| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

A Foster + Partners vezette csapat tervezheti az új stockholmi központi pályaudvart

1/8

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

?>
Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners
?>
Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners
?>
Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners
?>
Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners
?>
Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners
?>
Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners
?>
Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners
?>
Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners
1/8

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

A Foster + Partners vezette csapat tervezheti az új stockholmi központi pályaudvart
Közélet, hírek

A Foster + Partners vezette csapat tervezheti az új stockholmi központi pályaudvart

2022.01.19. 15:54

A Foster + Partners és a Marge Arkitekter együttműködésével vezetett design team nyerte a Stockholms Centralstation tervezésére kiírt pályázatot. A többféle közlekedési hálózatot egyesítő komplexum részletesebb tervezése 2023-ban kezdődik.

A győztes terv, mely a két említett irodán kívül a LAND Arkitektur, a Thornton Tomasetti, a Ramboll, a Wenanders és a TAM Group munkája, több közlekedési módot egyesít egyetlen integrált csomópontban, miközben előtérbe helyezi a gyalogosok áramlását és egy új, vegyes felhasználású városi negyedet hoz létre.
A város szívében található központi pályaudvar Svédország legnagyobb közlekedési csomópontja. Az eredetileg 1871-ben megnyílt történelmi állomás mára több utast szolgál ki, mint amennyire eredetileg tervezték. A városba érkező vonatok számának növelésére irányuló jövőbeli tervek Stockholm központjának újradefiniálását hivatottak elősegíteni. Az új kerület, amely nagyrészt a meglévő vágányok fölé épül, újra összekapcsolja a környező utcákat, hogy aktív, barátságos és biztonságos közterületet hozzon létre, amely összeköti a város keleti és nyugati oldalát, javítva az utaskapcsolatokat Stockholm-szerte anélkül, hogy ez befolyásolná a város híres történelmi látképét.

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners
6/8
Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

A tervet a Stockholm központjának déli részén található Klara városrész épületeinek léptéke és színei ihlették, a meglévő városi szövetre építve, dinamikus, vegyes használatú terek sorát hozva létre. A terv a történelmi pályaudvar déli oldalán található vasúti parkot is újragondolja, új találkozóhelyet képezve a városközpontban, kilátással a Gamla stan néven ismert óvárosára, a Södermalm-szigetre, és a városházára. A tervnek része a Klaraberg viadukt szűkítése, melynek köszönhetően a rajta áramló forgalom lecsökken, így a történelmi pályaudvar csarnoka természetes kiterjesztést kap, továbbá egy a Klarabergsgatan főutcára vezető alagút kialakítása is. A mesterterv lehetőséget ad az alagút későbbi bővítésére, és a Citybanan nevű villamosított vasútvonallal való összekötésére, hogy a jövőben négy közlekedési módot lehessen a föld alatt egyesíteni, egyetlen intermodiális állomás létrehozásával.

Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners
8/8
Stockholms Centralstation. Forrás: Foster + Partners

Luke Fox, a Foster + Partners egyik vezetője a következőképp nyilatkozott:
„Örülünk, hogy megnyertük a stockholmi központi pályaudvar jövőjének újragondolására kiírt tervpályázatot. Ahogy a világ kollektív fókusza a fenntarthatóbb életmódra, munkavégzésre és utazásra tolódik el, létfontosságú, hogy javítsuk és újjáépítsük közlekedési csomópontjainkat, valamint javítsuk és összekapcsoljuk a körülöttünk lévő városi szövetet."

Pye Aurell Ehrström, a Marge Arkitekter munkatársa elmondta:
„Fantasztikus, hogy részt vehetünk a központi pályaudvar Stockholm szívében betöltött szerepének újradefiniálásában, ugyanakkor olyan új kiegészítéseket kínálunk, amelyek a hagyományos, a Klara városrészre jellemző építészet környező utcaképére utalnak, és tiszteletben tartják a város kulturális értékeit."

Paár Eszter Szilvia

 

Forrás: 
fosterandpartners.com

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.