Technológia

Gyorsaság és hatékonyság az előregyártásban

2023.03.31. 13:50

A közelmúltban új gyártó lépett a hazai előregyártott betonelemek piacára. Ennek apropóján Csukás Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettessel, Dávid Szabolcs vállalkozási igazgatóval, valamint Kovács Roland és Sónicz Tamás igazgatósági tagokkal beszélgettünk a PREbeton profiljáról, termékeiről és terveiről. 

Az indulás

A PREbeton első üzeme 2020 nyarán kezdte meg működését a Heves megyei Erdőtelken, augusztusban megtörtént a próbagyártás – avatott be a cég működésébe Sónicz Tamás igazgatósági tag. Ekkor úgy tervezték, hogy a vállalat napi 80 m3 előregyártott vasbeton szerkezetet fog gyártani. A részletek kidolgozására és a működés rendjének kialakítására Csukás Zoltánt kereste meg a Market, aki a cégcsoporttal együttműködve kidolgozta a működés részleteit; azt, hogyan működik majd a cég, a gyártás és a kivitelezés, hiszen a PREbeton kivitelezéssel kapcsolatos feladatokat is ellát. „A Market Csoport többi vállalata elsősorban »szolgáltatási tevékenységet« nyújt, vagyis – részletezte Sónicz Tamás – nem gyárt, hanem a helyszínen épít, így újdonság volt a vállalat életében a mi tevékenységünk." 

A PREbeton elsősorban azért jött létre, hogy a Market Építő Zrt. előregyártott vasbetonelem-igényeit kielégítse, de mindemellett más vállalatok megrendeléseit is kiszolgálja. Kezdetben a Market előregyártott vasbeton szerkezeti szükségletének 20-25 %-át tudta lefedni a vállalat, így nagyon hamar felmerült a gyár bővítésének szükségessége – elsősorban a feszített gerendák és a falpanelek gyártási kapacitásnövelése volt a cél. „Két évvel később, 2022 nyarán – tette hozzá Sónicz Tamás – adtuk át a PREbeton második üzemcsarnokát, ekkor a 80 m3 helyett már 120-130 m3-nél tartott a napi elvi kapacitásunk. Jelenleg ez 160 m3 körül alakul, de volt már 200 m3-es napunk is."

A gyárak rendszerint az indítás utáni hónapokban próbagyártást végeznek, nagyjából az elvi kapacitás 30 %-án; a PREbeton termékeire azonban szinte azonnal szükség volt, ezért már az indítás után közvetlenül teljes teljesítményen működtették a gyárat. „Nem volt idő a folyamataink finomítására – tette hozzá –, így nagy teljesítmény, hogy mint kényszerűen hamar kiderült, jól működő rendszert hoztunk létre." Azóta is folyamatosan fejlődik a gyár és a vele járó kapacitás – mindezzel együtt pedig a termékek minősége és a terméktámogatás is.

 

A termékek

„Háromféle nagy termékcsoportot érint a tevékenységünk, ami háromféle épülettípust is jelent: elsősorban a logisztikai parkok kivitelezése, illetve a logisztikai csarnokokhoz hasonló műszaki tartalmú, nagyméretű épületek elemeinek gyártása a feladatunk" – tudtuk meg Csukás Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettestől. „Kelyhek, pillérek, lágyvasas és feszített gerendák, lábazatok, dokkoló elemek; valamint kis mennyiségben lépcsők és födémpanelek viszik el a volumenünk legnagyobb részét. Talán ezeknél is fontosabb águnk azonban az ipari épületek kivitelezése, ahol főként autóipari gyártók épületeit építjük meg – alumíniumöntödék, akkumulátor-, szerelvény- és autógyárak épületeit kivitelezzük, ahol igen magas műszaki tartalommal, komoly gépészettel és hatalmas mértékű elektromos rendszerekkel találkozunk" – tette hozzá. Az ilyen épületeknél nagyon komplex a tervezési folyamat, általában nagy (akár 50-60 tonnás) elemméretekkel és kisebb ismétlődésszámmal dolgoznak. 

