| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Lakóépület

Kütyüből sok, színből kevés

1/26

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo

?>
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders
?>
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo
?>
1/26

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo

Kütyüből sok, színből kevés
Épületek/Lakóépület

Kütyüből sok, színből kevés

2011.05.17. 13:38

Projektinfó

Földrajzi hely:
Norvégia, Hjellestad

Építészek, alkotók:
Todd Saunders

Vélemények:
14

Letölthető dokumentumok:

Todd Saunders kanadai származású, Norvégiában élő építész kreatív, dinamikus szemléletű,  határozott és letisztult elképzeléseket megfogalmazó megbízókra talált, akik egy családi ház tervezésére kérték fel, a Bergentől délnyugatra fekvő tengerpartra, Hjellestad nevű helységbe. Az eredmény nem mindennapi épület lett - Saunders véleménye szerint a közös alkotó folyamat őt magát is jobb építésszé tette.

A Villa G nevet viselő fehér landmark Hjellestad vidékén található, Bergen közelében. A ház nagy, mégsem uralkodik környezetén, modern, de szűkszavú. Formája jövőbe mutató, mégis hagyományos északi anyagokból és építészeti elemekből készült, a kipróbált helyi építési módszerek alapján. A vertikális irányultságú fehér faburkolat három különféle méretben fordul elő a homlokzatokon, véletlenszerű elrendezésben. Az épülethez fedett külső teraszok kapcsolódnak, az előreugró emelet pedig a bejáratot is védi, így a ház jól alkalmazkodik Norvégia nyugati partvidékének kemény éghajlatához.

 

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg
1/26
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg
2/26
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg
3/26
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Bent Renel Synnvalg

Villa G - építészet: Todd Saunders
4/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
5/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
6/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
7/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
8/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
9/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo
10/26
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo
11/26
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo

 

Az építész és a megbízó a projekt minden fázisában nagyon jó viszonyban tudott együttműködni. Saunders a nagyvonalú gesztusokat kedvelte, a megrendelő pedig a tökéletességre törekedett a részletek tekintetében. Munkakapcsolatuk szinte szimbiotikus volt. A ház minden részlete az építész és a megbízó termékeny párbeszédének-vitájának az eredménye. A belső lépcső végleges formája például legalább 10-12 közösen megvitatott vázlat után alakult ki. Az eredmény 1 cm vastag acéllemezből hajtogatott, fehér, homokszemcsékkel bevont és csúszásmentesített lemez lett. A helyben készített lépcső majdnem egy tonnát nyom, a tetőablakon keresztül daruval kellett a helyére emelni. A mellvédek víztiszta ragasztott üvegből készültek.

 

 

Villa G - építészet: Todd Saunders
12/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
13/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
14/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
15/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
16/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
17/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
18/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
19/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
20/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

 

Az építész és a megbízó lelkesen mesél a tervezés és építés folyamatáról. Saunders szerint a megbízó igen intelligens és határozott építészeti érdeklődése van. Folyamatosan kihívások elé állított minket, de sohasem állt a tervezés útjába. A család bemutatta kívánságait és igényeit. Ezek a tiszta és tömör követelmények segítettek minket a projekt egyszerű tervezési elveinek meghatározásában.

A tulajdonos a ház tervezésével kapcsolatban szerzett élményeiről mesélve ezt mondja: igen, pontosan meghatároztuk, mennyi beépített szekrényt akarunk és így tovább. Néhány házat már építettünk korábban, sokat tanultunk a tapasztalatainkból és a hibáinkból. Tudtuk, hogy egy tiszta vonalakkal rendelkező házat akarunk, bármiféle zaj és vizuális zűrzavar nélkül. Ez az egyik oka annak, hogy a beépített szekrények és a tárolók nagy részét 60-70 cm vastag falakba rejtettük. A konyhapult nyolc méter hosszú, alatta rengeteg fiókkal a különféle eszközök számára. Egyetlen fali csatlakozó sem látható itt, minden technológiát a konyhában lévő központi egység vezérel. A megbízó bevallja, hogy ő egy "kütyü-őrült", a ház személyiségének ezen részét tükrözi.

 

 

Villa G - építészet: Todd Saunders
21/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
22/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
23/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders
24/26
Villa G - építészet: Todd Saunders

Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo
25/26
Villa G - építészet: Todd Saunders, fotó: Jan Lillebo

 

A korábbi családi házakat azzal a szándékkal építették, hogy a közeli jövőben értékesítsék. Most a tulajdonos azt mondja: megépítettük azt a házat, ahol sokáig fogunk lakni.


