Közélet, hírek

Mini- vagy maxi-Dubaj? Mi lesz veled, Rákosrendező? // Call for Papers

1/4

Borítókép. Grafika: Vitányi Regina

Belgrade Waterfront. Forrás: Wikimedia Commons / Kallerna

A főváros fejlesztési terveihez készült látványtervek (mesterséges intelligencia alkalmazásával készültek). Forrás: Főpolgármesteri Hivatal

Rákosrendezői pályaudvar. Forrás: Google Street View

?>
Borítókép. Grafika: Vitányi Regina
?>
Belgrade Waterfront. Forrás: Wikimedia Commons / Kallerna
?>
A főváros fejlesztési terveihez készült látványtervek (mesterséges intelligencia alkalmazásával készültek). Forrás: Főpolgármesteri Hivatal
?>
Rákosrendezői pályaudvar. Forrás: Google Street View
1/4

Borítókép. Grafika: Vitányi Regina

Belgrade Waterfront. Forrás: Wikimedia Commons / Kallerna

A főváros fejlesztési terveihez készült látványtervek (mesterséges intelligencia alkalmazásával készültek). Forrás: Főpolgármesteri Hivatal

Rákosrendezői pályaudvar. Forrás: Google Street View

Mini- vagy maxi-Dubaj? Mi lesz veled, Rákosrendező? // Call for Papers
Közélet, hírek

Mini- vagy maxi-Dubaj? Mi lesz veled, Rákosrendező? // Call for Papers

2023.12.29. 17:12

Budapest jövőjének legnagyobb kérdése, hogy mit kezdjen aranytartalékaival, a központ és a külső városrészek között parlagon hagyott rozsdaövezeteivel. A zárt ajtók mögötti tárgyalások ellenére, mi szeretnénk olvasóink véleményét kikérni, és szakmai diskurzust indítani Rákosrendező jövőjéről – várjuk írását, amennyiben úgy érzi szívesen kifejtené véleményét, részletek a cikkben.

A közelmúltban került nyilvánosságra, hogy Magyarország kormánya előrehaladott tárgyalásokat folytat a világ egyik legnagyobb ingatlanbefektetőjével, hogy külföldi pénz bevonásával, a nemzetközi piacra fejlessze tovább a fővárost. A hírek szerint, a Burdzs Kalifát építő dubaji ingatlanfejlesztő, az Emaar Properties terveiben egy 220-240 méter magas felhőkarcoló és új városnegyed építése is szerepel, mely a sajtóban mini-Dubaj néven híresült el. Lázár János megfogalmazása szerint a beruházó „középszert még nem alkotott", mely véleménye szerint, önmagában garancia egy világsztár városrész létrehozására. Elég azonban a szomszédos Belgrád Waterfront fejlesztésére tekinteni, hogy viszonyítási pontot kapjunk Rákosrendező jövőjével kapcsolatban. A közel-keleti befektető, az antidemokratikus eljárásrend, a projekt léptéke, az architektúra globalizált, helynélküli karaktere, a luxusenklávék dzsentrifikációs hatása és az ikonikus torony, a két vízió közös vonása lehet.

Belgrade Waterfront. Forrás: Wikimedia Commons / Kallerna
2/4
Belgrade Waterfront. Forrás: Wikimedia Commons / Kallerna

Az építési és közlekedési miniszter december elején tartott sajtótájékoztatóján számos kérdést tisztázott a kormány terveivel kapcsolatban. A beruházás helyszíne a 13. és 14. kerület között elterülő 1 300 000 négyzetméteres, nagyrészt állami (MÁV), kisebb részt magán tulajdonú, Rákosrendező teherpályaudvar vonzáskörzetéhez csatlakozó terület. A kormány célja, hogy nemzetközi megállapodás keretében kössön szerződést az Egyesült Arab Emírségekkel és a dubaji ingatlanfejlesztővel, mely értelmében – mintegy egymilliárd euró – állami pénzből tisztítaná meg a rozsdaövezetet a talajszennyezéstől, majd új pályaudvart, Zuglót és Angyalföldet összekötő felüljárót és városi parkkal lefedett vasúti pályákat építene, fenntartva a lehetőségét a reptér és a Nyugati Pályaudvar gyorsvasúttal való összekötésének. Ezek az előkészítő munkák teremtetnék meg a lehetőségét, hogy a külföldi ingatlanfejlesztő minimum 5 milliárd euró értékű beruházást hajtson végre a hozzávetőlegesen 900 ezer négyzetméteres területen – a terület fennmaradó része továbbra is a vasúthoz kapcsolódó funkcióknak adna teret. A 90 hektárnyi terület 60-65 hektárja lenne beépíthető, a fennmaradó rész, a Rákos-patak mentén, kerékpáros és gyalogos tengelyt magában foglaló közparkként újulna meg.

