szerint a leginkább hosszútávú irányzat a vidéki élet eleimeinek városba importálása lesz, s ehhez az atmoszférához kapcsolódnak a konkrét szín- és anyagjavaslatok, úgymint a zöld kárpitok térhódítása vagy a szalmafonás reneszánsza. Elhangzottak igen konkrét javaslatok – többek közt megtudtuk, hogy az intarzia és a hintaszék ismét divat lesz, és óva intettek minket a négyszögletes tányérkészletektől. De ennél sokkal jobban megmozgatta a fantáziánkat az olyan globális trendek felvázolása, mint a tájépítészet metaforája az enteriőrtervezésben. Maradnak a kertészeti elemek, de az előrejelzés szerint sokkal távolságtartóbb módon lesznek jelen. Az új jelszó a landscaping, előtérbe kerülnek a fekvő elemek, a szőnyegek térképeket idéznek, s ami a terítéket illeti: az asztalokat is parkosítjuk. Az ember által formált természet motívumai az egész prezentáción át íveltek, kiemelném a hibrid fajok metaforáját, ami a design új megközelítéseire utal, arra hogy megszokott elemek „keresztezésével“ megtermékenyíthetőek új gondolatok. Az állatvilág sem szorul háttérbe, de egyre absztraktabb megközelítések várhatóak – a trendelemzők szerint a jövő bútora úgy viselkedik majd, mint egy háziállat.

1/3



A lenyűgöző prezentációval kísért előadás felkeltette érdeklődésünket a trend-előrejelző szakmával kapcsolatban, ezért megkerestük Dávidházy Pannit, és karrierjének kiemelt pontjairól, szakmai fejlődéséről kérdeztük, illetve beszélgetésünkből az is kiderül, hogyan boldogul a new york-i mércével mérve archaikusnak számító magyar közegben a jövő régésze.


ÉF: Hogyan kerültél kapcsolatba a Trend Unionnal?

DP: Londonban jártam egyetemre, bölcsészkaron, és ebből adódott, hogy egy évet francia nyelvterületen kellett töltenem – Párizsba mentem, és elkezdtem egy divatiskolát. Miután megszereztem a diplomát, visszamentem Párizsba folytatni a tanulmányaimat. Előfordul, hogy a Trend Union könyveihez érdekesebb arcú, nem hivatásos modelleket keresnek, és egyszer én is részt vehettem egy több napos fotózáson, ekkor ismerkedtem meg ezzel a rendkívül érdekes közeggel. Képzelj el egy 15 fős irodát egy teljesen nyitott munkatérrel, ahol az ember éppúgy tanújává válik a nézeteltéréseknek, mint annak, ahogy mindenki együtt eszik. Igazi franciás időbeosztás, hosszú ebédekkel, alapvetően laza tempó intenzív periódusokkal váltakozva, az eredmény pedig - a nemzetközi temperamentumok keveredésével - nagyon magas színvonalú.

ÉF: Hogy találtál vissza a Trend Unionhoz a gyakornoki évet követően?


DP: 2000-ben New Yorkba mentem, és továbbra is a divatszakmában dolgoztam, elsősorban Donna Karannál stylistként. Ekkorra megérett az amerikai piac, hogy a Trend Union nyisson egy new york-i irodát, és egy év múlva, mikor újra munkát kerestem, éppen szabad volt az asszisztensi pozíció, ahová fel is vettek. Így összesen ketten voltunk a new york-i irodában: a főnököm és én. Az iroda fókuszában a kereskedelem áll, a könyvek, a magazinok és az információk értékesítése. De emellett persze, nagyon fontos a személyes kontaktus az ügyfelekkel, nagyon sok olyan kapcsolat születik, ami az ötletcseréről is szól, így folyamatos visszajelzéseket kapunk a trendekről.

ÉF: Az évek során sem csalódtál?

DP: Számomra a legérdekesebb Li Edelkoort munkájával kapcsolatban, hogy mint üzleti tevékenység nem hagyhatja figyelmen kívül a profit-növelés szempontját, ami a legtöbb cég esetében többnyire a minőség esésével szokott együttjárni. A Trend Unionnál azonban az ellenkező történik: a színvonal folyamatosan növekszik. Ez Li személyes ambíciója mentén alakul, megelőzi a profit hajszolását. Egyedülálló ahogy a cég életben tud maradni, sőt állandóan növekszik befolyása. Érdekes figyelemmel kísérni.