Villa G - Hjellestad, Norvégia

vezető tervező: Todd Saunders
tartószerkezetek, épületgépészet, épületvillamosság: Node As
generáltervező: Saunders Architecture

tervezés és kivitelezés éve: 2007-2009
bruttó szintterület: 368 m2
kivitelező: Bygg AS, Trond Folkedal
műszaki ellenőr: Todd Saunders

Vélemények (14)
mB
2011.05.17.
22:39

Nagyon szép ház, tényleg élmény, öröm volt a (sajnos csak külön letölthető) alaprajzát is böngészgetni. Ezügyben egy észrevétel - nem is annyira erről a konkrét házról (vagy az itteni közlésről), mint az építészeti beszélgetésünk mikéntjéről: Izgalmasnak tűnt a ház első pillantásra is, kíváncsi lettem rá, de aztán azt vettem észre, hogy a szöveg olvastával sem tudtam meg SEMMIT a téri világáról, a belső kapcsolatairól - arról, ami az építészet anyaga, lényege volna. Sajnálom hogy az alaprajz is csak külön tölthető le - kicsit ez is azt sugallja hogy a ház nem más mint anyag és látvány, amihez szinte mellékesen, a fanatikus érdeklődőknek az alaprajz is van csatolva (visszatérő szomorúság hogy a fotók viszont ismétlőleg, dupla sorozatban kerültek a galériába). Pedig a ház bőven megérdemelné a téri figyelmet is - de ettől függetlenül: bármilyen ház megérdemelné; de mást mondok: mi, építészek érdemelnénk meg, hogy egy-egy házhoz ne az imázsán, az anyagain, hanem a TEREIN keresztül viszonyuljunk elsősorban, hogy azon keresztül ismerjük meg. Kíváncsiságból kigyűjtöttem a szöveg szigorúan a házra vonatkozó megállapításait - ebből egy, egyetlen egy (!) volt ami a téri világra vonatkozott (vastaggal kiemelve): fehér landmark ház nagy, mégsem uralkodik Formája jövőbe mutató hagyományos északi anyagokból vertikális irányultságú fehér faburkolat fedett külső teraszok nagyvonalú gesztusok tökéletesség (…) a részletek tekintetében belső lépcső végleges formája víztiszta ragasztott üveg mekkora illemhelyet akarunk

mB
2011.05.17.
22:47

@mB: (persze adódik a bizonytalanság fordítási félrecsúszásokból is: megtaláltam a szöveg angol forrását, ahol kiderül hogy nem a vécéméreteket, hanem a beépített szekrények mennyiségét tudták jóelőre közölni: "we had an exact number of how many meters of closets we needed". Más helyen is előfordul a "closet - illemhely" félrefordítás. Pardon.)

perika
2011.05.17.
22:57

@mB: :-))) na ez klassz, a forditó most biztosan pironkodik:-))) de azért javítjuk, ha nem baj, ne maradjon itt az örökkévalóságnak ez a cukiság (e)

line out
2011.05.19.
08:47

@perika: Érdekes, nem találtam sehol hivatkozást arra hogy ez egy átvett/szemlézett és lefordított anyag, és az eredeti is csak a hozzászóló munkájának köszönhetően lett belinkelve. Akár az építészek szerzői jogait, akár a sajtó működését illetően egy ilyen helyzetben a legkevesebb ami elvárható az minden átvett cikk esetében ennek a két dolognak: a forrásnak és a fordítás tényének a megjelölése. Rosszul gondolom?

perika
2011.05.19.
11:09

@line out: Kedves Samu! A fenti anyagot (ahogy minden mást is) közvetlenül az építészirodától kértük el, nem átvett, hanem eredeti forrástól származik. Más médiumban megjelent cikkeket blogmarkként helyezünk el az oldalon, illetve másodközlés esetén ezt a tényt külön feltüntetjük (-- ezt a policy-t te is ismered, mert dolgoztál velünk, és semmi nem változott az elmúlt években). Idegen nyelvű szövegek fordítása esetén nem mindig írjuk ki a fordító nevét (pl. ha szerkesztőségi belső munkatársról van szó). A külföldi építészirodák általában egyetlen szöveget írnak és egy publikációs anyagot állítanak össze egy adott projektről, s ez jelenik meg az interneten több helyen is, így az archdaily-n és nálunk is. Szóval a helyzetfelismerésed és a memóriád rossz, egyébként pedig igen, jól gondolod:-) szia, e