A miniszter meglátása szerint szintén az állam feladata az Andrássy út és az M1-es metróvonal meghosszabbítása, a biciklis és autós infrastruktúra újragondolása, valamint mintegy 20-30 ezer autós parkolóhely kialakítása. A magánberuházó Közép-Európa legfontosabb kereskedelmi, szolgáltatói és turisztikai célú központját kívánja kialakítani, a nemzetközi lakás- és irodapiaci szegmensét célozva. A sajtótájékoztatón a miniszter megerősítette továbbá, hogy nem cél szociális lakások építése, a kormány – a nyugati alapvetésekkel ellentétben – a megállapodás részeként nem szándékozik kikötni meghatározott százalékú megfizethető lakás építését. A beruházás kapcsán tehát felvetődnek a helyi lakosok és a globális felső-középosztály között feszülő érdekellentétek; a Budapestre látogató turisták számának esetleges növekedése és a luxusingatlanok kirekesztő hatása. A sajtótájékoztatón Lázár János a toronyházakkal kapcsolatban kritikus hangot ütött meg – a jelenlegi szabályozás 50 méteres korlátozást ír elő –, ezzel együtt nem lehet kérdés, hogy a fejlesztő számára az épületek magassága, szimbolikus ereje a projekt láthatóságának és marketingjének zálogát jelentené. A miniszter a projekt lefolyását a következőként vázolta: 2024 első félévében az államközi szerződés előkészítése, a második félévben annak megkötése és a terület tisztításának megkezdése, majd, csak ez után, a fővárossal és a kerületekkel a tárgyalás megkezdése.

A főváros fejlesztési terveihez készült látványtervek (mesterséges intelligencia alkalmazásával készültek). Forrás: Főpolgármesteri Hivatal
3/4
A főváros fejlesztési terveihez készült látványtervek (mesterséges intelligencia alkalmazásával készültek). Forrás: Főpolgármesteri Hivatal

A kormányzati sajtótájékoztatóra reagálva a fővárosi vezetés is bemutatta a Rákosrendező területére készített fejlesztési terveit. Az elképzelés szerint egy magas sűrűségű, alacsony beépítésű, vegyes funkciójú, kompakt és zöld parkváros születhetne meg.

Az Építészfórum célja, hogy platformot biztosítson a főváros jövőjét kivételes léptékben meghatározó beruházás véleményezésére, a helyi lakosság érdeke és a szakmai értékek mentén formálva a közgondolkodást. A városaink és épületeink a jövőnk szempontjából kulcsfontosságúak; azontúl, hogy remek befektetési lehetőséget nyújtanak a külföldi nagytőkének, nagyban meghatározzák mindennapi életünket, kijelölik a magán és közös közötti határokat, meghatározzák vizuális és térbeli környezetünket, felhasználják természeti és a társadalmi erőforrásainkat.

Az alábbi kérdések mankóként szolgálnak a szöveg beküldéséhez:

  • Milyen eljárásrend lenne szükséges egy ilyen léptékű projekt megvalósításához? Szükséges-e társadalmi egyeztetés arról, hogy milyen koncepció mentén használja fel az állam az egy milliárd euró közpénzt? Kívánatos és lehetséges-e a fiatal és hazai építészirodák bevonása a terület beépítésére vonatkozó koncepcionális tervezési folyamatba?
  • Milyen történeti kontextusba ágyazódik Rákosrendező területe, van-e ennek a városrész jövőjét meghatározó jelentősége?
  • Milyen infrastrukturális kérdések kapcsolódnak a terület rendezéséhez, és hogyan lenne érdemes ezekről a fejlesztés mentén gondolkodni?
  • Milyen tanulságok vonhatók le nemzetközi példákból, arra vonatkozóan, hogy milyen arányban szükséges az állam és a magántőke bevonása városléptékű fejlesztésekkor?
  • Milyen intézményi rendszer garantálhatná a közérdek érvényesülését egy ilyen jelentős léptékű projekt esetén?
  • Milyen arányú és magasságú beépítés lenne optimális a város ezen pontján?
  • Milyen funkcióknak kellene beköltöznie Rákosrendező területére? Hogyan egyeztethető össze a beruházók, a turisták és a budapestiek érdeke?
  • Hogyan érdemes a zöldterületet kezelni, és milyen eszközökkel lehet visszaadni a városi közösségnek?

Rákosrendezői pályaudvar. Forrás: Google Street View
4/4
Rákosrendezői pályaudvar. Forrás: Google Street View

A szakmailag megalapozott, kritikai igényességgel megszerkesztett szövegek beküldését január 21-ei határidővel várjuk a szerk@építészfórum.hu email-címre. A Szerkesztőség fenntartja a közlés jogát, a kiválasztott írások publikációjáért honoráriumot ajánlunk fel. A szövegek terjedelme 8-10 ezer karakter, szóközök nélkül (indokolt esetben némi eltérés lehetséges).

2024-ben havonta egy témában kezdeményezünk véleménycikk-sorozatot, melyre az olvasóink pályázhatnak. Célunk a közös pontok megtalálása és a vita lehetőségének megteremtése: hogy az építész szakmát és a várost érintő témaköröket minél részletesebben, sokszínű megközelítésen keresztül tárjuk fel közösen. Első körben cikkeken keresztül, melyek alapként szolgálhatnak a május végén megrendezett Építészfesztivál tematikájához, ahol kerekasztal-beszélgetések keretében folytatódhat a szakmai diskurzus.

Az Építészfórum Szerkesztősége

Grafika: Vitányi Regina

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.