ÉF: Kik vesznek igénybe trend-előrejelző szolgáltatást?

DP: A nyolcvanas években a textil- és divatipar számított az elsődleges felvevőpiacnak, mára ez már jobban eloszlik. Szinte minden ágazat érdeklődik, ahol kereskedelmi forgalomba kerülő tárgyak születnek: kozmetikai és szépségipar, autóipar, papíripar, belsőépítész irodák, termékfejlesztésért felelős kreatív szakemberek stb. De egyre inkább bevonódik a szolgáltatóipar is, sőt már kommunikációs problémák kapcsán is kérték a tanácsadásunkat. Tartottunk tréningeket értékesítési menedzsereknek – az volt feladat, hogy megtanítsuk őket a kreatív szakemberek nyelvére. Ez az igény abból a felismerésből született, hogy a kereskedők és a tervezők közt alacsonyfokú az információcsere, így a kereskedő nem igazán érti az új termékeket. Mi azt szorgalmaztuk, hogy adjuk a kezébe a tervezés mögötti gondolatokat, hogy azokat bele tudja vinni a termék kommunikációjába, eladási technikájába.

ÉF: Lényegében ez a Trend Union missziója, nem?

DP: A design mögötti gondolatot, koncepció formálást - amiről Marcel Wanders is beszélt a múlt heti előadásában – nagyon is érdemes tudatosan felkutatni és megfogalmazni, hiszen az a legfontosabb, a munka másik fele csak a mérnöki tudásról szól. A design egy új igény tudatos megfogalmazása. A Trend Union előadások és könyvek amellett, hogy nagyon értékes aktuális információkat kínálnak, egy gondolkodási módot is közvetítenek.

 



ÉF: Hogyan fogadott a magyar szakma?

DP: Az előadásokat többnyire még kísérletinek tekintem, a részvétel például Li Edelkoort londoni árainak ötödébe került, a magyar közönség így is sokallta az összeget. Holott itt nem olyan jellegű trendinformációk hangoznak el, mint egy magazinban – nem csupán az derül ki, hogy milyen szoknyát kell idén felvenni. Ez sokkal tömörebb anyag, és az információnak bizony ára van, de ez a befektetés megtérül, hiszen a trend-előrejelző szolgáltást a legtöbben azért veszik igénybe, hogy minél több terméket tudjanak eladni, illetve minél ügyesebben. Itthon még nem egyértelmű, hogyan tud segíteni e a fajta információ, vagy hogyan bontható le egy ilyen előadás tömörsége, s hogy mi a valódi értéke.

ÉF: Nem tart ott a magyar piac, hogy trendelemzőket foglalkoztasson?


DP: Úgy látom, itt még nem vált rutinná, hogy egy projektért felelősséget kell vállalni. A befektetők, gyártók többségét még kevéssé érdekli, hogy jól sikerüljön, jó minőségű legyen a végeredmény, még mindig a túlélés – vagy kizárólagosan a profit az elsőrangú szempont. Ami csak részben írható a gazdasági káosz és a hiányos infrastruktúra számlájára. A gondolkodásmódnak is nagy szerepe van ebben, hogy nincs igazán késztetés és igény rá, hogy valóban értékteremtő beruházás jöjjön létre.

ÉF: Kivel dolgoztál együtt, mióta Magyarországra költöztél?


DP: Örömmel látom, hogy minden rossz tapasztalat ellenére van igény a munkámra. A legtöbbet Fónagy Dóra belsőépítésszel működtem együtt, lényegében ő tette lehetővé, hogy elindulhassak. Dórát nagyon érdeklik a társítások, a különböző szakmák összekapcsolása, ami a trend-előrejelző szolgáltatásoknak is elsődleges mozgatórugója. Dóra a tanácsadásomat kéri, ugyanis konkrét trend-előrejelző anyagot még az ő önálló infrastruktúrja sem engedhet még meg. Ő maga nagyon érzékeny ember, együtt tettünk meg szakmai utakat, s én is tanultam mellette a dizájnszakmáról.