mB
2011.05.19.
16:31

@perika: "A külföldi építészirodák általában egyetlen szöveget írnak" - akkor fel is lehetne (kellene) tüntetni őket szerzőként... ;-)

line out
2011.05.19.
22:42

@perika: Köszönöm a választ, akkor én értettem félre a hozzászólásokból meg a szerző jelöletlenségéből a helyzetet. Elnézést a hirtelenkedésért, azért tettem mert meglepett. Üdv, Samu

perika
2011.05.22.
13:27

@mB: Az EF portálrendszere a cikk elején tünteti fel az alkotókat és a szerzőket. Ezeket külön adatbázis mezőben tároljuk. Ha az alkotó meg a szerző ugyanaz, akkor csak az alkotó nevét írjuk be, mert egyébként kétszer jelenne meg a neve, és egyéb bonyoldalmakat is okozna a névra kattintott listák esetében. üdv: perika

mB
2011.05.22.
14:47

@perika: Köszönöm - bár a kérdésem nem technikai volt, hanem egy egyszerű megjegyzés elhelyezését vetette fel, ahogy (emlékezetem szerint) máskor is (néha) szerepel egy egy írásnál, hogy "a tervezők műleírásából", vagy (mint most lehetne) a "tervezők által összeállított sajtóanyag" stb. Engem mint egyszeri olvasót érdekel, hogy a szöveg "belülről" ismertet vagy kívülről értékel, hogy saját cikk vagy fordítás - mindez apróság, csak hogy elolvasván tudjam hova tenni, mit látok és olvasok (ahogy a fotósok neve is mindig szerepel). A blogoszféra egy jóval személyesebb és (jogszabályokkal legalábbis) sokkal kevésbé kötött világ, de a szokás mégis az, hogy a cikkek/képek forrását feltüntetik - de mondom: nem is "jogi" vagy más tudományos okokból, mint inkább személyesen engem érdekel(ne) az egyes cikkeknél hogy ki írta (és furcsállom hogy erre egy technikai jellegű válasz jön.. ;-) ).

lecsó
2011.05.17.
22:18

Klassz, sőt, klafa. A fürdőszobát leszámítva. Meg a lépcső éleit és az egyéb sarkos és éles dolgokat a görkorcsolyázó gyerekek közelében. Kár, hogy nincs még több kép.

Pákozdi Imre
2011.05.17.
19:40

Gyönyörű, bár az ember elképzelné, hogy arrafelé a kemény, hideg tél esetleg kisebb ablakfelületeket indokolna. De úgy látszik, nem. Hogy áll ma az üveg- és ablaktechnológia a hőszigetelés szempontjából? Immáron tökmindegy, hogy üveg vagy többrétegű fal? Netán beruházási költségben is? Én már 11 éve nem építkeztem...

schigeru
2011.05.17.
21:54

@Pákozdi Imre: Hogy áll ma az üveg- és ablaktechnológia a hőszigetelés szempontjából? Immáron tökmindegy, hogy üveg vagy többrétegű fal? Netán beruházási költségben is? Én már 11 éve nem építkeztem… Az Úr 2011-ik esztendejében sem nagyságrendekkel jobb a helyzet, mint az ezredfordulón. Mármint a legutóbbin. Egyébként légifotó hiányában nem tudhatjuk, hogy nincs-e a lapostető napkollektorokkal telepakolva, vagy esetleg egy gondosan eltikolt pincében rejtezik-e fókazsírral működő kazán…

zapata
2011.05.18.
04:34

@Pákozdi Imre: Elnézve a házat, nem hiszem, hogy az üvegfalak ára a gazdának különösebb gondot okozott volna. A déli oldali üvegfal egyébként hozhat értékelhető szoláris hőnyereséget, bár nyilván kisebbet, mintha nálunk lenne, a nyugati üvegfalat viszont a kilátás miatt nem lehetett kihagyni.

BRS
2011.05.18.
09:39

@Pákozdi Imre: Bergen környékén a tél lényegesen enyhébb, mint Magyarországon. A meleg tengeráramlat miatt vízközelben ritka a -5 fok alatti hőmérséklet.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.