Épülettervek/Hallgatói terv

Hiánypótló koncertközpont Szeged belvárosában – Blaesius Bence diplomaterve

2021.09.09. 07:44

A diplomamunka témája egy olyan városi koncertközpont megtervezése Szegeden, ami lokálisan és regionálisan is ki tudná egészíteni a zenei életet, reagálva arra, hogy a városban máig nincs megfelelő méretű és akusztikájú hangversenyterem. Funkcionális programja sokrétű és összetett, a legfontosabb részei a zenei tereket magába foglaló egységek: a 3-400 fős nagyelőadóterem, a 100 fős kamaraterem és különböző méretű, igényszintű próbatermek.

HELYSZÍN, MOTIVÁCIÓ

A tervezési feladat helyszíne Szeged belvárosi övezete, városközpontja, amely kereskedelmi és szolgáltatási funkciók által alapvetően meghatározott településrész. A városrészben találhatók – a teljesség igénye nélkül - a Móra Ferenc Múzeum épületei (Közművelődési Palota, Fekete Ház, a Vár), a városi könyvtár, a színház és a bábszínház játszóhelyei, a Reök-palotában a Regionális Összművészeti Központ, a Korzó Zeneház, a Kass Galéria, a Belvárosi Mozi. A városrész új közösségi találkozóhelye a Szent-Györgyi Albert Agóra, ahol a Százszorszép Gyermekház, az MTA Szegedi Biológiai Kutatóközpont Látványlaboratóriuma, Informatórium és Informatika Történeti Kiállítás is helyet kapott. Mindezek ellenére a városban a mai napig nincs megfelelő méretű és akusztikájú hangversenyterem.

TÉMA

A diplomaterv témája egy városi koncertközpont megtervezése. 2003-ban a Művészeti kar az egyetem részévé vált, és azóta sem létesült egy olyan, komolyabb koncertsorozat megtartására alkalmas épület, amely be tudja fogadni a keletkezett igényeket. Egy ilyen épület létesülése lokálisan és regionálisan is ki tudná egészíteni a zenei életet.



CÉLOK

A projektnek három fő célja volt. A legfontosabb, hogy olyan, akusztikailag igényes terek jöjjenek létre, amik ki tudják szolgálni a városi igényeket. A második cél, hogy a telek és az azelőtti tér jól együtt tudjon működni, egy új városi találkozási pontot létrehozva. A harmadik cél pedig az volt, hogy a város tömegközlekedése ugyan nagyon jó, de általános a parkolóhiány, így az épület befogadóképességének megfelelő mennyiségű parkolóhely létesüljön házon belül – kerékpár, autó.

TERVEZÉSI TELEK

A tervezési telek Szeged belvárosában, a Dugonics/Kis-dugonics térnél található, közvetlen szomszédságában a Tisza Lajos körúton lévő Bartók Béla Művészeti Kar épületével, amit funkcionálisan is ki tudna egészíteni. A koncertterem a térre néző saroktelekre, a telektömböt eddig lezáró, avult állapotú áruház helyére jön létre két tűzfal közé. Számos erőssége van: a telek előtt lehetőség van köztér kialakítására; kiemelkedően jó a városrész tömegközlekedése, két villamos- és trolibuszhálózat is keresztezi, így könnyen megközelíthető, illetve a belváros felől (Reök palota, Dugonics tér) nagyon jó rálátással és feltárulkozási lehetőséggel rendelkezik.



TÖMEGALAKÍTÁS

Az épület kialakításánál három fő koncepcionális szempont volt. Jelenleg a telken álló épület zártsorú, keretes beépítésű. Ezt a beépítést igyekeztem folytatni, a csatlakozó tűzfalakhoz kapcsolódtam. Az épület fő homlokzata a Kálvária sugárút felől található, így a reprezentatívabb funkciójú épületrészeket erre a homlokzatra helyeztem el, minden másodlagos funkciójú, alárendelt tér a Dáni utcai homlokzatra szerveződött. A telekre való jó rálátás miatt az épületemet jelként szerettem volna megmutatni, amit a funkció indokolt. Ezt a jelszerű megmutatkozást a két nagy koncertteremi tömeggel igyekeztem hangsúlyozni, a kamaraterem egy enyhén kiforduló tömeggel, a nagyelőadóterem pedig az üveghomlokzaton keresztül való kivetülésével jelenik meg a külső tér felé.

A nagyelőadóterem tervezésénél fontos szempont volt, hogy Szegednek nem egy fix befogadóképességű/berendezésű teremre van szüksége. Ezért igény és előadás stílusa szerint változtatható befogadóképességű terem került megtervezésre.



A telek előtti térrel úgy foglalkoztam, hogy a jelenlegi közlekedési rendszerhez igazítottam a tervezetett útvonalakat úgy hangsúlyozva, hogy az épület előtt létre tudjon jönni egy tér, ami a koncert előtti és utáni embertömeget tudja kezelni. A zöldfelületek itt magaságyásként kerültek kialakításra, hogy mérsékeljék a nagy forgalmú útszakasz zajhatásait.

TERVEZÉSI PROGRAM

Az épület funkcionális programja sokrétű és összetett, a legfontosabb részei a zenei tereket magába foglaló funkcionális egységek – 3-400 fős nagyelőadóterem, 100 fős kamaraterem és különböző méretű és igényszintű próbatermek.

TARTÓSZERKEZETI RENDSZER

Az épület teljes tartószerkezete monolit vasbeton vázra épül. Az alapozás a magas talajvízszint és a pinceszinti beépítések miatt résfalas/réstáblás. Az épület egy merev és stabil tartószerkezeten áll, ami szükséges volt a betervezett funkció miatt egy ilyen városi intenzív szövetbe. A nagyelőadóteremnél ez kiegészül egy acél másodlagos tartószerkezettel, amire a ház a házban elv alapján működő teljes akusztikai elválasztás miatt volt szükség.



ELŐADÓTERMEK BELSŐÉPÍTÉSZETE

A nagyelőadóterem süllyesztetten van kialakítva: a színpadnak és a nézőtérnek is van egy fix és egy hidraulikusan mozgatható része, ezzel szabályozható a befogadóképessége a teremnek. A nagyelőadóteremnek és a kamarateremnek is függőleges strukturáltságú fa lécváz burkolata van, aminek finom síktörései vannak. Ez akusztikailag is előnyös, illetve a hasítékokba látványelemek kerülhetnek. Így komolyzenei előadásokon túl más műfajú zenei rendezvények megtartására is alkalmas. A terembe fixen telepített hangvetők készültek, melyekbe LED-es fényforrások integrálódtak, amivel a terem megvilágítását lehet szabályozni. A hangvetők közötti hasítékokban a színpadvilágítástechnikai állások kerültek.



ANYAGHASZNÁLAT, KÜLSŐ-BELSŐ

A homlokzatburkolat kint és a belső térben egyaránt egy függőleges strukturáltságú homlokzatburkolat. Törekedtem arra, hogy minél kevesebb különböző anyagot alkalmazzak a homlokzaton. A kiválasztás során figyelembe vettem, hogy a csatlakozó épületek vakolt architektúrájú épületek. Az üvegfelületen kívül a burkolat anyaga egy szálerősített betonlap burkolat. Ezzel egyaránt tudtam megoldani, hogy a textúrája és színvilága alkalmazkodjon a környező épületekhez, viszont a jelszerű tömegek markánsan egy terrakotta színű anyagválasztással megmutatkozzanak a kamara- és a nagyelőadóterem tömegénél.

Szerző: Blaesius Bence

Szerk.: Nemes D. Nikolett