Épülettervek/Tervpályázat

„Az örökre bezárt kapu” – A Studio Fragment díjazott terve a ReUse Italy versenyen

1/10

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

?>
Forrás: Studio Fragment
?>
Forrás: Studio Fragment
?>
Forrás: Studio Fragment
?>
Forrás: Studio Fragment
?>
Forrás: Studio Fragment
?>
Forrás: Studio Fragment
?>
Forrás: Studio Fragment
?>
Forrás: Studio Fragment
?>
Forrás: Studio Fragment
?>
Forrás: Studio Fragment
1/10

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

Forrás: Studio Fragment

„Az örökre bezárt kapu” – A Studio Fragment díjazott terve a ReUse Italy versenyen
Épülettervek/Tervpályázat

„Az örökre bezárt kapu” – A Studio Fragment díjazott terve a ReUse Italy versenyen

2021.07.14. 12:10
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Olaszország, Grottole, Matera

Építészek, alkotók:
Bődi Imre, Frikker Zsolt

Reuse the Fallen Church (Chiesa Diruta)

URL:
Studio Fragment Kft.

Tervezés éve:
2021

Stáblista

Építésziroda: Studio Fragment Kft.

Vezető tervező: Bődi Imre, Frikker Zsolt

Dosszié:

MÉD:

A ReUse Italy projekt keretében Olaszországban található elhanyagolt, ám történelmileg értékesnek számító, a múlt homályában elfeledett, romos állapotú épületek újraélesztésére írnak ki pályázatokat a világ minden tájáról jelentkező építészeknek. Egy korábbi kiírás alapján a résztvevők a Chiesa Diruta templomot koncertteremként elképzelve tervezhették át. A pályázaton sikeresen szereplő magyar induló, a Studio Fragment a második helyet nyerhette el koncepciójával, amelyet most az Építészfórum olvasóinak is bemutatnak.

múlt

„A zene az idő, az építészet pedig a tér birtokbavétele. A zene a pillanatot, a folyamatos idő egy konkrét szakaszát ünnepli - akkor és ott. Az építészet a tér egy részletét próbálja személyessé tenni. A véges életű ember ünneppel szakaszolja az örökkévalóságot, és építményekkel szakaszolja a végtelen teret. A zene az idő egy fontos, ünnepi pillanatához kapcsolódik. Az építészeti alkotás - ha a hasznosságon túl hordoz valami többletet - szintén ünnep, a tér egy fontos pontjához kapcsolódik vagy új, önálló teret hoz létre. A dal az emberi lépték kiterjesztése az időben. Az építészet szándékában időtlen - az emberi időn felülemelkedik –és az emberi lépték kiterjesztése a térben." (Földes Imre zenetörténész)

A régi korokban az idő az emberek számára az átmeneti földi létet jelentette, az egyedül örökkévaló Istennel szemben. Isten és az Isten háza az „ég kapuja" az örökkévalóság szimbóluma volt. Grottole-ban az 1500-as években a Diruta templom építésekor az éhínségek és csapások ellenére a hit, a vallás gyakorlása, az Istentiszteleteken való közös részvétel az ott élők számára a reményt jelentette. Az emberek életét a vallás, mint erkölcsi közösség alapvetően meghatározta. Az itt élők világképét, és értékrendjét az egyén és a közösség szintjén egyaránt a születés, keresztelés, házasság, halál, az Istennel való kapcsolat, a vallás hagyományai nagymértékben befolyásolták.

Forrás: Studio Fragment
1/10
Forrás: Studio Fragment

Sajnos azonban, a Diruta templom csak viszonylag rövid ideig szolgálta az itt élő közösség épülését.

A város védelmezőinek tekintett Luca és Giuliano szentek tiszteletére épített templom sorsa az 1694-es majd a XVIII. század második felében bekövetkezett földrengések által elszenvedett károk miatt megpecsételődött. A templom állapota folyamatosan romlott, majd 1750-60 után a papság is elhagyta.

jelen

A város történeti központjában egykor impozánsan álló, az ég felé emelkedő épület emlékezete mára már megkopott. Ma már csak egy néma rom maradt a "Bukott templom" (Chiesa Diruta). Néhány generációnyi idő elég, hogy elvesszen az egykor itt álló építészeti mű, a templom emlékezete. A több mint 200 év óta itt álló templomrom ma már csak töredékeiben rejti egykori önmagát. A megmaradt terek, falak, boltozatok, a torony maradványai azonban töredék létük ellenére ma is meghatározzák a hely szellemét. A tér és az idő határai elmosódnak, az egykor az örökkévalóságnak épült falak ma is hatalmas erőt sugároznak. A folyamatosság révén múlt egy része jelenbe költözött át.

Nagy kérdés, hogy évszázadokon keresztül az itt élők számára miért nem volt igény a templom újjáépítésére? A jelenben a templom újjáépítésére, szakrális funkcióval történő megtöltére a közösség részéről nincs akarat.

