/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Gazdaság

A várva várt megoldás? – Az 5 százalékos lakásáfa és a rozsdaövezetek

1/5

A népsziget elhagyatott hajógyára., Fotó: Pleskovics Viola

?>
A népsziget elhagyatott hajógyára., Fotó: Pleskovics Viola
?>
A hajdani Villamosszigetelő- és Műanyaggyár bejárata napjainkban a Fehérvári úton, Újbudán. Fotó: Építészfórum
?>
Egykori ipari épület Budapest XI. kerületében, a Duna-part mellett. Fotó: Építészfórum
?>
Egy aktuális barnamezős beruházás: a BudaPart építése az újbudai Nádorkert területén, 2020 tavaszán. Fotó: Építészfórum
?>
Az egykori Nagyvásártelep romos épülete a legnagyobb tervezett barnamezős beruházás, a Déli Városkapu területén. Fotó: Építészfórum
1/5

A népsziget elhagyatott hajógyára., Fotó: Pleskovics Viola

 A várva várt megoldás? – Az 5 százalékos lakásáfa és a rozsdaövezetek
Gazdaság

A várva várt megoldás? – Az 5 százalékos lakásáfa és a rozsdaövezetek

2020.05.28. 17:28

Magyarországon a bérek és a lakásárak között hatalmas lett a szakadék, amelyre a 2016-ban bevezetett 5 százalékos áfa az átlagosan kereső magyar embernek sajnos - finoman szólva - nem hozott megoldást. A rozsdaövezeteken épített új lakásokra most ismét érvényes lesz a kedvezmény, a témáról tartott mai panelbeszélgetésen pedig felmerült a kérdés, hogy a jövőben valóban elérhetőbb lesz-e a fiatalok és szerényebb jövedelemmel rendelkezők számára a saját tulajdonú otthon? 

Hazánk jó ideje maradt érdemi lakásprogram nélkül, amelyre a kormány most az új városi otthonteremtési projekttel válaszolt. A portfolio.hu egy rögtönzött panelbeszélgetés keretében május 28-án Banai Ádámot, az MNB Pénzügyi Rendszer Elemzése Igazgatóság vezetőjét, Kiss Gábort, a Metrodom Kivitelező Kft. igazgatóját, Soóki-Tóth Gábort, az Otthon Centrumelemzési vezetőjét, valamint Fürjes Balázst, a Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárt invitálta össze az új program megvitatására.

Fürjes Balázs tájékoztatása szerint ezeknek a rozsdaövezeteknek a körvonalazása, meghatározása előkészítési fázisban van, a jövőben az egyes önkormányzatokat szólítják majd fel javaslattételre a konkrét helyszíneket illetően. Kitért arra is, hogy a döntés célja nem csupán a lakásárak csökkentése, igyekeznek ugyanis ezt a lépést egy átfogóbb kontextusba helyezni. Például: a magas árak miatt nagyon sokan kizárólag lakhatási kényszerből költöztek ki az agglomerációba, habár munkahelyük Budapesthez köti őket. Ezáltal sokkal több az ingázó, amelynek nagyobb a környezetszennyező hatása is.

Egykori ipari épület Budapest XI. kerületében, a Duna-part mellett. Fotó: Építészfórum
3/5
Egykori ipari épület Budapest XI. kerületében, a Duna-part mellett. Fotó: Építészfórum

A rozsdaövezeti területekre kijelölt kedvezmények mind a vásárlási árakra, mind a bérleti árakra érvényesek lesznek. Fürjes Balázs kiemelte, hogy a törvényjavaslat elfogadása után a következő lépés a rozsdaövezeti terület fogalmának pontosítása lesz az építési törvényben, megkülönböztetve majd az azonnali, és a közép- és hosszú távú rozsdaövezeti akcióterületeket. Cél az is, hogy az építési szabályozásokon a lehető legnagyobb fokon egyszerűsítsenek a program során és a beruházások minél előbb elkezdődhessenek, hiszen egy kivitelezés így is legrövidebb esetben 2 évet vehet igénybe.

A koronavírus után mind a kereslet, mind a kínálat leapadt – tette hozzá Banai Ádám az MNB-től, aki szerint most kulcskérdés versenyképességi szempontból a lakáspiacon, hogy egy átlag magyar ember megvehet-e magának egy saját ingatlant. Az elsőnegyed évben igen érzékelhető volt, hogy visszatért a 27 százalékos áfa, a gazdaságélénkítés szempontjából  pedig a program nagy előrelépést jelent majd nem csak az építészeknek és kivitelezőknek, de a lakásépítésekből profitáló más szektoroknak is (pl. bútorgyártás). Kiemelte, hogy a bankok számára is érdek a kedvezőbb hitel feltétel, az NHP hajrá program pedig kifejezetten a lehető legrugalmasabb kereteket kínálja majd arra, hogy beinduljon az otthonteremtési program.

Egy aktuális barnamezős beruházás: a BudaPart építése az újbudai Nádorkert területén, 2020 tavaszán. Fotó: Építészfórum
4/5
Egy aktuális barnamezős beruházás: a BudaPart építése az újbudai Nádorkert területén, 2020 tavaszán. Fotó: Építészfórum

A fő kérdés viszont az, hogy működni fog-e mindez az elvárásoknak megfelelően? A cél elsősorban a civilek jóléte, és magának a lépésnek nem az a legfőbb indítéka, hogy az üzleti élet szereplőinek biztosítsanak kedvezőbb feltételeket majd. Kiss Gábor felhívta azonban a figyelmet, hogy a 2016-os kedvezmény bevezetésnek is hasonló célja volt, ott viszont a szűk négy éves időintervallum okozhatott - pont ellenkezőleg -  hatalmas árnövekedést. A véges programban a lehető legtöbben szerettek volna lakást vásásolni, a kínálat pedig nem tudta lekövetni a hirtelen megnövekedett keresletet. Véleménye szerint éppen ezért olyan fontos, hogy most ne egy behatárolt időpontról legyen szó, hanem egy nyitott, hosszútávú lehetőségről. Előreláthatólag pont erről lesz szó, a kormány nem fogja  szűk időkorlátok közé szorítani a kedvezményt - tette hozzá Fürjes Balázs.

Az áfamentes bérlés és 5 százalékos rozsdaövezeti lakásáfa törvénybe iktatása után elkezdődnek tehát a jogi és szabályozási kérdések tisztázásai, de kérdés persze van még bőven: például a szabályozás egyszerűsítései milyen minőségbeli változtatásokkal járnak majd, és azt is érdemes minél előbb tisztázni, hogy pontosan mit értenek majd rozsdaövezeti terület alatt, és ezeknek a meghatározása a későbbiek folyamán miként változhat, miként bővülhet?  A pontosításokról előreláthatólag a kormány az MNB-vel közösen, szeptemberben fog egy átfogó konferenciát tartani.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk