Épülettervek/Tervpályázat

Life Lab: a Future Plans pályaműve a berni Neufeld gimnázium bővítésére

2023.10.18. 11:58

Ambícióval teli magyar építész irodaként egy erős építészeti hagyományokkal bíró országban kerestük napjaink élethelyzetének, kihívásainak kapcsolódási pontjait ezekhez a tradíciókhoz. Az élet laboratóriuma – ,,Life lab’’ – mottóval készült el iskolabővítési pályázati tervünk Svájc fővárosába, Bernbe.

A klasszikus modern építészeti alapelvekből kifejlődött svájci tervezési módszertan szinte egy pontokba szedett szabálygyűjteményként is definiálható. Az elvi alapokat időről-időre meg tudták tölteni a változó feltételeknek megfelelő tartalommal, ami folyamatosságot jelent, az eredeti modernista megközelítés időtlenségét igazolja. A XXI. sz. elejét tekintve az új meghatározó kritérium a fenntarthatóság. E pályázat értékelési szempontjai is jelentős átfedést mutattak a forgalomban lévő helyi és nemzetközi fenntarthatóságról és használói komfortról szóló minősítések kritériumaival. A svájci modern építészet koncepcióváltás nélkül képes adaptálódni ehhez, hiszen egyszerűsége, praktikuma, takarékossága, ugyanakkor időtálló anyaghasználata miatt tulajdonképpen mindig is fenntartható volt. A korszerű építést tehát itt nemigen érdemes újra feltalálni, inkább megérteni és használni az elveiket. Ez azonban nem jelenti, hogy a működő rendszerbe illeszkedő kreatív újításnak ne lenne helye, talán épp ezt tehetik hozzá kívülről jövő tervezők.

A neufeld-i gimnázium bővítésének helyét már a 60-as években, a tervezésekor kijelölték, a megvalósítás a tanulói létszám növekedése miatt mostanra vált aktuálissá. A Bremgartenstrasse felé eddig befejezetlen volt a kerttel együtt a tájba komponált modernista együttes képe. A feladat a kiegészítés és közvetlen környezetének megfogalmazása volt. Az új épületrész a természettudományos szaktantermek, laborok otthona lesz, de ide költözik a képzőművészeti, a zenei blokk, két új tornaterem és a tanári szobák.

Tervünk az életre, az iskolához még közelebb hozott élő természet érzékelésére teszi a hangsúlyt.

Az épített bővítés a kertet tovább folytatva egy a meglévő együtteshez képest mértéktartó zöldtetős lepényépület a lehető legalacsonyabb földfelszín feletti léptékkel. Hadd kapja vissza a természet egy tetőkertben, amit a beépítés felhasznál belőle: szól a pályázat kiírói által is szorgalmazott klasszikus modernista alapelv - nem véletlenül. Újszerű kulcsszó a biofilitás: a természet széleskörű integrálása a tervezési koncepcióba. Az élő zöld a homlokzaton is megjelenik a frissen forgalomba került energiatermelésre és árnyékolásra szolgáló algapanelek formájában, valamint a funkcióhoz társított arculati látványelem. A belső térben az átriumtér és a bevilágító-udvarok zöldítése is erősíti a természet érzékelhető jelenlétét.

A kertalakításnál is szándékunk volt tiszteletben tartani a régit, közben mai kortárs hangon kiegészíteni és folytatni azt. Az eredeti beépítésnél komponált fasorok erős, megőrzendő karakterjegyek. Ezek között a korábban szabadon hagyott tágas, nagyvonalú pázsitban, aszfaltozott felületekben van potenciál: a használat gazdagítása oldottabb, íves formanyelvvel jelenik meg. A vonzó helyteremtésen túl az értékes fák megőrzése és a helyi növényfajok gazdagabb felhozatala a biodiverzitást erősíti. A terv a gyalogos zónákat és a mikromobilitást részesíti előnyben, a telken belül csak a legszükségesebb gépjármű-közlekedés és tárolás történik. Az iskolai kert szerepe igen fontos a természettel való együttélésre nevelésében, sokrétű pozitív hatása van az egyén hosszabb távú életminőségre, és az időben kialakuló természet-szeretet elősegíti a környezetvédelem ügyét a távolabbi jövőben.

A terv az életre mint élő közösségre, annak méltó keretezésére is fókuszál.

A térhasználat egyik fontos eleme az új spontán közösségi terek, találkozási helyek, zugok hálózata. A két új tornatermet is magába foglaló bővítés az oktatás és a diákközösség mellett a tágabb helyi lakosság igényeit is szolgálja. A többcélú és közösségi terek egy része függönyökkel ideiglenesen kisebb térrészekre osztható. A térhasználati koncepció része a Neufeld mobilapp, amelynek segítségével a diákok helyi közösség tagjai a megosztott használatú terek foglaltságát átláthatóan maguk kezelhetik.

Tiszta, kompakt, könnyen variálható, de alkalmasint a közösségi aktivitás számára megnyitott térszervezés jellemzi tehát a tervet. A négyzet alaprajzú szinteken körbefordul a helyenként megszakított homlokzati traktus, az átriumok a belső térsort világítják be és teszik egyenértékűen komfortossá. Ennek két átellenes pontján a könnyen elérhető vizes csoportok és közlekedőmagok optimálisan fűzik fel a szinteket. A racionális rendet második rétegként pont a közösségi terek esetében némi játékkal a kerthez hasonlóan íves formák és egy szoborszerű csigalépcső oldja.

Az iskolaegyüttes időszakos megnyitása illeszkedik a körforgásosság koncepciójába: az applikációban a helyi közösség számára átláthatóan hozzáférhető iskolai terek betöltése csökkenti az új közösségi létesítmények építésének igényét. A svájci tervezési modell a gazdaságosság térbeli aspektusát is jól szolgálja: kompakt kubatúra, szabad, könnyen újragondolható alaprajzi rendszer, észszerű belső közlekedési rend jellemzi. Figyelembe vesszük egy, azonos szerkezeti rendszerben megvalósítható későbbi szint ráépítését, ami az előkészítés által költséghatékonyabban épülhet meg.

A vízzel teli algapanelek a közegben zajló biológiai aktivitással hőt termelnek, ami melegvíz-készítésre felhasználva csökkenti az energiaigényt, és árnyékolóként is működik. A nagyméretű zöldtető és a vízfelületek javítják a mikroklímát, a levegőminőséget. A helyi alapanyagú faszerkezet (Holzbau) az egyik legkisebb széndioxid-kibocsátású építésmód. A napelemek integrálásának opciójával is számol a terv, ennek az energiatermelési módnak az ökológiai mérlege szintén pozitív. A meglévő együttes távfűtött, ám a hőenergia 75%-ban megújuló forrású, az új épületrészt is ellátja. A mennyezetfűtés szintén csökkenti az energiaigényt, mert kisebb hőmérséklet mellett biztosít kellő hőkomfortot. A tetőn összegyűjtött esővizet a kert öntözésére használhatják külön vízfogyasztás nélkül. A tornatermek, zsibongók ill. az átrium nyitható bevilágítói között létrejövő kürtőhatás jól használható esti természetes átszellőztetésre, rásegítve a nyári hűtésre is.