„A harmadik águnk a lakossági irányba nyit – mesélte – és főként a Kopaszi-gáton épülő társasházakat érinti jelenleg. Az egyik saját termékünk a legjellemzőbb ezen a helyszínen, ami az előregyártott, vasbeton, szendvicsfalas-jellegű épületelemeket jelenti." Ez a termék azért is különleges, mert nem csupán egy falelem, hanem tartalmazza a hőszigetelést, a külső homlokzati megjelenést (akár színben vagy struktúrában is), valamint minden gépészeti és elektromos berendezést is. Ezt a helyszínre kiszállítva és a kivitelező csapat segítségével összeszerelve jóval gyorsabban elkészülő épületet kap a megrendelő a hagyományos megoldásoknál. Ez a termék azért is a vállalat büszkesége, mert a termék fejlesztése során társ-leányvállalataival, a Moratus Szerkezetépítő Kft.-vel mint szerkezetépítő céggel és a LeanTech Kft.-vel mint generáltervező irodával együttműködve sikerült a termékcsaládot a megfelelő optimummal kialakítani.

Mint Sónicz Tamás kiemelte: minden esetben a megrendelő egyedi kérése szerint történik a gyártás és a kivitelezés is. „Nem úgy működünk, mint a ’70-es évek házgyárai, ahol katalógustermékekből lehetett válogatni. Mi a megrendelő egyedi szükségletei és az adott projekt technológiai igényei szerint alakítjuk ki az elemeket. Természetesen vannak saját csomóponti, rendszerszintű módszereink, amelyek használatának segítségével hatékonyabbak és gazdaságosabbak lehetünk, de mindig figyelembe vesszük a megrendelők kéréseit" – tette hozzá. Mérnöki szempontból talán az SK Innovation iváncsai akkumulátorgyártó üzeme volt a legfontosabb projektjük, ahol számos egyedi megoldást alkalmaztak.

Betontechnológiai szempontból a gyulai Airbus üzem két épülete emelhető ki, „hiszen itt egy rendkívül agresszív légkörnyezetben lévő vasbeton szerkezetet kellett létrehoznunk, ahol savas-vegyszeres környezetben lévő (egy galvanizáló üzem) vasbeton szerkezetet kellett úgy kialakítanunk, hogy az a tervezett életkorának teljes idejében állékony maradjon és a levegőben lévő vegyianyagok ne károsíthassák a szerkezetet."

Több nagy logisztikai beruházó épületét hozták már létre, valamint dolgozhattak a Siemens hazai gyáregységein is, ennek ellenére épületeik ritkán logisztikai csarnokok, sokkal inkább ipari gyáregységek, amelyeknél rendkívüli módon alkalmazkodni kell az épületben használni kívánt technológiához. „Úgy mondhatnánk, mi a technológiai igények köré építjük az épületeket" – összegezte Csukás Zoltán.

Dávid Szabolcs vállalkozási igazgató a volumeneket érzékeltetve kifejtette: „20-30.000 négyzetméteres csarnokok léptéke a kényelmes számunkra, de 150.000 négyzetméteres csarnokot is építettünk már – ilyen volt a JYSK logisztikai központja; de volt már olyan is, aminél 39 méter hosszú feszített gerendákat gyártottunk és szereltünk be. Jelenleg – részletezte – nagyon sok irányból vannak megrendeléseink, hiszen nagyon magasak az építési költségek és a mi előregyártott elemeink (különösen a kivitelezési lehetőséggel együtt) költséghatékony és gyors megoldást jelentenek. Egyre több, ún. „kisgenerál" feladattal keresnek meg bennünket, ahol egészen a szerkezetkész állapotig mi visszük a projekteket. Nagy előnyünk, hogy egy cégcsoport része vagyunk, így igény szerint minden munkafolyamatot el tudunk látni."