A templom kapuja örökre bezárult… A kapu, aminek ereje volt, mely határt jelölt a külső és a belső védett, a szent tér között. Ma már igazából nincs szükség a templom, az Isten számára körülkerített hely védelmére.  A kapu, ami korábban egy határt jelölt a kint és bent között, ma a templom történetének végét jelenti. A kapu, ami egykor átvitt értelemben a „domus aeternalis", az örök otthonba bocsájtott be ma végleg bezárul.

jövő

A történelem felgyorsult. A több száz év alatt kialakult városszerkezet, városkép folyamatosan változik, és ez a változás a XX. század második felétől felgyorsulni látszik. Hogyan alakulnak át városaink, a globalizáció kultúrája mit jelent egy kis falu életében, történetében? A város szerkezete, épületei még őrzik a több száz éves kultúra, hagyomány emlékét, de a benne élők élete ma már egy másik valóságot rejt. Régen a városokban élő emberek igényei és lehetőségei, az egyén és a közösség ereje összefonódva hozta létre magát a várost. Létezik-e ilyen erő ma Grottole-ban? Létezik-e valós igény  tervpályázatban vízionált  koncertterem funkció létrejöttére a Grottole-ban ill. a régióban élők részéről?

koncepció

A tervpályázatban megfogalmazott elképzelések koncertteremként határozzák meg a templom maradványainak lehetséges hasznosítási irányát. A legfontosabb kérdés, hogy a koncertterem funkció és a rendelkezésre álló tér, a templom emlékezete közötti viszonyban hogyan lehet újraértelmezni a teret?

Az építés történetében évszázadokon-évezredeken keresztül egy funkciót vesztett, vagy elhagyott épület esetében amennyiben igény volt valamilyen új funkció által történő átalakításra, tovább építésre akkor a tovább építés természetes és magától érthetődő folyamat volt. A régi átalakul, ráépül az új ez a folytonosság az építés ősi gyakorlatát idézi.  Ma azonban a műemlékvédelem megjelenésével ez a fajta gondolkozás egyéltalán nem ilyen egyszerű.

Forrás: Studio Fragment
8/10
Forrás: Studio Fragment

Koncepciónk alapelve, hogy a tervezett „tovább" építésének párbeszédben kell lennie a régi templom megmaradt épületrészeivel. Az új funkciónak, épületnek a templomrom egyedi történettel rendelkező tereibe kell beágyazódni, és azt folytatva kell az új szerkezeteket továbbépíteni.  A folytonosságra épülő komponálás megőrzi, magába foglalja a hely szellemét, és új rétegeivel tovább gazdagítja azt. A meglévő épület sebeit be kell gyógyítani. A templom-koncertterem metamorfózisának úgy kell létrejönni, hogy templom emlékezete, és az új funkció megjelenése egyensúlyban maradjon, egy építészeti egységet képezzen. Az egykor volt templom, mint kutúrahordozó tér, átalakul, a zene, a művészet által új kulturális, közösségi tartalommal töltődik meg.

„A zene múlhatatlan része az egész emberi műveltségnek…" (Kodály Zoltán)

új bejárat, új kapu

Építésekor a templom bejárata természetesen a falu központ, a Garibaldi út felé nyílott. A város azóta tovább épült, az alsó sugárút della Resistenza szerepe egyre jelentősebbé vált. Jelenleg több középület és a két kis templom is erről az útról közelíthető meg. A tervezett koncertterem koncepciójának kialakításakor megvizsgáltuk az eredeti templom bejárat esetleges használatát, de ez csak komoly funkcionális kompromisszumok árán lett volna lehetséges, ezért a koncerterem új bejáratát áthelyeztük a della Resistenza felőli teresedés a templom nyugati oldalára. Az új kapu előtti kisvárosi teresedés a megérkezés, várakozás kulturált helyszíne a különböző generációk számára a nap minden időszakában, de alkalmas a reprezentatív városi funkciók betöltésére is.

Forrás: Studio Fragment
3/10
Forrás: Studio Fragment

térstruktúra

A bejárati térből egy befelé forduló, titokzatos lépcsőn, és térstruktúrán keresztül érkezünk a koncertterem előterébe. A tér fokozatosan tárul fel a közönség számára. A koncertterem szintjén a térstruktúrát egy összeforrasztott egészként érzékeljük, itt fontosnak tartottuk, hogy az eredeti szakrális tér, az eredeti latin kereszt alaprajzú tér egységében megmaradjon.

Forrás: Studio Fragment
4/10
Forrás: Studio Fragment

anyaghasználat

A koncepció folytonosságra, továbbépítésre alapozott gondolata az anyaghasználatban is megjelenik. A meglévő templomrom nyersességében is szép tégla- kő falait az új kiegészítésekkel, téglafalakkal tovább építve egy építészeti egészet szövünk. Grottole-ban a kerámia használata, a terrakotta égetése a történelemben gyökerezik. A homlokzati anyaghasználatnál a helyi agyaból, helyi mesterekkel készülő, kézi vetésű téglát használnánk. Az új téglák párbeszédbe elegyednek a régi kövekkel, téglákkal, így az épület egy magától értetődő, egységes ruhát kap. A „ruhán" megjelennek egyedi kerámia díszítő elemek, a régi-új falakban lévő lyukak kitöltő elemeként, összekapcsolva ezzel is a régit az újjal.

 

Studio Fragment

Szerk.: Sulyok Georgina

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.