ÉF: Milyen megbízásokat kaptál még?

DP: Részt vettem az előző velencei építészeti biennálé Re:orient projektjében. Bár végül csak néhány ikonográfiával kapcsolatos kérdésben járultam hozzá, önmagában figyelemreméltó, hogy Nemes Attila kurátor gondolt rá, hogy egy ilyen csapatban lehet helye egy trend-elemzőnek. A csapatmunka egyébként szintén kulcsfogalom a projekt kivitelezésben: erre támaszkodhatna az a szakmai bázis, aminek hiányára az imént utaltam. E tekintetben fontos projekt volt a Fónagy Dórával közösen indított defo, azaz design focus, amely egy kísérlet volt, minden hibájával, „default – avagy defo –val“ felvállalva, de példát akartunk mutatni azzal kapcsolatban, hogy egy projekt megvalósításáért hogyan lehet a szélesebb szakmát megmozgatni. Talán sikerült megmutatni, hogy egy építészeti projekt nem csak arról szól, hogy egy ízléses helyiséget berendezünk, hanem a kommunikációnak is nagy szerepe van. Igenis lehet interaktív folyamat, főleg ott, ahol nem egy privát térről van szó. A designtudatos környezet kialakítása nem szólhat pusztán egy személyről vagy a bútorról. Érdekes, hogy a magyar szakma egy kis falu, mégis sokan nem is ismerik egymást - bizony össze kell hozni az embereket.

ÉF: Mik a legfrissebb feladataid?


DP: Nagy megtiszteltetés volt, hogy a Herendi Porcelánmanufaktúra igényt tartott a tanácsadásomra. Ennek a közös munkának az eredménye nem egy konkrét termék vagy egy tárgyegyüttes lesz, hanem az együttgondolkodás mentén a kreatív vezetővel új irányokat jelöltünk ki. A Kludival is együttműködtem, több workshop, pályázat megszervezésénél voltam jelen, ezenkívül a Magyar Bútorszövetségnek, az On>Air group TV branding szakmai napján, a Juniorban, KREÁ-ban és az Eventuell kurzusán is tartottam előadásokat. Jelenleg egy nagyon érdekes munka zajlik, részt veszek a Budapest Fürdők fejlesztési terv programjában. Most éppen egy workshop előkészítésében dolgozom – Z. Halmágyi Judit építésszel, Fónagy Dórával, és Lipóczki Ákossal, a MOME Formatervezési Tanszékének oktatójával közösen – , amely hét egyetem hallgatóit vonja be a budapesti fürdők fellendítésével kapcsolatos ötletelésbe.

az interjút Markó Barbara készítette

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A SZENTENDREI SKANZEN // Egy hely + Építészfórum

2023.06.07. 10:51
9

Az ország második leglátogatottabb közművelődési intézménye Szentendre szabadtéri múzeuma, ahol nem csupán megismerhetjük a "kiállított tárgyakat", de magába a miliőbe élhetjük bele magunkat – egy másik világ részesévé válhatunk látogatása során. A Skanzenben nemrég adták át az Erdély épületegyüttes első épületcsoportját is, melyben Torma Tamás és az Egy hely csapata vezet körbe minket.

Az ország második leglátogatottabb közművelődési intézménye Szentendre szabadtéri múzeuma, ahol nem csupán megismerhetjük a "kiállított tárgyakat", de magába a miliőbe élhetjük bele magunkat – egy másik világ részesévé válhatunk látogatása során. A Skanzenben nemrég adták át az Erdély épületegyüttes első épületcsoportját is, melyben Torma Tamás és az Egy hely csapata vezet körbe minket.

Nézőpontok/Történet

GANZ-MÁVAG KOLÓNIA// Egy hely + Építészfórum

2023.05.23. 15:51
9

24 lépcsőház, 645 munkás lakás és "egy különösen erős hangulat". Az Egy hely csapata ezúttal a józsefvárosi Tisztviselőtelep szélére látogatott el, a 115 éves Ganz kolónia épületeihez.

24 lépcsőház, 645 munkás lakás és "egy különösen erős hangulat". Az Egy hely csapata ezúttal a józsefvárosi Tisztviselőtelep szélére látogatott el, a 115 éves Ganz kolónia épületeihez.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk