Közélet, hírek

Elkészültek az új szentendrei állomás tervei

2021.12.15. 15:22

A H5-ös szentendrei hév rekonstrukciójának keretében Szentendre végállomására teljes körű átépítési tervek készültek a BFK megbízásából, az UTIBER és az építész stúdió munkája révén. A most bemutatott látványtervek munkaköziek, így változások még lehetségesek, 2022 első negyedévére véglegesedhetnek. 

Sajtótájékoztatón mutatták be a H5-ös szentendrei hév rekonstrukciójának részleteit, ezen belül is Szentendre végállomásának teljes körű átépítési terveit. Az eseményről Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója számolt be részletesen közösségi oldalán. Mint írja, a megállóhelyen új, közös, színvonalas, fedett buszpályaudvar és hév-állomás épül, akadálymentes peronokat alakítanak ki korszerű utastájékoztatással ellátva, 400 P+R férőhely, új parkolóház, és 300 B+R biciklitároló is létesül, emellett megújult közterületek, több zöld, új kereskedelmi funkciók várják az arra közlekedőket, és új akadálymentes kapcsolat is létesül a 11-es úton át Szentendre belvárosába.

A terveket a BFK megbízásából az UTIBER és az építész stúdió készíti. A látványtervek munkaköziek, a végleges engedélyezési tervek 2022 első negyedévében készülnek el, így változások még lehetségesek.



"A H5-ös a legnagyobb forgalmú hév Budapest elővárosában, naponta 116 ezer ember veszi igénybe, a szentendrei végállomás azonban nemcsak közlekedési, hanem kereskedelmi funkciókat is betöltött, ezért mi arra törekszünk, hogy ne csak a telekhatárokon belül gondolkodjunk a felújításkor, hanem egy új városközpontot hozzunk létre a városban, fejlett közlekedési kapcsolatokkal, és minél több zöldterülettel, teljesen integrált, a hévvel közösen fedett buszpályaudvarral", írja posztjában Vitézy. Ahogy felidézte, Vitályos Eszter európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkár idén a nyáron azt kezdeményezte, hogy a nagy beruházás keretében a csomópont tervei így készüljenek el, a tavasszal leégett élelmiszeráruház területére is kiterjedően. 

"Az új szentendrei végállomáson jelenleginél is egyszerűbben, az időjárástól védve lehet majd átszállni a buszokra, a hév és a Volánbusz utasforgalmi terét egyesítjük, közös fedett nagyívű perontetővel. Ugyancsak fedett lesz a tervek szerint a taxiállomás, illetve a ki- és beszállás idejére igénybe vehető K+R (Kiss + Ride) parkoló. Az autóról hévre átszállók számára egy nagy kapacitású, 250 férőhelyes P+R parkolóház épül, az elképzelések szerint egy kisebb parkolóval együtt csaknem 400 autónak lesz hely. Ugyancsak több kerékpártárolóban összesen 300 kerékpár elhelyezésére lesz mód az állomáson, mely kapacitás igény esetén még tovább is bővíthető", ismertette a projekt részleteit a BFK vezérigazgatója. 



A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában foglaltak szerint a héveket, így a H5-öst is egységes vasúti rendszerbe integrálják. A H5-ös felújításának tervezésére a BFK létrejötte után elsőként szerződtek, most az engedélyezési tervkészítési szakasznál tartanak. 2022 első negyedévére lehetnek meg az építési engedélyek, amelyek birtokában 2023-ban elkezdődhet a szentendrei hév felújítása. A munka 2026-ban fejeződhet be. A beruházásra a kormány uniós forrást biztosított, a Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv felhasználásával valósulhat meg.

Ahogy Vitézy emlékeztet rá, a vonal fővárosi szakaszán 2005 és 2007 között már megtörtént a pálya felújítása, ugyanakkor itt is szükséges az akadálymentesítés minden állomáson. Ennek megfelelően 55 centiméter magas akadálymentes peronokat építenek, rendezik a megállók környezetét és egységes, korszerű lesz az utastájékoztatás. A fővárosi szakaszon is új kerékpártárolók épülnek, az Árpád hídnál és a Margit hídnál is úgy alakítják ki a peronokat, lifteket, hogy könnyebb legyen az átszállás a villamosokra. Új liftek épülnek a Batthyány téren is. Az agglomerációs szakaszon szintén egységes, esztétikus és akadálymentes megállók épülnek, ugyanakkor itt szükséges megújítani a pályát, a biztosítóberendezést és az energiaellátó rendszert. Szentendre mellett Pomázon is új intermodális csomópont épül, illetve Kaszásdűlőnél egy új forgalmi csomópontot hoznak létre. 



"Mivel az elmúlt tíz évben 30 százalékkal növekedett a gépkocsik száma Budapesten és az agglomerációban, miközben a közutak kapacitása alig változott - és nem is cél több autó bevonzása a fővárosba -, az egyetlen lehetséges út a kötöttpályás közlekedés fejlesztése", zárul a bejegyzés.