Épületek/Lakóépület

Kortárs villa a Rómaifürdőn

2023.12.11. 17:06

A Római-parton, egy óriás platánfákkal szegélyezett, rácsszerűen felparcellázott, századfordulós villanegyed méretes saroktelkén fekszik a Zsuffa és Kalmár Építész Műterem tervezte, 2021-ben befejezett, új építésű családi háza. 

“A mérnöki ethosz vezérelte modernizmus egy határozott válasszal szolgált az építészet szépségére vonatkozó kérdésre: a háznak nem a szépség kell legyen a célja, hanem hogy jól funkcionáljon. Ám a megjelenés bonyolult kérdése és a használhatóság egyértelműbb kérdése közötti szigorú elválasztás mindig is egy illuzórikus különbségtételen alapult. Bár elsőre a ‘funkció’ szóhoz egy hatékony épített menedék biztosítását társítjuk, ugyanakkor nem valószínű, hogy megelégednénk egy olyan épülettel, amely egyetlen kvalitása, hogy szárazon és melegen tart bennünket."Botton, Alain de (2007) 62. oldal, in The Architecture of Happiness. London: Penguin Books. [A szerző fordítása]

A hatalmas, érett platánfák, a sík, folyóparti terep, a mértani pontossággal felszabdalt, széles, egyenes utcák négyzethálós szerkezete alapvetően határozzák meg a hely sajátos szellemét. A Duna közelsége szinte tapintható, de mindenképpen érezhető, szagolható. A harmadik kerület folyópartján szellősen sorakozó, többnyire szecessziós, klasszicista és időnként historizáló villák egyikében az 1970-es évek végéig lakott Sárdy Brutus, magyar plen-air festő és restaurátor. A helyszínre megérkezve teljesen érthető, miért. A közeli budai hegyek, az óriás fák és a vízpart hálás témák lehettek egy impresszionista tájképfestő számára. A nyaralótelepekre emlékeztető, csöndes nyugalommal elterülő széles utakon sétálva könnyű elfelejteni, hogy a házat egy zajos és lüktető nagyváros veszi körül.

Komoly tervezői kihívás volt az intimitás és a magánszféra megóvása egy három úttal körülhatárolt, terjedelmes, sík telken. Ezt a tervezők nemcsak kertészeti elemekkel, hanem a tömegek tagolásával, építészeti elemekkel valósítottak meg. Délről közelítve, az utcától távol, három, szabad szemmel jól elkülöníthető tömegrész látható: két monolitikus téglatest és egy könnyűszerkezetes középrizalit; ez a tagolás egy intim kertet hoz létre. A bézs színű, meleg halványszürke árnyalatú tégla megfelel a megrendelő kívánalmainak és a környék historizáló villáinak a színével is harmonizál. Jól ismert modernista arányokkal dolgoztak a tervezők, a déli homlokzat aszimmetrikus kompozíciójában a nagyobb tömeg körülbelül kétszerese a kisebbnek, míg a keleti homlokzat vizuális koncepciójában az 1:3 arány érvényesül. Mára már építészeti klasszikussá vált, érett modernista esztétikai ideálok sorát vonultatják fel a tervezők. A pergolák csupasz, dísztelen, horganyzott acél szerkezetében, a HEB gerendák csavarozott csomópontrészleteiben, a nyugati homlokzaton a sodort acélkábelekre felfutó kúszónövényekben, és a lapostetőkben az a modernista, utilitarista szépségideál mutatkozik meg, amit Ludwig Mies Van der Rohe majdnem száz éve, a vízparti árterületre tervezett Farnsworth házában fogalmazott meg. A teljes belmagasságot átfogó egyedi tervezésű, alumínium vértezetű, fa tokszerkezetű, tolóajtós üvegfelületek Le Corbusier százéves, klasszikus modernista elméletének — a fluiditásnak, specifikusan a beltér és a kültér közötti optikai fluiditásnak —, a kortárs építészetet a mai napig erősen átható relevanciájáról tanúskodnak. Az évszázadok óta, sőt már a római korban is üdülő- és fürdőhelyként használt hely kötetlen szelleme, a szerényebb, favázas idénynyaralók és a csónakházak haszonelvű, keresetlen esztétikája jelenik meg a pergola, a lugas és a fedett autóbeálló csavarozott, horganyzott acél könnyű szerkezetében. A nappaliban a csigalépcső helytakarékos, de elegáns fluiditása Corbusier modernista villáival rezonál, a lépcsőfokok körüli fa térelválasztó lamellák szintén modernista, de már a kortárs japán építészetben is közkedvelt vizuális szűrőelemeket elevenítenek fel. A kutya megérkezése előtt, az eredeti tervek szerint a lamellák mögött, egy a talajszintről megemelt ablak előtt kapott volna helyett a japán teázó sarok, de az új házikedvenc terjedelmes ágya is meglepően precízen illik a nagy részletességgel kialakított nappalisarokba.