A fenntarthatóság

„Hangsúlyt fektettünk – tette hozzá Kovács Roland igazgatósági tag – arra is, hogy a lehető legkisebb karbonlábnyommal rendelkezünk. Ez persze nem csak a PREbeton, hanem az egész Market Csoport törekvése, az új üzemünknél ugyanakkor erre kiemelt figyelmet fordítottunk." Rámutatott: az energiafelhasználásuk nagy része közvetlenül a gyártásra megy el, aminél függnek az országos hálózat megújulóenergia-mixétől is, „de ezt segíteni is tudtuk azzal, hogy a második fázisban létrehozott gyárépület szinte teljes tetőfelületét lefedtük napelemekkel, zöldenergia-tárolókat telepítettünk, elektromosautó-töltőket helyeztünk el és a járműparkot is elektromossá fejlesztjük." Igyekeznek a minimumra redukálni a hulladéktermelésüket, amint azt Csukás Zoltán kiemelte: „ennek érdekében minden anyagot, ami a gyártáshoz szükséges (de nem építjük be), második, akár harmadik életpályával is ellátunk. Ilyen lehet egy zsalutábla vagy egy fém segédszerkezet, amelyre, ha már nincs szükség, szétbontjuk és az anyagait felhasználjuk máshol." Annak ellenére, hogy ipari környezetet volt szükséges kialakítaniuk, több mint 200 fát és cserjét ültettünk a gyár körül, ez a szám pedig évről évre nő.

„Teljes gyártási életciklusban – hangsúlyozta Sónicz Tamás – nem érhetjük el egyelőre karbonsemlegességet, hiszen nagy mennyiségű cementet használunk fel, amelynek előállítása jelenleg fosszilis energiahordozókat igényel. Nem vagyunk – nem lehetünk – tehát a világ legzöldebb üzeme, azonban ennek irányában folyamatosak a kutatásaink." Keresik, milyen alternatív technológiával váltható ki a jelenlegi cementelőállítás, amiben különösen nehéz, hogy a termékek minőségében nem kívánnak visszalépni. „Nem alapkutatásokat végzünk, hanem a már valamilyen szintre eljutott kutatások eredményeit felhasználva próbálunk új utakat találni. A kutatások laborokban született eredményeit igyekszünk a gyakorlatba átültetni" – ismertette Kovács Roland.

A folyamat

„Nagy előnyünk, – emelte ki Dávid Szabolcs – hogy nem csak legyártjuk az elemeket, de kiszállítjuk a helyszínre és össze is szereljük, tehát a megrendelőknek egy kész szerkezetet adunk át. A Markettől örököltük azt a szemléletet, hogy azonnal tudunk reagálni bármilyen változásra, legyen szó megrendelői igényről vagy tervmódosításról. Ezt elsősorban a gyár technológiai felszereltsége segíti, hiszen a legmodernebb sablonparkkal dolgozunk és a kiszolgáló egységek is a mi kezünkben vannak: saját asztalos- és lakatosüzemmel, valamint betonacél- és betongyártó üzemmel is rendelkezünk, így az előregyártás teljes folyamatát le tudjuk fedni önállóan. Ez a megrendelők számára nagyfokú teljesítési biztonságot jelent."
Nagyon fontos, hogy már a tervezés folyamatába is bekapcsolódjanak – tette hozzá Kovács Roland, hiszen olyan mérnöki tudásbázissal rendelkeznek, amiben már az épület kezdeti terveinek kialakításakor is segítséget tudnak nyújtani, kiemelve az előregyártás speciális szempontjait. „Ennek is köszönhető, hogy a mi termékeinkkel – mondta – gyorsabban és olcsóbban válik kivitelezhetővé egy-egy szerkezet a hagyományos technológiáknál." Minden egyes elem gyártmánytervezését és minőségbiztosítását is ellátják az épület terveinek pontosítása után, a kész terméket pedig egy jól szervezett logisztikai rendszer segítségével juttatják el az építési területre, ami sokszor komoly feladat, hiszen akár 50-60 tonnás elemeket is szállítanak.

Az előregyártott elemekből való építés legfontosabb célkitűzése, hogy a lehető legkevesebb egyedi elemre legyen szükség. A PREbeton célja is ez, bár persze sokféle elemet készítenek, amelyek ismétlődésszámának maximalizálása a legfontosabb költségcsökkentő tényező. A vasbeton elemek gyártásának automatizálása csak kis mértékben megoldott, már csak a méretük és összetettségük okán is. Ahogyan Csukás Zoltántól megtudtuk: „a kulcs az automatizáláshoz, hogy már a koncepciótervnél, majd a design & build fázisban is részt vegyünk a projektben. Ilyenkor az előregyárthatósági szempontokat is figyelembe tudják venni a tervezők, másrészt a későbbiekben a kivitelezési idő elképesztően csökkenthető, ha akár már a belsőépítész csapat elképzeléseit is ismerik a mérnökeink. Ezért is dolgozunk BIM-et kezelő szoftverekkel és felhő alapon, hiszen ilyenkor mindenki ugyanazt látja és akár többen, egyszerre dolgozhatnak a terven, így jelentősen gyorsítható a gyártmányterv kiadása."

„Talán többet mutatunk a konkurenciánál abban – folytatta –, hogy nagyon magas a betonunk felületi minősége. Önterülő, öntömörödő betont használunk, amelynek a bedolgozhatósága sokkal jobb, mint más gyártók terméke, pláne egy helyben öntött beton. A kötési ideje is sokkal gyorsabb: kevesebb, mint 12 óra után az elemek már kizsaluzhatók és kiemelhetők a helyükről, így a gyártás is sokkal gyorsabban ismétlődhet ugyanabban a zsaluban." A legtöbb piaci szereplőnek – egészítette ki mindezt Dávid Szabolcs – fix sablonparkja van, ami érthető, hiszen a legtöbbjük több évtizedes múltra tekint vissza; „mi azonban új gyártóként a legmodernebb eszközöket használhatjuk, fokozatmentesen állítható sablonokkal rendelkezünk. A megrendelők is sokat spórolhatnak azzal, hogy mi akár 2 cm-t is faraghatunk egy-egy elem keresztmetszetén."

Számukra a legfontosabb a mennyiségi gyártás, de ez nem jelenti azt, hogy a gyárban ne készülnének utcabútorok vagy más látványbeton-elemek. „Ezek a munkák – mesélte Dávid Szabolcs – sokszor nem térülnek meg, azonban olyan mérnöki kihívások, amelyeknek tapasztalatai előrelépést jelenthetnek a mennyiségi gyártásban is. Ez ugyanaz a helyzet, mint amikor egy autóipari szereplő a Forma1-be invesztál."

A jövő

A PREbeton azért alakult meg, hogy a Market igényeit kiszolgálja, mivel azonban a Market tevékenysége a teljes építőipart lefedi, ezért nem csak a Marketnek, hanem a külsős megrendelőknek is rendszeresen dolgoznak. Nem vagyunk – szögezte le Dávid Szabolcs – a legnagyobb szereplők a piacon, nem is ezzel a tervvel alakult meg a PREbeton; viszont a gyártási volument tekintve a legnagyobb 3-4 vállalat között vagyunk, minőséget tekintve pedig azt merem mondani, az élvonalban.

„A legnagyobbak közt vagyunk, pedig nem gyártunk tömegterméket – tette hozzá Csukás Zoltán. Jelenleg csak a hazai piac a fő célpontunk, hiszen még az itthoni igényeket sem tudjuk teljes mértékben kielégíteni. Természetesen egy esetleges külföldi megrendelésnek is örülünk, azonban az ilyen betonelemeknél elsődleges szempont a logisztika. Ezek nagy súlyú termékek, amelyeknek a végfelhasználói árát jelentősen befolyásolja a szállításuk költsége" – emelte ki. A gyár és az építkezés közötti távolság vagy földrajzi viszonyok tehát szinte elsődlegesen jelennek meg az összköltségben.

„A PREbeton jövője talán a múltból is jósolható – mondta Dávid Szabolcs, hiszen elég meredek növekedési gradiens jellemez minket. Rögtön az első teljes termelési évünkben 5 milliárd forint feletti forgalommal indultunk, amit a tavalyi évben megdupláztunk. A jelenlegi piaci körülményeket is figyelembe véve nem biztos, hogy ez az ütem tartható lesz, de a cél ismét a volumennövekedés. Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a megrendelési hullámvölgyekben a működés optimalizálásán és a termékek finomhangolásán dolgozzunk, ami az elmúlt fél évben végbement változásokon is kiválóan látszik."

Móré Levente