A „sebész sem végez műtétet saját magán" bölcsesség mentén az építőiparban tevékenykedő házaspár – bár korábban terveztek már saját maguk részre lakóházat – második otthonuk építészeti- és belsőépítészeti tervezését mégis a jól ismert, tapasztalt, több évtizede alkotó és praktizáló Zsuffa és Kalmár Építész Műteremre bízták. A tervezés és kivitelezés folyamatában intenzíven résztvevő megrendelő pár egyes belsőépítészeti elemeket, például a gyerekszoba beépített bútorait viszont sajátkezűleg tervezték. Első otthonukban megtapasztalhatták, hogy mi az, ami számukra működik és mi az, ami nem. Ezek, a korábban elsőkézből szerzett gyakorlati megfigyelések segítették a második házban érezhető magabiztos, praktikus, de mégis teljesen egyedi és testreszabott térszerkesztést, a családi élet mindennapjai köré rajzolt funkcionális tereket: például az elkülönített, nagyobb mosókonyha, a nappali tértől különálló házimozi szoba, valamint a konyha-nappali-étkező-kerti étkező egybefolyó, négyes áramló terének szerkesztését. További apró, de lényeges tervezési mozzanatok figyelhetők meg: a mosogató elhelyezése a centrálisan pozícionált konyhaszigetben, úgy, hogy aki főz, hámoz, öblít, és tisztít, az egyszerre szemmel tudja tartani a hatalmas étkezőasztalon folyó családi ebédeket, jelmez és házi feladat készítést, a mágnesfalra felkerülő műveket, a lépcsőre merészkedő kutyát és a kerti asztalra felszökő macskát. Szinte érezhető, ahogyan egy láthatatlan kéz körberajzolta a háromgyerekes család mindennapjait, akár egy animáció story-boardját. Semmi sem túl nagy, magas, vagy széles, minden pontosan akkora, és ott van, ahol lennie kell. A hagyományos, egyszerűbb vidéki családi házak térrendezéséhez hasonlóan, ahol a kemence volt a ház közepén lüktető éltető elem, itt is a hatalmas étkezőasztal és az elegáns minimalista konyha a ház szíve, a legnagyobb tere.

A bejárati tér kellemes, szellős érzetet kelt. Szűk folyosó helyett két párhuzamosan elhelyezett térelválasztó rejt el hat nagy szekrényt, mindent elnyelve ami a külvilágban abszolút szükséges, de a beltérben felesleges. A térelválasztóba tervezett párnázott üreg pontosan akkora, hogy egy felnőtt és egy gyerek egyszerre tudja felhúzni az éppen szezonálisan aktuális lábravalót.

A kortárs építészetben egyre nagyobb teret nyerő, szofisztikáltan megkomponált épületgépészet, a mennyezetfűtés, a hővisszanyerős mechanikai szellőztetés folyamatosan kellemes hőmérsékletet és friss levegőt biztosítanak – állandóan zárva tartott nyílászárók mellett –, tehát a természeti tájtól való elzárkózás árán valósul meg a tökéletes épített környezet. Ez a kérdés világít rá egy fontos, eddig megválaszolatlan paradoxonra, ami a szélesebb kortárs szakmai diskurzust is meghatározza: milyen lélektani, érzelmi és ökológiai hatása van a mesterséges és a természetes környezet közötti radikális elhatárolásnak? És valóban ez a fajta elhatárolás az egyetlen út?

Baranyai Éva

 

Szerk.: Borenich Levente